حفر ۱۵ تا ۲۰ حلقه چاه در شهر کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از پیدا شدن منبع غنی از آبهای زیر زمینی در جنوب غرب شهر کرمانشاه با ظرفیت حفر ۱۵ تا ۲۰ حلقه چاه خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان کرمانشاه، علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، عصر سه شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ در […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از پیدا شدن منبع غنی از آبهای زیر زمینی در جنوب غرب شهر کرمانشاه با ظرفیت حفر ۱۵ تا ۲۰ حلقه چاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان کرمانشاه، علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، عصر سه شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ در مصاحبه با برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی زاگرس، سال آبی ۱۳۹۹_ ۱۴۰۰ را سخت ترین سال استان از نظر خشکسالی و کمبود بارش عنوان نمود و گفت: طبق آمارهای رسمی کاهش بارندگی و خشکسالی که امسال با آن مواجه شدیم در ۵۲ سال گذشته بی سابقه بوده است و متاسفانه بیشترین کاهش بارندگی در کشور به استان کرمانشاه اختصاص یافت، تبعات این خشکسالی بر منابع تامین آب شرب استان حدود ۳۴۰ هزار نفر را در حوزه شهری و ۷۰ هزار نفر را در حوزه روستایی با تنش آبی روبرو ساخت.

وی افزود: ۴۰۰ روستا با تنش آبی مواجه شدند که تعداد زیادی از این روستاها مربوط به شهرستان های کرمانشاه و ثلاث باباجانی بود.

کاکاوند از آبرسانی سیار به ۱۳۸ روستا در سال جاری خبر داد و تصریح نمود: شرکت آبفا استان هر ساله به طور میانگین بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ روستا را با تانکر سیار آبرسانی می کند، خوشبختانه امسال با توجه به تمهیدات اندیشیده شده این عدد علی الرغم خشکسالی موجود به ۱۳۸ روستا کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بیشترین مشکلات در حوزه آب، را مربوط به کلان شهر کرمانشاه دانست و اظهار داشت: حقیقتا این شهر از لحاظ زیر ساخت های آب و فاضلاب مشکلاتی دارد که باید جبران شود و قطعا این مسئله قابل جبران نیز هست، از بحث های مطرح شده در خصوص تامین آب شرب شهر کرمانشاه در بلند مدت بحث آبرسانی از سد گاوشان است، ظرفیت کامل خط انتقال سد گاوشان حدود ۲۶۰۰ لیتر بر ثانیه می باشد که در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد این خط می شود، قطعا همکاران محترم ما در شرکت آب منطقه ای تمام سعی خود را برای تکمیل این پروژه و تحویل آن به شرکت آبفا استان به کار خواهند بست و بی شک با تکمیل این پروژه و بهره برداری از آن مشکلات شهر تا حدودی مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به نیاز ۴ هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب در شهر کرمانشاه گفت: در حال حاضر تولید آب ما در شهر حدود ۳۷۰۰ لیتر بر ثانیه است و با وارد مدار شدن سد گاوشان با ظرفیت ۲۶۰۰ لیتر نیز کماکان به آب چاه ها و سراب ها و قنات روضان برای تامین آب شرب شهر احتیاج داریم ضمن اینکه با توجه به توسعه کلان شهر کرمانشاه در حال حاضر برای تامین آب شرب شهر حفر چاه های جدید را در دستور کار قرار داده ایم.

کاکاوند اذعان نمود: انواع چاه های دستی، آب رفتی و آهکی وجود دارد و در حال حاضر شرکت آبفا استان به سمت حفر چاه های آهکی می رود طبق مطالعات انجام شده در جنوب غربی شهر کرمانشاه و در سمت جاده اسلام آبادغرب یک منبع جدید پیدا شده است که از نظر آب های زیر زمینی منبعی غنی می باشد که احتمالا ۱۵ تا ۲۰ حلقه چاه را بتوان در آنجا حفر نمود.

کاکاوند در پایان از مردم شریف استان خواست با توجه به این مسئله که سرانه مصرف ما بیش از میانگین مصرف کشور و دنیا است همواره بحث کمبود آب را جدی گرفته و مدیریت مصرف آب را سرلوحه کار خود قرار دهند.