سافت استارتر چیست ؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا راه دیگری برای راه اندازی موتورهای ماشین آلات و قطعات مختلف شما وجود دارد؟ یک استارت‌آپ معمولی می تواند کار را انجام می‌دهد، اما راه‌های زیادی وجود دارد که آنها ایده‌آل نیستند. آیا روش جایگزینی وجود دارد که بتوانید از آن استفاده کنید؟ اگر راه حلی وجود دارد، آن چیست؟

اگر تا به حال یکی از این سوالات را از خود پرسیده اید، خوشحالیم که به شما بگوییم که پاسخ مثبت است – بله یک روش جایگزین وجود دارد. به آن “سافت استارتر” می گویند. در ادامه به این می پردازیم که سافت استارتر چیست ؟

 

سافت استارتر چیست ؟

سافت استارتر یک وسیله اضافی است که می تواند به یک موتور الکتریکی معمولی AC اضافه شود که به موتور اجازه می دهد از روش راه اندازی متفاوتی استفاده کند. هدف این دستگاه کاهش فشار وارد شده به موتور در مرحله روشن شدن معمولی موتور است.

 

برای انجام این کار، یک سافت استارتر زیمنس به آرامی و به تدریج شروع به اعمال ولتاژهای فزاینده به موتور می کند. این اجازه می دهد تا به جای انفجار ناگهانی و شدید قدرت که به طور بالقوه می تواند به موتور و دستگاه به طور کلی آسیب برساند، شتاب یکنواخت نیرو را ایجاد کند.

 

در حالی که اکثر راه اندازی های معمولی شامل هجوم جریان های الکتریکی به یکباره به موتور هستند، سافت استارتر شیب خطی صاف و ثابتی از قدرت را ارائه می دهد. این امر ساییدگی و پارگی کلی مدارهای موتور را کاهش می دهد و در نتیجه دستگاه کلی سالم تری ایجاد می کند که احتمال شکستن سریع آن کمتر است. بسته به اینکه کدام مدل سافت استارتر خاص را انتخاب می کنید، برخی از آنها قابلیت تنظیم ولتاژ راه اندازی و مدت زمان لازم برای روشن شدن کامل موتور را دارند

سافت-استارتر-چیست-؟

سافت استارتر چگونه کار می کند؟

اساساً یک سافت استارتر با کنترل مقدار ولتاژی که از مدارهای موتور عبور می کند کار می کند. این کار را با محدود کردن گشتاور در موتور انجام می دهد. این به نوبه خود به سافت استارتر اجازه می‌دهد تا ولتاژ را کاهش دهد و به آن اجازه می‌دهد تا به تدریج کاهش ولتاژ را متوقف کند تا جریان آرام جریان داشته باشد.

 

علاوه بر این، برخی از مدل های سافت استارتر ممکن است از دستگاه های حالت جامد استفاده کنند. این دستگاه ها ابزار دیگری برای کنترل میزان جریان الکتریکی مجاز برای عبور از موتور هستند. این به سافت استارتر اجازه می دهد تا جریان را در سه فاز مجزا و مجزا کنترل کند تا سطوح کنترل دقیق تری را فراهم کند.

 

بسیاری از سافت استارترهای الکتریکی نیز از یک سری یکسو کننده های کنترل شده سیلیکونی (SCR) یا تریستورها برای محدود کردن ولتاژ به مقدار قابل کنترل تری برای موتور هنگام شروع به کار استفاده می کنند. این SCR ها دارای حالت ON هستند که در آن جریان جریان را عبور می دهند و حالت OFF دارند که در آن جریان الکتریکی را کنترل و محدود می کنند. هنگامی که دستگاه خود را روشن می کنید، این SCR ها فعال می شوند، ولتاژ را محدود می کنند و سپس با رسیدن دستگاه به قدرت کامل، شل می شوند. این گرمای موتور را پایین نگه می دارد و فشار کلی را کاهش می دهد.

 

در حالی که سافت استارترهای الکتریکی نمونه ای از راه حل های ممکن راه انداز نرم هستند، آنها تنها راه حل موجود نیستند. گزینه های مکانیکی نیز وجود دارد که کمتر به جریان الکتریکی و بیشتر به محلول های فیزیکی و مکانیکی متکی هستند.

