استاندار اردبیل در جلسه شورای مدیریت آب استان مطرح کرد؛

جهاد کشاورزی استان برنامه راهبردی خود برای رعایت الگوی کشت را تدوین و ارائه نماید

جلسه شورای مدیریت آب استان (سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت منابع آب استان) با حضور استاندار اردبیل، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

استاندار اردبیل در این جلسه گفت: کشاورزی سنتی دیگر هیچ نفعی ندارد و جهاد کشاورزی استان باید برنامه راهبردی خود برای رعایت الگوی کشت را هرچه سریعتر تدوین و ارائه نماید.

دکتر سیدحامد عاملی افزود: بخش آب استان برنامه عملیاتی و راهبردی خوبی را تنظیم کرده و هم اکنون در سطح استان اجرا می کند و همه دستگاههای اجرایی استان باید همکاری مستمری با این بخش داشته باشند.

وی تصریح کرد: بزودی در جلسه ای با حضور وزیر نیرو بخش مهمی از خواسته های استان در بخش آب را بررسی خواهیم کرد.

دکتر عاملی با بیان اینکه قسمت عمده مصرف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد، اظهار داشت: جهاد کشاورزی باید با ترویج فرهنگ صحیح مصرف و کشت محصولات کم آب بر در بین کشاورزان برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

استاندار اردبیل نگاه به آینده در حل مشکلات و چالش های آبی را خواستار شد و افزود: همه می دانیم که دیگر آب پایدار وجود ندارد و امکان تداوم این وضعیت با منابع آبی موجود وجود ندارد و باید نگرش ها نسبت به مصرف آب تغییر یابد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه گفت: برای مدیریت بهینه مصرف منابع آب در بخش های مختلف باید به دنبال صرفه جویی و رعایت الگوی کشت باشیم.

دکتر علی حیدری اناری با بیان اینکه باید فهم مشترکی از وضعیت موجود منابع آب در بین مسئولین و مردم شکل بگیرد، تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای اردبیل جلسات متعددی با فرمانداران، ائمه جمعه و جماعات و رسانه ها برگزار کرده تا آگاهی رسانی جامعی از وضعیت موجود منابع آب در استان ارائه نماید.

وی کاهش حجم آب در پشت سدهای ارس و خداآفرین را یادآور شد و افزود: آب موجود در پشت سدهای ارس و خداآفرین هم اکنون با کاهش ۲۰۰ میلیون مترمکعبی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه است که باید با فرهنگ سازی صحیح مصرف، کمبودها را مدیریت کنیم.

دکتر حیدری اناری اصلاح روش کشاورزی در استان را از راهکارهای جدی برای برون رفت از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای اردبیل از آغاز سال جدید با ترویج روش های آبیاری نوین علی الخصوص آبیاری شبانه، نوبت بندی و استقرار پلیس آب گام های محکمی در این راستا بعمل آورده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل لاینینگ کانال های آبیاری برای جلوگیری از پرت آب در کانال های آبیاری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی مناسبی برای این کار هم اکنون در دست انجام است و دولت باید در تامین و تخصیص منابع مالی برای اصلاح و مرمت و لایروبی کانال های آبیاری به استان تلاش نماید.

دکتر حیدری اناری در پایان با قدردانی از همراهی و همکاری دادگستری استان با برنامه های بخش آب استان، خواستار همکاری تمامی دستگاههای اجرایی استان در عمل به برنامه های سازگاری با کم آبی شد.

مهندس بابک خیاط رستمی معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه گزارش مبسوطی از آخرین وضعیت منابع و مصارف آب در بخش های مختلف، وضعیت بارش ها، ذخایر سدها و اقدامات و برنامه های انجام یافته و در دست اقدام شرکت ارائه داد.