وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان:

راه‌اندازی کارخانه مشترک برای تعمیرات نیروگاه‌های قدیمی تاجیکستان

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با اشاره به توانایی بالای متخصصان ایرانی در تعمیر نیروگاه‌های حرارتی گفت: علاقه‌مندیم برای تعمیرات نیروگاه‌های قدیمی تاجیکستان، با ایران همکاری داشته و یک کارخانه تعمیراتی مشترک راه‌اندازی کنیم.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “دلیر جمعه” صبح امروز در جریان بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، با اشاره به اینکه منبع اصلی تولید برق ایران نیروگاه‌های حرارتی است، گفت: وجود واحدهای مختلف حرارتی در ایران موجب شده است تا متخصصان ایرانی توانایی بالایی در تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی داشته باشند که همین امر می‌تواند در تعمیر واحدهای حرارتی کشور تاجیکستان نیز کمک کننده باشد.
وی با تاکید بر اینکه درصدد توسعه نیروگاه‌های حرارتی در تاجیکستان هستیم، ادامه داد: در حال حاضر یک نیروگاه حرارتی ۴۵۰ مگاواتی در شهر دوشنبه و یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی نیز در نزدیکی این شهر قرار دارند که انتظار داریم سرمایه‌گذاران و متخصصان ایرانی در پروژه‌های کشور ما حضور داشته باشند.
دلیر جمعه با اشاره به توانمندی‌های شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران، گفت: با توجه به اینکه اکثر امور مربوط به تعمیرات نیروگاه‌های ایران توسط متخصصان این مجموعه انجام می‌شود، از این رو علاقه‌مندیم برای تعمیرات نیروگاه‌های قدیمی و ترانسفورماتورهای تاجیکستان همکاری داشته و یک کارخانه تعمیراتی مشترک راه‌اندازی کنیم.
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان تاکید کرد: در حوزه آب همکاری‌های خوبی میان ایران و تاجیکستان وجود دارد که باید این اقدامات در حوزه برق و انرژی نیز توسعه یابد.

ساخت داخل ۵۰ درصد واحدهای نیروگاهی در کشور
مدیرعامل شرکت برق حرارتی نیز در جریان بازدید وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به توجه ویژه شرکت برق حرارتی به ساخت داخل گفت: ۵۰ درصد واحدهای نصب شده نیروگاهی در کشور ساخت داخل هستند و بیش از ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز توسط متخصصان ایرانی تهیه می‌شود.
“عبدالرسول پیشاهنگ” با بیان اینکه ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی در ایران وجود دارد، اظهار داشت: ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در ایران وجود دارد که از این میزان ۱۲ هزار مگاوات برق آبی، ۵ هزار مگاوات تولید پراکنده، ۵ هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر و تولید خصوصی صنایع و ۷۲ هزار مگاوات هم ظرفیت حرارتی است.
وی افزود: ۶۷ درصد از تولید برق حرارتی توسط بخش خصوصی و مابقی از سوی بخش دولتی است.
پیشاهنگ به مجموع اقدامات انجام شده در حوزه تعمیرات نیروگاهی از مهر تا اردیبهشت ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات انجام شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت برق حرارتی تامین قطعه، سوخت، ساعت کارکرد و به روز رسانی از جمله پارامترهایی هستند که زمان تعمیرات نیروگاهی باید درنظر گرفته شوند.
وی در پایان با اشاره به اینکه ۴۰ شرکت در زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی برق حرارتی درحال فعالیت هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۱۸ شرکت مالک نیروگاه، ۲۰ شرکت بهره بردار و دو شرکت تعمیرات نیروگاهی و قطعات توربین شهریار هستند.