مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

حجم بارندگی خراسان رضوی کاهش ۱۴ درصدی داشته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم بارندگی در استان طی سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت (۱۰ ساله) ۴۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم بارندگی در استان خراسان رضوی طی سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت (۱۰ ساله) ۴۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، «علیرضا طاهری»، مدیرعامل شرکت با اعلام این خبر افزود: میزان بارندگی سالانه در دوره بلندمدت ۱۴۶ میلی متر بوده است که این رقم در سال آبی جاری ۸۴.۹ درصد شده است.

وی گفت: حجم بارندگی در خراسان رضوی نیز در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت ۶۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: هم اینک ۱۷ درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد که این رقم نیز در سال آبی گذشته ۲۸ درصد بود.

طاهری با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی در استان گفت: مدیریت مصرف، مدیریت تولید و مدیریت توزیع برای گذر از شرایط سخت کم آبی در تابستان امسال ضروری است و گذر از این بحران نیاز به مشارکت همگانی دارد.

وی ادامه داد: حدود ۸۱ درصد از آب تولیدی در خراسان رضوی در بخش کشاورزی، حدود ۱۳ درصد در بخش شرب و بهداشت و بقیه در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود.

گفتنی است، خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.