دستاوردهای مهم و کم نظیر بومی در نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از دستاورد های مهم و کم نظیر در زمینه ساخت داخل قطعات نیروگاهی با ساخت و بازسازی ۶۰۰ قطعه تخصصی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در نیروگاه بندرعباس خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی عنوان کرد:صنعت برق کشور در سال های اخیر با تکیه بر […]

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از دستاورد های مهم و کم نظیر در زمینه ساخت داخل قطعات نیروگاهی با ساخت و بازسازی ۶۰۰ قطعه تخصصی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در نیروگاه بندرعباس خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان، حسین سلیمی عنوان کرد:صنعت برق کشور در سال های اخیر با تکیه بر تلاش های بی وقفه صنعت گران، متخصصان و مدیران توانمند توانسته است با وجود برخی مشکلات، روندی پایدار و مستمر در خدمت رسانی به همشهریان و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش های اقتصادی و تولیدی کشور داشته باشد؛ و در این زمینه به موفقیت های کم نظیر و ارزشمندی دست یابد؛ که یکی از مهمترین آن ها بهره مندی از دانش متخصصان در زمینه ساخت قطعات مورد نیاز نیروگاهی بوده است.
در این میان نیروگاه بندرعباس با بهره مندی از توانمندی های داخلی در زمینه ساخت داخل، روند رو به رشدی نسبت به سال های گذشته داشته است. در این راستا با توجه به عمر بیش از ۴۰ سال این نیروگاه، شرایط بهره برداری و کارکرد تجهیزات آن دچار تغییراتی شده است؛ و ساخت بسیاری از قطعات مسلتزم طراحی مجدد می باشد. تا متناسب با شرایط کارکرد واقعی دارای حداکثر بهره وری باشد. از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تامین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی های ساخت داخل بهترین گزینه برای تامین قطعات جهت تولید برق پایدار در این نیروگاه می باشد. که حرکت در مسیر ساخت داخل حمایت از تولید کننده های داخلی، کمک به اشتغال و صرفه جویی ارزی را در بر خواهد داشت.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: نیروگاه بندرعباس از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون موفق به بومی سازی بیش از ۶۰۰ قطعه مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه جویی ارزی گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته است.

این تجهیزات فنی شامل قطعات مختلف مجموعه توربو ژنراتور انواع پمپ ها، کمپرسورهای فشار قوی فن های بویلر و تجهیزات الکتریک و ابزار دقیق می شود که با کمک تخصص و توانمندی های ساخت داخل تامین کرده است.
از دیگر دستاورد های ساخت داخل در نیروگاه بندرعباس از ابتدای سال۱۴۰۰ می توان موارد زیر را عنوان نمود:
طراحی و ساخت دیسشارژ پمپ آب خنک کن برای اولین بار در نیروگاه بندرعباس اشاره کرد که ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی در این زمینه را برای صنعت برق کشور به ارمغان آورده است. یکی از مشکلات مهم در ساخت دیسشارژ محل قرارگیری یاتاقان های پمپ بروی دیسشارژ بود که با تلاش متخصصان به روش جوشکاری و ماشین کاری ساخته و بر روی دیسشارژ نصب گردید.

قطعات ساخته شده اداره تاسیسات: قطعات یدکی ولوهای آبشیرین کن، نازل تفلونی و هدر آب پاش آبشیرین کن، قطعات فرم باند اسکرین، توری، قرقره، زنجیر باند اسکرین، هوزینگ مکانیکال سیل، کاسه نمد، قطعات کمپرسور شامل: اینتر کولر سوپاپ ولوها، رینگ پیستون ها، گلندهای روغن، دیافراگم، شاتون، شفت و پیستون کمپرسور فیلترهای هوا.

قطعات ساخته شده اداره توربین و ژنراتور: قطعات محتلف مجموعه توربوژنراتور شامل: پره های ثابت و متحرک، چرخ کورتیس، قطعات مختلف توربین بخاری و گازی پیچ های توربین، سیل ها، یاتاقان ها، قطعات آبندی، ذغال ژنراتور، بازسازی شرودهای توربین گازی، بازسازی کراس فایر تیوب و نگهدارنده کراس فایر، قطعات ولو و واشرهای لاستیکی مسیر”۷۲ آب خنک کن.

قطعات ساخته شده بویلر: قطعات مختلف انواع ولوها- ساخت اکسپنشن جوینت های ساختمان بویلر- شیشه چشمی کوره.

قطعات ساخته شده اداره پمپ و فن: قطعات انواع پمپ شامل: شفت ها، پروانه، پوسته پمپ، گریبکس، استافینگ باکس، بوش اسلیو، گلند پکینگ ها، یاتاقان های لاستیکی، ساخت پروانه AC بوستر فن، ساخت پروانهDC بوستر فن، قطعات سیل لانگستروم، یاتاقان کلار B.C.P.

سلیمی خاطرنشان کرد : نیروگاه بندرعباس با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است و ضمن تولید پایدار انرژی حیاتی برق و پشتیبانی از شبکه سراسری، بخشی از قطعات مورد نیاز خود را با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود طراحی و مورد ساخت و بازسازی قرار می‌دهد.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در پایان گفت: نیروگاه حرارتی برق بندرعباس بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است که نقش مهمی در تامین برق کشور و صنایع بزرگ استان هرمزگان دارد.