 

سافت استارترهای مکانیکی به کلاچ ها و کوپلینگ های مختلف متکی هستند که از سیالات، شات فولادی یا نیروهای مغناطیسی برای کاهش میزان گشتاور در موتور استفاده می کنند. همانطور که قبلاً بحث شد، این ولتاژ مجاز برای عبور از موتور را محدود می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا به آرامی و آسان‌تر روشن شود

سافت-استارتر-چیست-؟

برخی از کاربردهای رایج سافت استارتر برای موتورها چیست؟

اکنون که پیشینه ای در مورد اینکه سافت استارتر دیجیتال زیمنس، چگونه کار می کند و برای چه مواردی استفاده می شود دارید، سوال منطقی بعدی این است: چه زمانی به یک سافت استارتر نیاز دارم؟ آیا برای هر موتوری به آن نیاز دارید؟ آیا فقط برای برخی از ماشین های شما لازم است یا باید یک گزینه سافت استارتر روی هر موتوری که دارید نصب کنید؟

 

اولین پاسخ این است که هیچ موتوری مطلقاً به یک استارت نرم نیاز ندارد. هر موتوری می تواند بدون آنها کار کند. این بدان معنی است که شما نباید برای نصب آنها فشار بی موردی را احساس کنید.

 

با این حال، موتورهای زیادی وجود دارند که از نصب سافت استارتر سود زیادی خواهند برد و برخی از موتورها بیشتر از سایرین سود خواهند برد. این به این دلیل است که موتورهای خاصی به دلیل جریان الکتریکی بیش از حد در مرحله راه اندازی، مستعد خراب شدن و فرسودگی هستند. در اینجا فقط چند مورد از مکان هایی که معمولاً از سافت استارترها برای تسهیل فرآیند راه اندازی استفاده می شود آورده شده است:

 

 

 

کاربردهای پمپ

در کاربردهای مختلف پمپ، خطر نوسانات برق وجود دارد. با نصب سافت استارتر و تغذیه جریان الکتریکی به موتور به صورت تدریجی، این خطر تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

تسمه نقاله

با تسمه نقاله، همیشه ممکن است یک شروع ناگهانی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. ممکن است تسمه تکان بخورد و به هم نخورد. استارت معمولی همچنین فشار غیرضروری به اجزای محرک تسمه اضافه می کند. با نصب سافت استارتر، تسمه به تدریج راه اندازی می شود و تسمه شانس بیشتری برای ماندن در مسیر مناسب دارد.

 

فن ها و سیستم های مشابه

در سیستم های دارای محرک تسمه، مشکلات احتمالی مشابه مشکلاتی است که در تسمه نقاله ایجاد می شود. شروع ناگهانی و ناگهانی به این معنی است که کمربند در خطر لیز خوردن از مسیر خود قرار دارد. یک سافت استارتر این مشکل را اصلاح می کند.

 

هلیکوپترهای برقی

درک اینکه چرا شروع ناگهانی و ناگهانی یک هلیکوپتر می تواند فاجعه بار باشد، دشوار نیست. اگر پروانه ها به طور ناگهانی و شدید با یک موج ناگهانی شروع شوند، این می تواند خطرناک باشد. در عوض، سافت استارتر به پروانه ها اجازه می دهد تا به آرامی شروع به کار کنند.

 

 

 

مزیت استفاده از سافت استارتر چیست؟

چرا باید از سافت استارتر آنالوگ زیمنس استفاده کرد؟ قبل از همه، این به معنای ذخیره پول اضافی خواهد بود. آیا واقعا ارزشش را دارد؟ آیا باید زمان و پول خود را روی موتور خود سرمایه گذاری کنید؟

 

در حالی که این مورد به خود موتور بستگی دارد، ما فکر می کنیم ارزش آن را دارد. در اینجا برخی از مزایای اصلی وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید هنگام نصب یک سافت استارتر روی موتور خود تجربه کنید:

 

کاهش مصرف انرژی

کاهش میزان انرژی مورد نیاز ماشین های شما همیشه یک هدف ایده آل است. منطقی است که یک سافت استارتر به این امر کمک کند. با استارت معمولی، موتور بلافاصله شروع به مصرف حداکثر انرژی می کند و این کار را در تمام مدت کارکرد موتور ادامه می دهد.

 

با سافت استارتر، ولتاژ به تدریج به حداکثر می رسد. این بدان معناست که در مجموع انرژی کمتری مصرف می شود.

 

کاهش خطر افزایش قدرت

هنگامی که حداکثر ولتاژ بلافاصله وارد موتور شما می شود تا آن را راه اندازی کند، همیشه این احتمال وجود دارد که مدارها بیش از حد بارگذاری شوند و موتور شما با افزایش برق مواجه شود. سافت استارتر یک اقدام محافظتی عالی در برابر نوسانات برق است. به جای اینکه تمام برق به یکباره به مدارها پرتاب شود، ولتاژ به تدریج افزایش می یابد.

