حدود  ۰.۰۳ درصد از انشعابات کل استان اصفهان دچار یخ زدگی شده اند

بر اساس آمار ثبت شده توسط سامانه 122 آبفای استان اصفهان در تاریخ 19 الی 25 دی ماه جاری، حدود 0.03 درصد از انشعابات کل استان دچار یخ زدگی شده و جهت رسیدگی به مناطق ارجاع داده شده اند.

مدیر مرکز ارتباط با مشتریان آبفای استان اصفهان با اعلام این خبر افزود: حدود ۱۵۰۰ تماس در خصوص یخ زدگی انشعابات با سامانه ارتباط با مشتریان آبفای استان اصفهان برقرار شده که عمده آنها با راهنمایی و مشاوره کارشناسان پاسخگوی مرکز تماس(۱۲۲) مرتفع گردیده است.

عباس عباسی خاک گفت: یکی از مشکلاتی که معمولا با ورود هوای سرد در فصل زمستان رخ می دهد، یخ زدگی لوله های آب است که این اتفاق  خصوصا در مناطقی که خانه ها به صورت مجتمع های آپارتمانی نیستند، بیشتر رخ می دهند.

وی در خصوص راه های پیشگیری از یخ زدگی انشعابات آب افزود: پیش از هر چیز ابتدا باید آب لوله های غیرضروری تخلیه شوند و آب واحدهای خالی از سکنه قطع شود. همچنین عایق کردن لوله های سطحی توسط پشم شیشه، بهسازی حوضچه های کنتور و وسایل سنجش و اندازه گیری آب از جمله راهکارهای دیگر محسوب می شوند.

عباسی خاک تعبیه درپوش مناسب برای کنتور و اتصالات و همچنین پر کردن حوضچه کنتور آب با کیسه های پوشال را از دیگر راهکارها عنوان و تاکید کرد: در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد هیچ پوششی غیر از پشم و شیشه نمی تواند مانع از یخ زدگی گردد.

مدیر مرکز ارتباط با مشتریان آبفای استان اصفهان افزود: برای جلوگیری از اتلاف وقت، هدر رفتن آب و انرژی نیز بهتر است لوله های آب گرم از منبع شوفاژ یا آبگرمکن تا محل های مورد استفاده عایق کاری شوند و اگر آب در لوله ها یخ زده باشد، می توان با گرم کردن آن به تدریج یخ را ذوب کرد.

عباسی خاک گفت: در صورتی که کنتور و لوله های آب دچار یخ زدگی شدند برای رفع مشکل هرگز نباید از حرارت مستقیم و ریختن آب جوش بر قسمت های یخ زده استفاده شود، چرا که موجب ترکیدگی لوله ها می شود.

وی افزود: لوله های فلزی آب در هنگامی که آب داخلشان یخ زده باشد بسیار شکننده هستند لذا اگر شیر آبی دچار یخ زدگی شده باشد، نباید باز یا بسته شوند، زیرا ممکن است خود شیر بشکند و یا لوله آب از داخل دیوار دچار ترک خوردگی گردد و برای رفع مشکل یخ زدگی توصیه می شود با صبر و حوصله از آب ولرم، حرارت غیر مستقیم و سشوار استفاده گردد.

عباسی خاک در خصوص ترکیدگی لوله ها گفت: اگر لوله ترکیده بود، شیر فلکه اصلی و شیرهای فرعی باید فوری بسته و  با شرکت آبفا تماس گرفته شود، در غیر این صورت ممکن است نشت آب، باعث خسارت فراوان شود.

وی به راه هایی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتورهای آب در زمان نصب اشاره کرد و گفت: اجرای اتاقچه کنتور در زمان نصب کنتور آب، پایین بردن کنتور تا زیر تراز یخ‌زدگی و عایق بندی کنتور سه راهی هستند که از یخ زدگی کنتورها در فصل سرما جلوگیری می کنند.

مدیر مرکز ارتباط با مشتریان آبفای استان اصفهان راه حل ضربتی برای جلوگیری از یخ زدگی کنتور در شب ها را عایق بندی کنتور عنوان کرد و گفت: اگر تاکنون کنتورهای آب عایق بندی نشده اند، در این شب های سرد می توان با استفاده از خاک اره، پوشال، پارچه، گونی و پشم شیشه کنتورها را پوشاند. همچنین می توان از عایق بندی پلیمری با استفاده از یونولیت، کنتور را از گزند سرما محفوظ نگه داشت.