خشکسالی و فقر منابع آبی ۲ چالش جدی تامین آب

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تأمین آب پایدار در شرایط خشکسالی، افزایش هزینه خدمات به دلیل وسعت سیستان و بلوچستان و عدم تأمین بودجه متناسب با گستردگی استان از جمله چالش‌هایی‌ است که خدمت‌رسانی مطلوب به مردم این خطه را تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش روابط عمومی آب و […]

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تأمین آب پایدار در شرایط خشکسالی، افزایش هزینه خدمات به دلیل وسعت سیستان و بلوچستان و عدم تأمین بودجه متناسب با گستردگی استان از جمله چالش‌هایی‌ است که خدمت‌رسانی مطلوب به مردم این خطه را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی آب و فاضلاب استان، “علیرضا قاسمی” در برنامه رادیویی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با دربرگرفتن ۱۱.۴ درصد وسعت کشور، پهناورترین و در عین حال کم‌تراکم‌ترین استان کشور است، به طوری که ۳.۵ درصد جمعیت ایران در این پهنه گسترده به طور پراکنده زندگی می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به آمار جمعیتی، گفت: جمعیت کل این استان حدود ۳ میلیون نفر است که از این تعداد ۱.۶ میلیون نفر در شهرها و حدود ۱.۴ میلیون نفر در روستاها در قالب ۵۱ شهر و ۵ هزار و ۵۹۴ روستای کددار زندگی می کنند.

وی با بیان این که سیستان و بلوچستان از حیث منابع آبی فقیر است، اذعان کرد: آب مورد نیاز ۳۸ درصد جمعیت استان از آب‌های سطحی، ۴۸ درصد از منابع زیرزمینی و ۱۴ درصد از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها از منابع سطحی دریا و زیرزمینی تامین می شود.

قاسمی ادامه داد: شمال استان برآمده از آبرفت‌های رودخانه هیرمند و دشت سیستان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار دارد، بارشی کمتر از ۶۵ میلی متر را در سال دریافت می‌کند. بخش اعظم تأمین آب مرکز استان نیز وابسته به آورد رودخانه هیرمند و قسمتی دیگر وابسته به آبهای زیرزمینی هست.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در مجموع آب مورد نیاز تا جنوب سیستان و بلوچستان از منابع زیرزمینی برداشت و در نوار ساحلی با شیرین سازی دریا به وسیله آبشیرین کن‌هایی که در منطقه احداث شده است تأمین می شود.

چالش‌های تأمین آب پایدار

وی اذعان کرد: چالش های بسیاری برای تأمین آب در استان وجود دارد، از جمله وابستگی استان به آبهای مرزی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های طولانی مدتی که علاوه بر اینکه افت شدید منابع آب زیرزمینی را رقم زده، منجر به کاهش کمی و کیفی منابع آب شده است.

قاسمی افزایش روز افزون درخواست ها برای آبرسانی سیار به دلیل خشک شدن منابع آب روستایی بر اثر خشکسالی‌های متمادی، هزینه های سرسام آور آبرسانی سیار که امسال نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، فرسودگی منابع تولید، توزیع و افزایش روز افزون تقاضا برای آب در کنار ثابت ماندن منابع آبی را از دیگر چالش‌های پیش رو اعلام کرد.

عدم تأمین مناسب اعتبار به نسبت نیاز منطقه

وی با اشاره به پهنه گسترده سیستان و بلوچستان، از عدم تأمین مناسب اعتبار به نسبت نیاز این استان خبر داد و گفت: هرچند اعتباراتی که برای استان مصوب می‌شود، در کل کشور ویژه بوده و گاهی در ردیف اول یا دوم قرار دارد، اما با توجه به شرایط خاص این خطه، متأسفانه بسیاری از طرح ها را نتوانستیم به دلیل کمبود اعتبارات تکمیل کنیم و در مجموع طی سال‌های اخیر به خصوص در بخش روستایی تا قبل از سال ۹۴ اقدام خاصی صورت نپذیرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: از سال ۹۴ با عنایت ویژه و دستور مقام معظم رهبری برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر آبرسانی به روستاها با شتاب بیشتری در حال انجام است. در همین راستا ۲ هزار و ۱۹۴ روستا با جمعیت ۷۵۳ هزار نفر در قالب ۱۸ مجتمع روستایی و ۱۴ مجتمع تک روستایی در طرح ملی آبرسانی قرار گرفت و رشد خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی با اشاره به یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال ۹۹ اظهار کرد: طی سال‌های گذشته خدمات آب و فاضلاب در استان به تفکیک حوزه شهری و روستایی ارائه می شد، اما بنا به تصمیماتی که اتخاذ شد در سال ۹۹ یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی در کل کشور اتفاق افتاد و علاوه بر ۵۱ شهری که تحت پوشش شرکت آبفا قرار داشت، ۵ هزار ۵۹۴ روستای استان نیز زیرمجموعه شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت.

قاسمی از جهش بی‌سابقه شاخص بهره‌مندی آب روستایی طی سال ۹۹ خبر داد و گفت: طی یک سال شاخص بهره‌مندی روستاها از آب پایدار، ۴ درصد ارتقا یافت این در حالی ا‌ست که در مجموع ۴ سال اخیر این شاخص ۴ درصد افزایش یافته بود.

تحقق تعهد با وجود تنگناهای مالی

وی اضافه کرد: سال ۹۹، تعداد ۳۳۳ روستای فاقد شبکه آب از این نعمت برخوردار و ۴۳۰ روستا از تنش آبی خارج شدند، همچنین با استفاده از ظرفیت خیران، آبرسانی به ۳۵۰ روستا در قالب تفاهم‌نامه یا قرارداد همکاری در دستور کار قرار گرفت و تا پایان سال آبرسانی به این تعداد روستا پایان می‌یابد.

مدیرعامل آبفای استان ابراز امیدواری کرد: اقداماتی که توسط این شرکت صورت می گیرد، بتواند خدمت ناچیزی در برابر عظمت مردم استان و سربلندی نظام جمهوری اسلامی در شرایط سخت جنگ اقتصادی کشور باشد.