حمایت کامل صنعت نیروی برق از صنایع سرمایه‌گذار در بخش تولید برق

بروز ناترازی در تولید و مصرف حامل‌های انرژی در سال‌های اخیر، بخش صنعت کشور را دچار چالش جدی در امر تولید محصولات صنعتی و دستیابی به اهداف سودآوری از قبل تعیین شده کرده است. تبعات این چالش حتی عامه مردم را نیز از طریق افزایش قیمت محصولات مربوطه تحت تاثیر قرار داده است. عوامل ایجاد کننده این چالش نیز ریشه در موضوعاتی چون فرهنگ عمومی مصرف، قیمت حامل‌های انرژی، ضعف سرمایه گذاری در بخش تولید حامل‌های انرژی، محدودیت‌های نقدینگی جهت پرداخت مطالبات تولیدکنندگان و ... دارد.

به گزارش برقآب، بروز ناترازی در تولید و  مصرف حامل‌های انرژی در سال‌های اخیر، بخش صنعت کشور را دچار چالش جدی در امر تولید محصولات صنعتی و دستیابی به اهداف سودآوری از قبل تعیین شده کرده است. تبعات این چالش حتی عامه مردم را نیز از طریق افزایش قیمت محصولات مربوطه تحت تاثیر قرار داده است. عوامل ایجاد کننده این چالش نیز ریشه در موضوعاتی چون فرهنگ عمومی مصرف، قیمت حامل‌های انرژی، ضعف سرمایه گذاری در بخش تولید حامل‌های انرژی، محدودیت‌های نقدینگی جهت پرداخت مطالبات تولیدکنندگان و … دارد.
​در سال ۱۴۰۰ و در راستای تامین منافع مشترک صنعت نیروی برق و صنایع عمده کشور تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های صمت و نیرو منعقد شد که انتظار می‌رود مطلوبیت‌های بسیار موثری هم برای صنعت برق کشور و هم برای صنایع عمده مصرف کننده برق در پی داشته باشد.

در این تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت‌های جدید نیروگاهی از طریق سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های صنعتی- معدنی اقدام می‌نماید و وزارت نیرو نیز در مقابل نسبت به صدور مجوزهای لازم، تامین سوخت و جلوگیری از محدودیت مصرف برق صنایع مربوطه اقدام می‌کند.

خوشبختانه واحدهای ۳ و ۴ نیروگاه سمنان به عنوان اولین نیروگاه از ظرفیت‌های نیروگاهی مشمول این تفاهم‌نامه وارد مدار شده و اجرای مفاد تفاهم‌نامه آغاز شده است. تامین اعتبار مورد نیاز برای احداث این واحدها توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات انجام شده و شرکت یادشده در نظر دارد بخشی از برق مصرفی واحدهای صنعتی تحت پوشش خود را از این طریق تامین نماید.

موضوع بسیار حیاتی و مهم برای سرمایه‌گذار این واحدها، عدم شمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق برای صنایع زیرمجموعه خود به اندازه تولید واحدهای مزبور است. شرکت مدیریت شبکه برق ایران در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامه و با انجام هماهنگی‌های مورد نیاز، این اطمینان را به صنایع طرف قرارداد این نیروگاه می‌دهد که به اندازه برق تامین شده از نیروگاه سمنان و متناظر با تولید واحدهای ۳ و ۴ نیروگاه سمنان، صنایع مربوطه را از شمول برنامه‌های مدیریت مصرف خارج کند.

این موضوع دارای ارزش مالی و اقتصادی فراوان برای صنایع مذکور بوده و می‌تواند عواید قابل توجهی هم برای بخش صنعت و هم برای رونق بازار محصولات تولیدی ایشان داشته باشد.
امید است این اقدام تبدیل به انگیزه بسیار مهم برای صنایع عمده مصرف کننده برق در کشور شود تا با سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق بتوانند هم برق مطمئن و پایدار مورد نیاز خود را تامین نمایند و هم گامی در جهت ارتقای منافع ملی کشور بردارند.