 

زمان شتاب قابل تنظیم

هر نرم افزاری مجهز به این گزینه نیست، اما برخی از آنها مجهز هستند – و این یک مزیت قابل توجه است. با استفاده از این گزینه، می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید موتور شما چه مدت برای روشن شدن زمان صرف کند.

 

اگر می‌دانید که موتور یا دستگاه شما مستعد افزایش برق است یا قدیمی و فرسوده است، برای مثال، ممکن است آن را طوری تنظیم کنید که روشن شود. از طرف دیگر، اگر می دانید دستگاه شما محکم و قابل اعتماد است، ممکن است اجازه دهید زمان کوتاه تری برای روشن شدن آن صرف شود، مشکلی ندارید. در هر صورت، این انعطاف پذیری و شخصی سازی یک مزیت بزرگ است.

 

افزایش احتمالی شروع های ممکن در هر ساعت

برای روشن شدن متعارف یک موتور انرژی زیادی لازم است. این بدان معناست که بسته به دستگاه، ممکن است نتواند در یک ساعت خاص تعداد دفعات زیادی را روشن کند.

 

با این حال، با یک سافت استارتر، موتور شما با هر بار روشن شدن انرژی کمتری مصرف می کند، به این معنی که می تواند بیشتر اوقات روشن شود.

 

کاهش خطر گرمای بیش از حد

موج بزرگ انرژی مرتبط با راه اندازی معمولی گاهی اوقات می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. این گرمای بیش از حد می تواند بی ضرر باشد، اما همچنین می تواند منجر به خاموش شدن موقت موتور شود و حتی می تواند باعث آسیب دائمی به موتور شود.

 

ناگفته نماند که یک سافت استارتر شامل این انفجار اولیه قدرت نمی شود. در عوض، یک موج ملایم الکتریسیته به موتور وارد می شود که منجر به کاهش شدید خطر گرم شدن بیش از حد می شود.

 

بهبود بهره وری عملیاتی

استارت آپ های معمولی گاهی اوقات می توانند کاملاً خوب کار کنند. اما در مواقع دیگر، آنها می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. ممکن است موتور بیش از حد گرم شود. ممکن است دستگاه دچار مشکل شود. ممکن است یک موج برق وجود داشته باشد.

 

از آنجایی که خطر این مشکلات با سافت استارتر از بین می رود یا به میزان زیادی کاهش می یابد، دستگاه شما می تواند کارآمدتر و با خطر کمتر مشکل و آسیب کار کند.

 

طول عمر طولانی

تضمین چیزی مانند طول عمر یک دستگاه غیرممکن است. هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و آسیب ممکن است در هر زمان رخ دهد. با این حال، شرط بسیار خوبی است که با افزودن یک سافت استارتر به دستگاه خود، عمر مفید آن را افزایش دهید.

 

این منطقی است – شما خطر بسیاری از حوادث و سوانح را که پتانسیل پایان دادن به عمر مفید ماشین را دارند، کاهش می دهید.

 

 

تفاوت بین سافت استارتر و VFD چیست؟

یک VFD شباهت هایی به سافت استارتر دارد، اما تفاوت های کافی برای قرار دادن آن در یک کلاس خاص وجود دارد. VFD که رسما به عنوان درایو فرکانس متغیر شناخته می شود، یک دستگاه کنترل موتور است که سرعت موتور القایی AC را کنترل می کند. این بدان معنی است که می تواند سرعت کار موتور را در هر دو چرخه استارت و توقف و همچنین در طول چرخه کار معمولی کنترل کند.

 

بر این اساس، به راحتی می توان شباهت های بین VFD و شروع نرم را مشاهده کرد. هر دو روشی برای کنترل مقدار نیرویی که از طریق موتور در حال راه اندازی است را کنترل می کنند و هر دو می توانند از مواردی مانند نوسانات برق و مشکلات در هنگام راه اندازی جلوگیری کنند. با این حال، آنها در مورد روشی که برای دستیابی به این هدف به کار می برند متفاوت هستند.

