مدیر دفتر ایمنی و کنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان فارس تاکید کرد:

در ایام خانه تکانی، مراقب خطر برق گرفتگی باشید

در ایام خانه تکانی، مراقب خطر برق گرفتگی باشید

به گزارش برقاب،مدیر دفتر ایمنی و کنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از کلیه شهروندان درخواست کرد تا توصیه‌های ایمنی برق را در زمان انجام خانه تکانی مد نظر قرار دهند. وحید قاضی پور گفت: متأسفانه همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و خانه تکانی گاهی بر اثر عدم آگاهی و عدم رعایت نکات ایمنی، حوادثی به وقوع می پیوندد که این امر می تواند ضمن واردآوردن خسارت‌های مالی، سلامتی شهروندان را به خطر اندازد.

این مقام مسئول، یکی از علل شایع برق گرفتگی در روزهای پایانی سال را عدم رعایت اصول ایمنی هنگام نظافت لوازم برقی عنوان کرد و بیان داشت: خیس شدن پریزها و اتصالات برقی و همچنین پاک کردن پریزهای برق با دستمال های نمدار و خیس نیز از مواردی است که می‌تواند به برق گرفتگی منجر شودکه برای جلوگیری از بروز حادثه، قطع کنتور برق مهم‌ترین کاری است که هنگام نظافت وسایل برقی باید انجام شود.

قاضی پور با تاکید بر اینکه باید قبل از شستشوی کابینت ها، هود و لوازم برقی و دیوارهای آشپزخانه فیوز برق را قطع کنیم و با استفاده از فازمتر از قطع بودن برق آشپزخانه مطمئن شویم اضافه کرد: حتما مراقب باشیم افراد دیگر بدون اطلاع ما برق را وصل نکنند.

وی، همچنین تاکید کرد: شهروندان باید از وصل مجدد برق و اتصال وسایل برقی به پریز تا خشک شدن کامل کف و دیوار آشپزخانه خودداری نمایند .مدیر دفتر ایمنی وکنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان به لزوم رعایت نکات ایمنی در هنگام شستشوی موکت ها، فرش ها در هنگام خانه تکانی اشاره کرد و بیان داشت: شهروندان باید در صورت امکان از آویزان کردن یا پهن نمودن اقلام و لوازم خود روی پشت بام ها خودداری نموده و چنانچه مجبور به استفاده از فضای پشت بام هستند، حتماً موکت، فرش و سایر موارد مشابه را به صورت مطمئن، محکم نموده تا با وزش باد از روی بام بر روی شبکه های توزیع برق سقوط ننمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر رعایت اصول ایمنی در هنگام استفاده از مواد شوینده شیمیایی نیز تاکید کرد و گفت: استفاده نابجا و بدون آگاهی از نحوه کاربرد و استفاده مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کرده و حتی به حساسیت های پوستی نیز منجر شود که این امر توجه به موضوع مراقبت و پیشگیری از مسمومیت با شوینده ها را ضرورت می بخشد.قاضی پور افزود: علاوه بر آنکه باید مراقب باشیم دچار حوادثی چون مسمومیت ناشی از شوینده های شیمیایی نشویم، از بروز مشکلات بدنی و جسمی در این ایام نیز نباید غافل شد.وی ادامه داد: کمردرد و آسیب های فیزیکی به استخوان های بدن، پرت شدن از ارتفاع و برق گرفتگی در این ایام درکمین افراد می باشد. وی توصیه کرد: بهتر است برای بلند کردن اجسام به هیچ وجه کمر خود را خم نکرده، بلکه ابتدا زانوها را خم و سپس سعی کنید که روی زانوی خم شده نشسته و جسم را بلند کنید. مدیر دفتر ایمنی وکنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از نردبان، آن را بر روی مکانی صاف قرار دهید که بهتر است از نردبان های دو طرفه استفاده شود و اگر دسترسی به چنین نردبانی نیست، از یک نفر خواسته شود تا آن را نگه دارد و همچنین به هیچ وجه سطح زیر نردبان لیز نباشد.

قاضی پور یادآورشد: در هنگام خانه تکانی سیم های رابط مثل چند راه های برق را که برای استفاده از وسایلی مانند جاروبرقی یا بخارشوی استفاده می شوند ازمحل رفت و آمد دور کنید تا از گیر کردن پای افراد و سقوط آنان جلوگیری شود.

مدیر دفتر ایمنی و کنترل ضایعات شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ابراز امیدواری کرد: با رعایت نکات ایمنی، بتوانیم به سلامت و بدون حادثه برق گرفتگی به استقبال فصل نو و عید نوروز باستانی سال۱۴۰۲ برویم.