در سال 1401 محقق شد؛

ساخت بیش از ۵ هزار قطعه تخصصی در نیروگاه شهیدرجایی قزوین

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی از ساخت تعداد 5 هزار و 848 قطعه تخصصی در این نیروگاه طی سال گذشته از سوی متخصصان داخلی خبر داد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی از ساخت تعداد ۵ هزار و ۸۴۸ قطعه تخصصی در این نیروگاه طی سال گذشته از سوی متخصصان داخلی خبر داد.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، “ابوالفضل موتابها” عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ بر اساس رویکرد توجه به توانمندی‌ داخلی تعداد ۵ هزار و ۸۴۸ قطعه از تجهیزات و کالاهای استراتژیک واحدهای سیزده‌گانه نیروگاه برای تولید برق پایدار، پس از طراحی و تهیه نقشه‌ قطعات از سوی کارشناسان و متخصصان نیروگاه توسط سازندگان داخلی ساخته شد.

مدیرعامل نیروگاه افزود: ساخت صفحات کلاچ الکتریکی END Seul  واحدهای گازی، دیافراگم‌های مسلح واحدهای سیکل ترکیبی و بخاری، ساخت سیل‌استریپ و لاک‌استریپ‌‌های توربین نیروگاه بخار، چرخ‌دنده شانه‌ای واحدهای گازی، پیستون سلونوئید والوهای نیروگاه بخار، شفت بویلر فیدپمپ‌های نیروگاه سیکل ترکیبی، از جمله قطعاتی است که در سال گذشته طراحی و تولید شد.

وی اضافه کرد: ساخت انواع مکانیکال‌سیل‌های نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی، ساخت جک هیدرولیک دایورتر دمپرهای واحدهای گازی، ساخت اورینگ  برج‌های خنک‌کننده، بازسازی پوسته بویلر فیدپمپ‌ها، انواع کوپلینگ‌های دنده‌ای،ساخت چرخ‌دنده‌های گیربکس اصلی واحدهای گازی، بازسازی یاتاقان‌های توربین، انواع قطعات الکترونیکی و ابزاردقیقی واحدهای سیکل ترکیبی و بخاری از اقلام ساخته شده است.

موتابها یادآور شد: با طراحی و ساخت این قطعات و تجهیزات که با تکیه بر توانمندی داخل کشور انجام شده از خرید کالاهای مشابه خارجی و خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

نیروگاه ۲۰۴۲ مگاواتی شهیدرجایی قزوین به‌عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور، با ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی، نقش مهمی در تامین برق کشور و پایداری شبکه سراسری دارد.