راهکارهای برگزاری مانور سیل در استان زنجان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، جلسه کمیته داخلی مدیریت بحران،پدافند غیرعامل و HSE با حضور اعضای این جلسه و به ریاست “اسماعیل افشاری” مدیرعامل این شرکت در سالن شهید شهریاری برگزارشد. در ابتدای این جلسه،”محمدحسین پور” مدیردفترهیئت مدیره و مدیرعامل ضمن تبریک انتصاب “بهزاد احمدی” به سمت رئیس گروه مدیریت بحران […]

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، جلسه کمیته داخلی مدیریت بحران،پدافند غیرعامل و HSE با حضور اعضای این جلسه و به ریاست “اسماعیل افشاری” مدیرعامل این شرکت در سالن شهید شهریاری برگزارشد.

در ابتدای این جلسه،”محمدحسین پور” مدیردفترهیئت مدیره و مدیرعامل ضمن تبریک انتصاب “بهزاد احمدی” به سمت رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت، گزارشی از روند تهیه سناریو مانور تمرینی آموزشی مناطق ششگانه کشور منطقه شمالغرب-استان زنجان ارائه نمود و اظهارداشت: در جلسه امروز ۴ دستور جلسه ارائه شده که از اعضای این کارگروه انتظار داریم تصمیمات لازم را جهت هرچه بهتر برگزاری این مانور در مهرماه سالجاری اتخاذ نمایند.

حسین پور، از اعضای کارگروه تهیه سناریو سیل در جهت تهیه سناریو و تعیین محل مناسب برای برگزاری این مانور مهم که میزبانی آن را به این استان واگذار نموده اند، قدردانی نمود و افزود: تاکنون ۵ جلسه عادی که ۴ جلسه در شرکت برق منطقه ای و یک جلسه در شرکت آب و فاضلاب استان و ۳ جلسه تخصصی در معاونت حفاظت و بهره برداری این شرکت برگزارشده است که منجر به تهیه سناریو مانور تمرینی آموزشی شمالغرب کشور گردیده است.

وی از مهندس باقری، معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت نیز به جهت تقبل زحمات فراوان در راستای به ثمر رسیدن این سناریو قدردانی نمود.

در ادامه “امیرنبئی” کارشناس HSE شرکت آب منطقه ای زنجان، ضمن ارائه گزارش تفصیلی از سناریو مانور سیل در استان با ارائه پاورپوینتی، گفت: در این مانور شکست سد تهم در استان زنجان در اثر سیل و نحوه مقابله با رخدادهای هیبریدی مد نظر خواهد بود که با محاسبات همکاران در این رشته نحوه مقابله با این سانحه به تصویر کشیده خواهد شد.

وی اهداف مانور را خاطر نشان کرد و افزود: انجام تمرین عملی جهت ایجاد هم افزایی بین اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق استان و سایر ارگانهای دخیل در استان، ایجاد هماهنگی بین اعضای مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق استان های معین و شناخت بیشتر ایشان از ظرفیت های یکدیگر، ارتقاء آمادگی دستگاه های درگیر در مانور جهت مقابله با حوادث احتمالی وآماده بکار نگهداشتن تأسیسات و تجهیزات موجود را می توان از اهداف و زمینه های این مانور نام برد.

وی سپس به تعیین لیست تهدیدهای متصور و مرتب سازی آنها، تعیین لیست تهدیدهای مورد نظر مانور،دلایل توجیهی تعیین تهدید یا تهدیدهای غالب و دلایل توجیهی تعیین تهدید در مانور اشاره نمود و تصرح کرد:لیست دارائیهای آسیب پذیر،اقدامات جهت رفع وکاهش آسیب هر دارایی وفرآیند آن،ابراز، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای رفع یا کاهش آسیب و تعداد افراد و تخصص های مورد نیاز و همچنین وضعیت تجهیزات مورد استفاده در مانور دیگر اقدامات متناظر از اهم برنامه های این مانوراست که امید است با برنامه ریزی دقیق اجرای این سناریو ، بدون نقص انجام شود.

“اسماعیل افشاری” مدیرعامل شرکت نیز با قدردانی از اقدامات انجام شده توسط اعضای این کارگروه در جهت هرچه بهتر برگزاری مانور تمرینی آموزشی مناطق ششگانه کشور منطقه شمالغرب که از سوی وزارت نیرو میزبانی آن به استان زنجان تفیض شده است، خاطر نشان ساخت:برای برگزاری مانور در سطح ملی نیاز است که همه اعضای کارگروه استانی در تمام سطوح پای کار باشند و نواقص و معایب این برگزاری مانور را باهم مرتفع نمایند.

افشاری، بازدید از دریچه سد تهم و هماهنگی با غواصان را از اولویت های این مانور دانست و گفت:تیم غواصی می تواند با بازدید میدانی و متداوم از مسیر دریچه تحتانی، زمان باز و بسته شدن این دریچه را بخصوص زمان برگزاری مانور کنترل نماید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، با تاکید بر اینکه شکست سد تهم در این سناریو از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد:با استانداری، فرمانداران و دیگر مراجع ذی مدخل باید مکاتبات لازم در این خصوص انجام شود.

درپایان جلسه، اعضای حاضر به بیان دیدگاهها و ونظرات خود در هرچه بهتر برگزاری مانور سیل در استان زنجان پرداختند.