حرکتی انقلابی در حوزه آب روستایی استان کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از یک حرکت انقلابی در حوزه آب روستایی خبر داد که ۴۶۰ روستا را تحت پوشش خود قرار می دهد. به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان کرمانشاه، کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در تماس تلفنی با برنامه رادیویی صدای شهر ضمن بیان توضیحاتی در […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از یک حرکت انقلابی در حوزه آب روستایی خبر داد که ۴۶۰ روستا را تحت پوشش خود قرار می دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان کرمانشاه، کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در تماس تلفنی با برنامه رادیویی صدای شهر ضمن بیان توضیحاتی در خصوص وضعیت آب شرب روستاهای استان گفت: امسال استان کرمانشاه شاهد سالی سخت از نظر وضعیت بارش و خشکسالی است متاسفانه در سال آبی ۹۹_۱۴۰۰ بیشترین کاهش بارندگی در کشور به استان کرمانشاه اختصاص داشت. که در ۵۲ سال گذشته بی سابقه بوده است به نحوی که با ۱۸۰ میلی متر میانگین کاهش بارندگی در استان مواجه بودیم که آثار آن مشهود است. حدود ۸۰ درصد از منابع آب سطحی استان که عمدتا منابع تامین روستاهای ما را نیز تشکیل می دهند از دست دادیم.

وی افزود: طبق آمار اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه ای حدود ۸۰ درصد کاهش آب های سطحی و ۳۰ تا ۳۵ درصد افت آبدهی چاه ها را شاهد بودیم، همین امر باعث خشک شدن کامل بسیاری از چشمه ها و یا افت آبدهی آن ها شد. همچنین بسیاری از چاه ها خشک و یا با افت آبدهی مواجه شدند، که با کف شکنی و در برخی موارد تغییر عمق نصب پمپ، این مشکل را تا حدودی مدیریت کردیم. در مجموع در حال گذر از سال سختی هستیم و متاسفانه پیش بینی ها حاکی از این است که پاییز خوبی از نظر بارندگی در پیش نداریم.

کاکاوند به قابل پیش بینی بودن وضعیت موجود اشاره کرد و تصریح نمود: چون وضعیت موجود برای ما قابل پیش بینی بود زمستان سال گذشته برنامه ریزی هایی در خصوص نحوه مدیریت خشکسالی پیش رو انجام شد، جلساتی در سطح استان و چند جلسه نیز با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو  داشتیم و برنامه هایی تدارک دیده شد، که تاحدود ۸۰ درصد طبق این برنامه ها پیش رفتیم و ماحصل اجرای آن این بود که علی رغم خشکسالی موجود در حوزه روستایی اوضاع نسبت به سال گذشته بهتر شد.

در بحث آبرسانی سیار هر ساله تعدادی روستا با تانکر آبرسانی می شوند، این عدد به صورت میانگین در سال گذشته حدود ۱۸۰ روستا بود که در سال جاری به ۱۳۰ روستا کاهش یافت و این نتیجه تلاش و اقدامات انجام شده توسط همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب است. از جمله این اقدامات به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام روستایی و تامین منابع آب جدید برای بسیاری از روستاها بود. ما در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۳۲ حلقه چاه در سطح روستاهای استان حفر و در مدار بهره برداری قرار دادیم.

در ادامه این گفت و گو مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه پاسخگوی سوالات مطرح شده توسط هم استانی های گرامی بود.

کاکاوند در خصوص سوال مطرح شده توسط اهالی روستای بره سیله شهرستان اسلام آباد غرب در زمینه عدم کیفیت مطلوب آب روستا خاطر نشان ساخت: روستاهای استان به روستاهای تحت پوشش خدمات شرکت آبفا و غیر تحت پوشش تقسیم می شوند در مجموع از ۲ هزار و ۵۹۶ روستای استان هزار و ۸۹۰  روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارد. به جرات و با اطمینان این را می گویم که روستاهای تحت پوشش از نظر کیفیت آب شرب هیچ مشکلی ندارند چرا که کیفیت آب شرب روستاها علاوه بر پایش توسط همکاران ما در مرکز پایش و کنترل کیفیت از طریق آزمایشگاه های شرکت واقع در سطح استان، توسط عزیزان ما در دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت به صورت مرتب و روزانه رصد می شود و به محض مشاهده مورد خاص همکاران ما ورود پیدا می کنند و مسئله بررسی و مشکل مرتفع می شود. متاسفانه در خیلی از موارد که بحث آلودگی آب شرب روستایی پیش می آید عمدتا روستاهای غیر تحت پوشش هستند، روستای مطرح شده نیز به احتمال زیاد جزو همین روستاها می باشد.
ما آمادگی این را داریم که تمامی روستاهای غیر تحت پوشش را تحت پوشش خدمات خود قرار دهیم و مشکل اهالی روستای مذکور نیز با دفتر مطالعات شرکت در میان گذاشته می شود تا مورد بررسی قرار گیرد که در صورت امکان از نزدیک ترین مجتمع آبرسانی به روستا مذکور آب این روستا نیز تامین شود.

