در کمیته صیانت ازآب استان ارائه شد:

جلسه کمیته صیانت از آب برگزار شد

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی میزبان بیست و دومین جلسه کمیته صیانت از آب استان بود .

در جلسه کمیته صیانت از آب که با حضور اعضا و به ریاست معاون قضایی دراموراجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی و رئیس کمیته صیانت از منابع آب استان برگزار شد ، ایجاد وحدت رویه در برخورد با  چاه ها و انشعابات غیر مجاز آب در شهرها و روستاها مورد تاکید قرار گرفت.

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان رضوی در این نشست خواستار کمک و ارائه راهکار برای رفع معضل انشعابات خارج از محدوده بافت شهری و روستایی و موقت شد و از شناسایی و جمع آوری ۱۲هزار فقره انشعاب غیر مجاز آب طی سال جاری در این استان خبر داد.

“سید ابراهیم علوی” اظهار داشت: با وحدت رویه در حوزه ساخت و سازها قطعا ، بخشی از مشکلات انشعابات غیر مجاز رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از عاملان انشعابات غیر مجاز پس از ساخت و سازی که به رسمیت شناخته نمی شود  و از روی استیصال ، خلاف قانون عمل می کنند خاطر نشان کرد: این افراد پس از چند بار مراجعه به آبفا  و عدم دریافت انشعاب  به دلیل نداشتن  مجوزهای قانونی ،  مبادرت به نصب انشعاب غیر مجاز می کنند.

وی به مصرف پنج  تا شش درصد آب شرب مناطق شهری در فضای سبز شهرداری ها و تکلیف و تاکید قانون به جداسازی فضای سبز از آب شرب اشاره کرد و خواستار اجرای قانون جداسازی توسط شهرداری ها در یک بازه زمانی مشخص و وتعیین تکلیف آن در سال ۱۴۰۲ شد.

وی صدور مصوبه در باره هوشمند سازی انشعابات پرمصرف را خواسته دیگر آبفای استان از کمیته صیانت از منابع آب عنوان کرد و اظهار داشت: در حالیکه ۷۰درصد مشترکان شهری و روستایی در خراسان رضوی (منهای شهرستان مشهد) زیر الگوی تعیین شده آب مصرف می کنند ۳۰درصد مشترکان از ۶۵درصد آب تولیدی بهره می برند که خود بی عدالتی در مصرف تلقی می شود.

وی با ضروری خواندن تجهیز انشعابات پرمصرف به کنتورهای هوشمند افزود: این کنتورها که امکان ارسال دیتا را دارا می باشند در صورت مصرف بیش از حد مشترک ،  جریان آب را به صورت خودکار قطع خواهند کرد.

در این نشست همچنین گزارش اقدامات آب منطقه ای و آبفا مشهد برای عبور از پیک مصرف ۱۴۰۱ به اطلاع اعضا رسید و برنامه های گذر از تابستان ۱۴۰۲ هم به جلسه ارائه شد.

تاکید بر هماهنگی میان فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت و مراجع قضایی در شهرستان ها در اجرای طرح های انسداد چاه های غیرمجاز و ضرورت جلوگیری از واحدهای غیر قانونی  پرورش ماهی و استخرهای کشاورزی در بالا دست سدها به منظور پیشگیری از آلوگی منابع آب سطحی و واگذاری بی قید و شرط چاه های مربوط به دستگاه های اجرایی برای تامین شرب مشترکان از دیگر مطالبی بود که در دستور کار اعضا قرار گرفت.

رئیس کمیته صیانت از منابع آب استان هم در پی گزارش های ارائه شده ، از اعضا خواست با دعوت از افراد تاثیر گذار در حوزه آب شرب ، زمینه مشارکت سایرین در مدیریت مصرف آب را فراهم آورند.

“سید امیرمرتضوی” در همین رابطه استفاده از ظرفیت رسانه ای و شبکه های اجتماعی در قالب کمیته صیانت از آب و تهیه گزارش و برگزاری نشست  در سیما با دعوت از افراد نقش آفرین را از جمله راه های ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب درجامعه برشمرد.