 

آیا باید از Soft Starter استفاده کنم یا VFD؟

اگر هدف اصلی شما صرفه جویی در انرژی باشد، معمولا VFD ترجیح داده می شود. این به این دلیل است که VFD فقط سرعت موتور را در مرحله روشن کردن محدود نمی کند. همچنین می تواند به شما در کنترل سرعت در چرخه دویدن معمولی و همچنین در مرحله خاموش شدن کمک کند. این آنها را برای کاهش قدرت در مواقعی که نیازی به آن نیست ایده آل می کند و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می شود.

 

VFD ها همچنین در شرایطی که کنترل سرعت و عملکرد روان یک ماشین مهم است، انتخاب خوبی هستند. برنامه هایی مانند آسانسور و پله برقی با این توضیحات مطابقت دارند. در برنامه هایی مانند این، شما قادر خواهید بود سرعت ثابت این قطعات تجهیزات را کنترل کرده و از تجربه هر گونه افزایش غیرمنتظره قدرت در آنها جلوگیری کنید.

 

معایب سافت استارتر چیست؟

سافت استارترها عالی هستند، اما خطاناپذیر نیستند. مانند هر قطعه دیگر از تجهیزات یا ماشین آلات، ترکیب مناسب مشکلات می تواند باعث از کار افتادن یا شکستن آنها شود. در حالی که سافت استارتر شما باید برای آینده قابل پیش بینی در شرایط کاری خوبی باشد، هرگز نمی دانید چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

 

اگر متوجه مشکل یا نقص در سافت استارتر خود شدید، ممکن است یکی از این مشکلات مرتبط باشد:

 

گرمای بیش از حد: همانطور که قبلاً ذکر شد، گرم شدن بیش از حد دستگاه می تواند انواع مشکلات دیگر را ایجاد کند. احتمال داغ شدن بیش از حد ماشینی با سافت استارتر کمتر از ماشینی با استارت معمولی است، اما هنوز هم ممکن است.

ولتاژ بیش از حد: از آنجایی که تمام هدف شروع نرم محدود کردن مقدار جریان الکتریکی در ابتدا است، به احتمال زیاد این اتفاق نمی افتد. با این حال، اگر ولتاژی بالاتر از حد معمول در هنگام راه‌اندازی به موتور شما ضربه بزند، می‌تواند منجر به مشکلاتی شود.

جریان بیش از حد: این مشکل مشابه مشکل ولتاژ بیش از حد است. اگر در ابتدا جریان بیش از حد به موتور شما وارد شود، ممکن است مدارها را بیش از حد بارگذاری کند و باعث اختلال در عملکرد شود.

در حالی که این ممکن است به نظر برسد که سافت استارتر مستعد مشکلات و نقص است، در واقع برعکس این موضوع صادق است. سافت استارترها و ماشین‌آلات شما را کمتر در معرض خرابی قرار می‌دهند و کار فوق‌العاده‌ای برای محافظت از آنها در برابر گرمای بیش از حد و نوسانات برق انجام می‌دهند. آنها همچنین کار زیادی برای افزایش طول عمر بیشتر موتورها انجام می دهند.

 

غیرممکن است که بگوییم سافت استارتر ها هرگز خراب نمی شوند یا با مشکل مواجه نمی شوند، اما به طور کلی بسیار قابل اعتماد هستند و یک لایه امنیتی و حفاظتی اضافی برای موتورهای شما ایجاد می کنند.

 

ما در نمایندگی زیمنس سعی کردیم مقاله ای جامع و کامل در ارتباط با سافت استارتر تهیه کنیم. گروه فنی و مهندسی پروداکت زیمنس تامین کننده، مجری و مشاور پروژه های اتوماسیون صنعتی زیمنس مجموعه وسیعی از تجهیزات به همراه ارائه خدمات فنی مناسب و به روز شروع کرده و در تلاش است برای سهولت در انتخاب تجهیزات، مشخصات و اطلاعات فنی آن ها را دسته بندی کرده تا مراجعین محترم وب سایت پروداکت زیمنس ، برای انتخاب قطعات، به راحتی به تجهیزات اتوماسیون زیمنس مانند کلید حرارتی زیمنس ، کلید اتوماتیک زیمنس ، کلید مینیاتوری زیمنس ،لوگو زیمنس ، سافت استارتر زیمنس ، PLC زیمنس و … دسترسی پیدا کنند. همچنین می توانید قیمت سافت استارتر زیمنس را چه به صورت عمده چه به صورت تکی فقط با یک تماس با تلفن: ۷۷۶۴۴۰۰۵-۰۲۱ پشتیبانی تلگرام و واتساپ : ۰۹۱۹۵۳۶۹۲۲۶ از کارشناسان فنی ما استعلام بگیرید