برق در بورس انرژی مبادله میشود

ه منظور حمایت از صنایع و سرمایه گذاران در حوزه نیروگاهها، دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی با امضای وزیر محترم نیرو با استناد به بند "ب" ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بند "ط" تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ شده است.

به گزارش برقآب، به منظور حمایت از صنایع و سرمایه گذاران در حوزه نیروگاهها، دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی با امضای وزیر محترم نیرو با استناد به بند “ب” ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بند “ط” تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ تدوین و ابلاغ شده است.

این دستورالعمل، مزایا و امکاناتی را برای صنایع ایجاد خواهد کرد که از آن جمله می توان به ارتقای امنیت و قابلیت اطمینان تأمین برق با بهره گیری از ساز و کار بورس در انتقال سریع و کارای اطلاعات عرضه و تقاضا به منظور رفع سریع و کارای کمبودهای بالفعل و بالقوه ،کاهش ریسکها و هزینه های معاملاتی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برق اشاره کرد.

مطابق این دستورالعمل، شرکت توانیر مکلف به تضمین تحویل برق خریداری شده به تمامی خریداران برق است. به این معنا که صنایع به میزان برق خریداری شده از بورس انرژی، در اولویت تامین برق قرار خواهند گرفت.

این دستور العمل موجب خواهد شد تا امکان خرید برق با قیمت توافقی برای صنایع فراهم شود و به این ترتیب انحصار قیمت گذاری از حالت انحصاری خارج خواهد شد.

همچنین این اقدام با کمک به شفافیت و روان سازی اقتصاد انرژی، موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران در حوزه نیروگاهی نیز به دلیل آنکه امکان دریافت هزینه برق فروخته شده در همان زمان فراهم می شود، برای سرمایه گذاری در این صنعت رغبت بیشتری پیدا کنند.

در مجموع براساس این دستورالعمل، صنایع و نیروگاهها برای خرید/ فروش برق مورد نیاز یا تولید شده خود انتخاب خرید/ فروش از طریق بورس انرژی یا خرید/ فروش به شرکتهای زیرمجموعه توانیر خواهند داشت.
گفتنی است این دستورالعمل در نهایت می تواند به شفافیت اقتصادی برق و بهبود روند سرمایه گذاری در صنایع و نیروگاهها منجر شده و هیچگونه محدودیتی به دلیل استفاده از ظرفیت این مصوبه، اعمال نخواهد شد.