جمع‌آوری ۴۹۰۰ دستگاه ماینر در شیراز

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز با اشاره به تمرکز بیشتر بر مقابله با برقهای غیرمجاز در بخشهای مختلف از جمع آوری ۴۹۰۰ دستگاه ماینر در محدوده تحت مدیریت این شرکت خبر داد.

 

سعید موثقی در جمع خبرنگاران گفت: موضوع مقابله با استفاده غیرمجاز از شبکه برق، به عنوان یکی از اصلی ترین اولویتها مد نظر شرکت است.

موثقی خاطرنشان کرد: بر اساس همین تاکیدات بر مقابله با تخلفات حوزه انرژی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۳۰۰ دستگاه ماینر (استخراج رمزارز) که به شکل غیرقانونی نصب و به کارگیری شده بود، شناسایی و جمع آوری شده حال آنکه آمار کل ماینرهای جمع آوری شده تا پایان سال گذشته ۲۶۰۰ دستگاه بوده است.

تاثیر مخرب ماینرها بر تامین برق مطمئن و پایدار

او با بیان اینکه نصب و استفاده از دستگاههای استخراج رمزارز، غیرقانونی و منجر به پیگرد قضایی است، گفت: تنها افراد حقیقی و حقوقی که مجوزهای رسمی برای نصب دستگاههای ماینر را اخذ کرده باشند، امکان استفاده از این دستگاهها را آنهم بر اساس ضوابط و معیارهای تعیین شده وزارت نیرو خواهند داشت.

موثقی با یادآوری اینکه بخشی از مشکلات تامین برق مورد نیاز مشترکان، به مصارف غیرمجاز باز میگردد، گفت: هر دستگاه ماینر نصب شده، حداقل ۱.۵ کیلووات ساعت برق مصرف می کند، این میزان، تامین کننده انرژی برق مورد نیاز حدود ۷ مشترک خانگی است.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز خاطرنشان کرد: نصب و استفاده از ماینر، علاوه بر اینکه تامین برق مشترکان را دچار اخلال میکند، آسیبهایی نیز به زیرساختهای تامین برق وارد کرده و منجر به تحمیل خسارتهای مالی به بیت المال میشود.

موثقی اضافه کرد: استخراج غیر مجاز رمزارز، آنهم با برق یارانه ای در حقیقت بازفروش انرژی محسوب میشود و اینگونه استفاده ها فارغ از تاثیرات مخرب اقتصادی، از سویی باعث آسیب به تاسیسات برق و از سوی دیگر ایجاد محدودیت در استفاده مجاز و به حق سایر شهروندان و مشترکان قانونی از این امکان زیرساختی میشود.

این مقام مسئول گفت: ماینر و کارت گرافیک های غیرمجاز جمع آوری شده، زمینه استفاده غیرمجاز بیش از ۶ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق را فراهم کرده بود؛ حال آنکه این میزان از انرژی امکان تامین برق مطمئن و پایدار حدود ۲۵۰۰ مشترک خانگی را در شبانه روز ایجاد میکند.

موثقی همچنین با قدردانی از همکاری خوب شهروندان در مدیریت مصرف انرژی برق و مقابله با برقهای غیرمجاز، گفت: این تعداد ماینر براساس گزارشهای مردمی و راهکارهای فنی دفتر لوازم اندازه گیری توزیع نیروی برق شیراز شناسایی و با دریافت حکم قضایی و همراهی ماموران نیروی انتظامی، جمع آوری شده است.

عواقب نصب و استفاده از ماینر غیرمجاز

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برق مشترکانی که اقدام به نصب ماینرهای قاچاق کرده بودند، به عنوان متخلف قطع و کارتهای گرافیک و سیستمهای جمع آوری شده هم توسط دستگاه قضایی ضبط و استفاده کننده از سوی مراجع ذیربط به پرداخت جریمه برای جبران برق استفاده شده، محکوم خواهد شد.

موثقی همچنین گفت: تاکنون بیشترین تعداد ماینر جمع آوری شده مربوط به دستگاههای نصب شده روی اشتراکهای برق خانگی بوده است.

او اضافه کرد: از کل ماینرهای جمع آوری شده، ۱۴۰ مورد روی انشعاب خانگی (۷۳۰ دستگاه)، ۲۰مورد روی انشعابهای صنعتی(۴۴۰ دستگاه)، ۱۰ مورد روی انشعاب کشاورزی(۲۵۰ دستگاه)، ۳ مورد روی انشعاب عمومی(۳۰ دستگاه)، و ۱۶ مورد (۱۰۰ دستگاه)، نیز روی سایر اشتراکها و مابقی نیز بر روی اتصالات غیرمجاز برق نصب شده بود.

مدیر دفتر نظارت و کنترل لواز اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق شیراز خاطرنشان کرد: ارزش ریالی انرژی صرفه جویی شده به واسطه دستگاههای ماینر جمع آوری شده، بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال بوده است.

پرداخت پاداش در قبال گزارش برق غیرمجاز

موثقی با بیان اینکه، استفاده غیرمجاز از شبکه های توزیع برق، علاوه بر آسیبهای اقتصادی کلان در بخش زیرساختی، مشکلاتی را در زمینه ایمنی شبکه، ایجاد اختلال در تامین برق و آسیب به دستگاههای برقی مشترکان را به همراه دارد، گفت: مقابله با استفاده غیرمجاز از شبکه، همکاری همه شهروندان قانونمند را می طلبد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون همکاری خوبی از سوی شهروندان شاهد بوده ایم، گفت: گزارش برقهای غیرمجاز و موارد مربوط به نصب و به کارگیری ماینر، منجر به پاداشهای نقدی قابل توجهی خواهد شد لذا شهروندان این امکان را دارند که از طریق تلفن ۳۲۲۶۳۳۸۸ یا ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۱۲۱۰۰۰ یا مراجعه به پورتال الکترونیکی این شرکت، گزارشهای خود را اعلام کنند.