جلسه شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق خراسان جنوبی برگزار شد

جلسه شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق خراسان جنوبی با حضور نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان برگزار شد.

به گزارش برقاب،  روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، در این جلسه که به منظور بررسی مسائل مرتبط با صنعت آب و برق استان برگزار شد، هر کدام از مدیران عامل صنعت آب و برق به تشریح مسایل و مشکلات پیش روی استان در حوزه آب و برق پرداختند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: براساس بررسی آمار متوسط بارندگی در استان در حال حاضر با توجه به کاهش بارندگی ها استان خراسان جنوبی بیش از ۲ دهه است که با خشکسالی مواجه است.

“‌عباس سارانی” افزود: بر اثر خشکسالی‌‌های مستمر در کنار برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، از مجموع ۳۵ دشت استان، هشت دشت ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ محدوده مطالعاتی فاقد تخصیص شد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار در نشست شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، با اشاره به اهمیت اجرای کامل سند سازگاری با کم آبی تا سال ۱۴۰۶ تصریح کرد: در مجموع در این سال‌ها باید ۱۷۵.۹ میلیون متر مکعب به‌صورت تجمعی صرفه‌جویی شود که از این میزان، ۱۶۴ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و ۰.۹ میلیون متر مکعب در بخش فضای سبز است.

وی تاکید کرد: برای برون رفت از وضعیت بحران آبی بایستی سند سازگاری با کم آبی با همکاری دستگاه‌های وظیفه مند مطابق برنامه های مصوب انجام شود.

سارانی با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی شرکت در حوزه احداث سدهای تغذیه مصنوعی و آبرسانی به شهرهای مختلف استان عنوان کرد: در دولت سیزدهم اعتبارات خوبی به استان اختصاص یافت که امیدواریم امسال نیز تخصیص اعتبارات افزایش یابد تا شاهد بهره برداری به موقع طرح های مدیریت منابع آب باشیم.