حد حریم و بستر بیش از ۳۹۶ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان تعیین شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در راستای اجرای ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، به تازگی حریم و بستر ۳۹۶.۲۵ کیلومتر از رودخانه‌های استان تعیین شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، مهندس آریانژاد، اظهار داشت: این کار در راستای اجرای ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و همچنین (ماده ۳) آیین نامه مربوط به نحوه تعیین بستر و حریم رودخانه ها و مسیل‌های مصوب آبان سال ۱۳۷۹ و در حوزه شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان، کامیاران و دیواندره انجام شده است.

وی یادآور شد: در شهرستان سنندج رودخانه قشلاق حد فاصل پلیس راه کرمانشاه به سد ژاوه ۲۷ کیلومتر، در رودخانه کوله دیواندره ۱۲ کیلومتر و رودخانه‌های بیار، زرینجوب و الک در کامیاران به ترتیب هشت کیلومتر، ۱۱ کیلومتر و ۵.۸ کیلومتر تعیین بستر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به تعیین حریم و بستر هشت کیلومتر از رودخانه گاران در مریوان، افزود: در شهرستان سقز، ۲۰ کیلومتر از حریم رودخانه سیمینه رود بالادست روستای غلامعلی تا پایین دست روستای بیگ اویسی ۲۰ کیلومتر و ۱۵ کیلومتر بالادست روستای قازانتا و اتصال به شاخه اصلی مشخص شده است.

مهندس آرش آریانژاد ادامه داد: ۱۸ کیلومتر از رودخانه تموته( سقز و بانه)، ۲ کیلومتر از رودخانه تموته سقز و ۲۲ کیلومتر از رودخانه تموغه همان شهرستان، ۵.۷ کیلومتر از رودخانه پارسانیان سقز، ۴۳ کیلومتر از رودخانه قمچقای بیجار، ۲۹ کیلومتر از رودخانه شیخ‌بشارت و ۱۴ کیلومتر از رودخانه گوزن بیجار، از دیگر مواردی است که تعیین حریم و بستر شدند.

وی با اشاره به اینکه ۴.۵۵ کیلومتر از رودخانه ایلانی محدوده داخل شهر بیجار تعیین بستر شد، اضافه کرد: ۶۲ کیلومتر از رودخانه اوزون دره بیجار، ۶۴ کیلومتر رودخانه تلوار محدوده روستای سلامت آباد تا اتصال رودخانه دلک، ۱۰.۷ کیلومتر از رودخانه تلوار بالادست روستای دلک تا پایین دست آسیاب جوب و ۱۴.۵ کیلومتر رودخانه تلوار محدوده بالادست روستای علی آباد لوچ تا پایین دست تازه آباد گاومیشان تعیین حریم و بستر شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: کشاورزان و بهره‌برداران معترض به تعیین حریم رودخانه های ذکر شده، می توانند تا پایان فروردین اسناد و مدارک خود را تا به این شرکت ارائه کنند تا در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

مهندس آریانژاد ادامه داد: تاکنون حریم حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان نهایی شده و حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در حال نهایی شدن است.