دلیل تفاوت قیمت میلگرد از بورس و بازار آهن در چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، کارفرمایان به‌دنبال روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز پروژه‌ها هستند. یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر هزینه‌های پروژه‌ها، قیمت میلگرد است که به عوامل مختلفی بستگی دارد و همچنین در بورس کالا و بازار آهن قیمت آن متفاوت است.

 

 

قیمت آرماتور در بورس کالا به علت اینکه مستقیم از طرف کارخانه اعلام می‌شود، کمتر است و برخلاف آن در بازار آزاد به‌دلیل وجود واسطه‌ها کمی بیشتر است. مشتریانی که شرایط خرید از بورس کالا را ندارد می­توانند قیمت میلگرد درب کارخانه را از مراکز معتبر بازرگانی در زمینه مقاطع فولادی استعلام گرفته و سپس اقدام به خرید کنند. در این مطلب به بررسی علت تفاوت قیمت میلگرد از بورس و بازار آهن پرداخته می‌شود.

تفاوت قیمت میلگرد از بورس و بازار آهن

خرید میلگرد از بورس کالا

تعیین قیمت میلگرد در بورس و بازار آهن

عوامل بسیاری بر تعیین قیمت نهایی میلگرد در بازار تاثیرگذار است. اولین عامل تاثیرگذار میزان عرضه و تقاضای میلگرد است، هرچه تقاضا برای خرید این محصول کمتر باشد، قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند. قیمت مواد اولیه مانند فولاد خام و سنگ آهن نیز تاثیر مستقیم بر روی مقاطع فولادی دارد. پس از این دو عامل مهم می‌توان نرخ ارز، هزینه‌های تولید، مصرف انرژی و حمل‌و‌نقل را جز عوامل موثر بر قیمت نهایی میلگرد برشمرد.

خرید میلگرد از بازار آهن

سفارش میلگرد از بازار آهن محدودیت حجم نداشته و زمان تحویل آن بسیار سریع است. همچنین هزینه‌های معاملاتی برای خرید مقاطع فولادی در بازار آهن وجود ندارد. نکته حائز اهمیت این است که شما در خرید از بازار آهن می‌توانید بر سر قیمت تخفیفات قابل توجهی بگیرید. نکته دیگر، کارخانه‌ها و شرکت‌های فولادی متعددی وجود دارند که انتخاب‌های زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما برای خرید از بازار آزاد شما باید کارخانه معتبری را انتخاب کرده تا بتوانید میلگرد با کیفیت بالا خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که به‌علت وجود واسطه‌ها در بازار آزاد ممکن است با قیمت بیشتری خرید کنید، پس سعی کنید از شرکت‌های بازرگانی که تعداد کمتری واسطه دارند، خرید خود را انجام دهید یا به صورت مستقیم از کارخانه میلگرد خود را تهیه کنید. قیمت میلگردکارخانه­های مختلف در بازار آهن با توجه به کیفیت و سایزشان متفاوت است. برای مثال قیمت میلگرد ظفر بناب در مقایسه با میلگرد ذوب آهن ارزانتر است.

تفاوت قیمت در بورس و بازار آهن

قیمت میلگرد بر اساس عرضه و تقاضای مشتریان به صورت لحظه‌ای و روزانه مشخص می‌شود. بر اساس آمار موجود، قیمت میلگرد در بورس کمتر است. به‌عنوان مثال اگر قیمت میلگرد ۱۰ در بورس ۴۲ هزار تومان باشد، در بازار آهن تا ۴۵ هزار تومان معامله می‌شود که حدود ۶/۷ درصد تفاوت دارد. توجه به این نکته خالی از لطف نیست که خرید میلگرد در تناژ بالا اتفاق می‌افتد، پس این درصد اختلاف در هزینه حجم زیاد میلگرد چشمگیر است.

نحوه خرید میلگرد از بورس

خرید از بورس کالا ممکن است دشوار به نظر آید اما اگر در کنار شما یک فرد متخصص باشد یا خودتان آموزش ببینید، می‌توانید به‌راحتی از بورس کالا میلگرد تهیه کنید. توجه به نکات ریز و مهم در نحوه خرید میلگرد از بورس کالا جزو موارد اصولی است که همواره روی آن تاکید می­شود. ما در این قسمت به این مراحل برای مراحل زیر از بورس طی کنید به شرح زیر است:

  1. انتخاب کارگزاری بورس: شما در ابتدا باید یک کارگزاری مناسب برای شروع فعالیت خود پیدا کنید. کارگزاری‌ها زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را انجام می‌دهند.
  2. دریافت کد بورسی: پس از پیدا‌کردن کارگزاری مناسب باید اقدام به دریافت کد بورسی کنید. برای این کار لازم است پس از افتتاح حساب، احراز هویت انجام داده و قرارداد الکترونیکی داشته باشید. کد بورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.
  3. کد فعالیت اقتصادی: اگر می‌خواهید به صورت صنفی و بازرگانی قیمت میلگرد را مورد بررسی قرار دهید، باید دارای کد فعالیت اقتصادی باشید. برای دریافت این کد باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.
  4. فرم درخواست خرید: در این مرحله شما باید فرم درخواست خرید میلگرد را تکمیل کرده و علت دریافت آن را نیز ذکر کنید. با مراجعه به سایت www.in.co.ir می‌توانید به قسمت اطلاعیه عرضه رفته و تاریخ قیمت پایه و محصولات عرضه شده را مورد بررسی قرار دهید. جهت خرید میلگرد از بورس باید لیست محصولات خود را به کارگزار ارائه دهید و پس از بررسی لیست محصولات عرضه شده هر هفته بورس درخواست خود را به کارگزار اعلام کنید. در این مرحله کارگزار امکان خرید میلگردهای شما را کنترل می‌کند.
  5. پرداخت بیعانه: شما باید ۱۰ درصد از مبلغ نهایی را بپردازید تا کارگزاری خرید شما را انجام دهد.
  6. صدور حواله خرید: پس از اقدام کارگزاری برای خرید میلگرد، حواله خرید برای شما ارسال می‌شود. پس از دریافت آن، شما سه روز فرصت دارید تا مبلغ کامل خرید میلگرد از بورس را به همراه کارمزد آن پرداخت کنید.

 

تفاوت قیمت میلگرد از بورس و بازار آهن

نکات مهم هنگام خرید میلگرد از بورس

  • زمان معاملات فولادی میلگرد هر هفته و در روز چهارشنبه‌ است. بنابراین قبل از ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه روز چهارشنبه نوع میلگرد خود را مشخص کرده و ۱۰ درصد مبلغ هزینه آن را در حساب بورسی خود داشته باشید.
  • مابقی مبلغ خرید خود را باید طی سه روز کاری به حساب وکالتی بورس واریز کنید.
  • توجه داشته باشید که پنجشنبه‌ها در بورس کالا روز کاری به حساب نمی‌آید.
  • پس ثبت سفارش شما، اعلامیه خرید، به خریدار ارائه می‌شود.
  • پرداختی شما باید از حساب خریدار واریز شود و درج نام آن الزامی است.
  • اگر نتوانستید هزینه نهایی را طی سه روز تامین کنید، روزانه معادل ۵/۲ در هزار کل مبلغ خرید شما و حداکثر تا سه روز کاری جریمه به آن تعلق می‌گیرد. اگر پس از این سه روز کاری تسویه را انجام ندهید قرارداد شما فسخ می‌شود و کارمزد طرفین به علاوه ۵ درصد ارزش کل محصول خریداری شده به‌عنوان خسارت دریافت می‌شود.

مزایای خرید میلگرد از بورس

  • قیمت پایین‌تر
  • قیمت واقعی
  • حذف واسطه‌ها
  • امکان خرید تناژ بالا

معایب خرید میلگرد از بورس

  • نیاز به تحلیلگر بورس برای خرید در زمان درست با توجه به پیش‌بینی بازار
  • مناسب‌نبودن برای پروژه‌های کوچک به‌علت حداقل سفارش ۲۰ تن
  • اضافه‌شدن هزینه‌های معاملاتی
  • زمان تحویل حداقل ۲ تا ۳ هفته
  • دشواری فرآیند خرید
  • ریسک بالا به علت نوسانات ارز و نرخ تورم
  • عدم وجود معاوضه یا استرداد محصول

 

عوامل تاثیرگذار بر انتخاب خرید میلگرد از بورس یا بازار

برای خرید میلگرد با قیمت مناسب باید بین بورس و بازار آهن انتخاب خود را انجام دهید که عوامل مختلفی بر انتخاب آن‌ها تاثیرگذار است. این عوامل عبارتند از:

  • حجم میلگرد مورد نیاز: همانطور که گفته شد حداقل حجم خرید میلگرد در بورس کالا ۲۰ تن است اگر برای پروژه‌های کوچک میلگرد خریداری می‌کنید، سفارش از این بازار برای شما ممکن نیست.
  • زمان تحویل: کارخانجات تولیدی و شرکت‌های بازرگانی در کمترین زمان ممکن مقاطع فولادی را برای شما ارسال می‌کنند اما در بورس کالا بین ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.
  • روند خرید آسان: شما برای خرید از بورس کالا باید کد بورسی داشته باشید و مراحل آن را طی کنید. همچنین در کنار این موارد نیاز به نیروی متخصص دارید که به صورت لحظه‌ای قیمت‌های بازار بورس را بررسی کرده و در بهترین زمان سفارش شما را ثبت کند.

نتیجه‌گیری

علت اختلاف قیمت میلگرد در دو بازار به وجود واسطه‌ها و میزان عرضه و تقاضا برمی‌گردد. به‌طور کلی می‌توان گفت خریداران میلگرد ترجیح می‌دهند کالاهای خود را با قیمت بیشتر اما دردسر کمتر و از بازار آهن خریداری کند. این نوع خرید به آن‌ها امکان می‌دهد بدون نیاز به ثبت نام اینترنتی مقاطع خود را سفارش داده و محموله را در محل پروژه به‌راحتی تحویل بگیرد. شرکت بازرگانی آسن در زمینه تامین و فروش آهن‌آلات به‌ویژه میلگرد فعالیت می‌کند که شما می‌توانید برای خرید محصولات میلگرد به این شرکت مراجعه کنید و مشاوره رایگان دریافت کنید. همچنین این شرکت محصولات را به قیمت کارخانه عرضه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات را برای شما ارسال می‌کند.