طرح پژوهشی هوشمندسازی شبکه توزیع آب با استفاده از هوش مصنوعی

این طرح را سید پدرام جزائری فارسانی با نظارت دفتر انرژی معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف کاهش هزینه‌های برق مصرفی ایستگاه‌های پمپاژ آب و پیش‌بینی میزان آب مصرفی شبکه‌های توزیع آب شهری در بازه زمانی مشخص  اجرا کرده است.

به گزارش برقآب جزائری فارسانی با بیان این که «طرح پژوهشی هوشمندسازی شبکه توزیع آب با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی» از تیرماه سال جاری در شهر نجف‌آباد به صورت آزمایشی آغاز شده است گفت: تاکنون بهره‌برداری از ایستگاه‌های پمپاژ آب به صورت دستی و تجربی انجام می شد اما در این طرح سعی شده با بهره‌گیری از روش‌های نوین هوش مصنوعی، دخالت نیروی انسانی در فرآیند بهره‌برداری کاهش یافته و کنترل شبکه آب به صورت هوشمند و الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به نارضایتی مشترکین شرکت‌های آب و فاضلاب از کاهش فشار آب در نقاط مختلف افزود: در طرح پژوهشی هوشمندسازی شبکه توزیع آب با استفاده از هوش مصنوعی فشار شبکه‌های توزیع آب هر منطقه به صورت مجزا پایش شده تا بتوان با توزیع عادلانه آب، رضایت حداکثری شهروندان حاصل شود.

این محقق جوان نتایج اولیه اجرای هوشمندسازی شبکه آب با استفاده از هوش مصنوعی در شهر نجف‌آباد را رضایت‌بخش توصیف کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان سال آینده این طرح به صورت آزمایشی و کامل در شهر نجف‌آباد به اجرا در آید.