سوال مطرح شده بعدی در خصوص مشکل فشار آب در روستای سرابله شهرستان کرمانشاه بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در این مورد اظهار داشت: در کنار روستا یک شهرک مربوط به ارتش وجود دارد که منبع تامین آب آنها یک حلقه چاه می باشد که با روستای سرابله مشترک است و کار آبرسانی شهرک و روستا انجام شده اما نواقصی دارد که طی جلسه که با پیمانکار پروژه و هیات امناء و هیات مدیره تعاونی شهرک داشتیم مقرر شد که طی دو ماه نواقص برطرف و مواردی که هنوز کنتور گذاری نشده نیز کار کنتور گذاری آن ها انجام شود.

کاکاوند در پاسخ به سوال مطرح شده توسط یکی از اهالی روستای تازه آباد بخش دینور شهرستان صحنه در خصوص احداث چاهای غیر مجاز گفت: بحث برخورد با چاه های غیر مجاز در حیطه وظایف همکاران ما در شرکت آب منطقه ای می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در خصوص مشکل عدم لوله کشی ۱۲ خانوار از روستای قلعه اصغر خان بخش کوزران شهرستان کرمانشاه خاطر نشان ساخت: این ۱۲ خانوار اقدام به ساخت و ساز در خارج از روستا نمودند که در صورت استعلام از بنیاد مسکن چنانچه در محدوده طرح هادی قرار گرفته باشد کار لوله کشی آب این ۱۲ خانوار انجام خواهد شد. شرکت آب و فاضلاب مجاز به واگذاری انشعاب آب به خانوارهایی است که در محدوده شهر و روستا اقدام به ساخت و ساز نمایند و حق واگذاری انشعاب به خانوارهای خارج از این محدوده را ندارد.

کاکاوند در پاسخ به سوال مطرح شده توسط اهالی روستاهای بخش ماهیدشت در خصوص افت فشار وقطعی آب روستاهای این منطقه گفت: مجتمع کاشنبه از نظر آبدهی و کیفیت آب  یکی از پر آب ترین و مطمئن ترین منبع تامین را دارد. در گذشته که سازمان جهاد سازندگی متولی تامین آب روستایی بوده است برای تامین آب ۱۵ روستای منطقه از این سراب استفاده شده است.
اما متاسفانه بعضی از روستاها جلوی انتقال آب به روستاهای پایین دست را گرفته که همین امر ما را بر آن داشت تا از یک حلقه چاه بلا استفاده در منطقه برای تامین آب روستاهای تحت پوشش استفاده کنیم. حدود ۲/۵ برابر نیاز روستاهای تحت پوشش آب تولید می شود اما تعدادی از این روستاها در طول شبانه روز با قطعی آب روبرو می شوند و علت اصلی این مشکل استفاده غیر مجاز از آب شرب برای آبیاری باغ و مزارع است همکاران ما تعدادی از این انشعابات غیر مجاز را شناسایی کرده اند اما تا زمانی که این فرهنگ اصلاح نشود نمی توان مشکل آب روستایی را مرتفع نمود. حل این مسئله نیازمند همکاری و همراهی اهالی روستا با شرکت آب و فاضلاب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از تحت پوشش نبودن تقریبا ۷۰۰ روستا استان خبر داد و افزود: ما از اینجا اعلام می کنیم که می توان ظرف یک بازه زمانی کوتاه مدت این روستاها را تحت پوشش قرار دهیم.
وی همچنین از اعتبارات خوبی که در حوزه روستایی مصوب شده سخن گفت و تصریح کرد: ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه روستایی در نظر گرفته شده که پیگیری های لازم جهت تخصیص آن نیز انجام شده است. شرکت برنامه های خوبی دارد که با اجرایی شدن آن یک حرکت انقلابی و یک جهش در حوزه آب روستایی استان رخ خواهد داد و حدود ۴۶۰ روستا شامل این برنامه خواهند شد. ما از مردم می خواهیم در راستای اجرای این پروژه ها به خصوص در جاهایی که نیاز به حفر چاه، مخزن و خط انتقال است همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین در بحث مصرف آب و مدیریت آن انتظار داریم مردم عزیز روستاها با ما همراه بوده و این سرمایه ملی را صرف موارد غیر شرب نکنند.