جشن باستانی نوروز رودها در استان قزوین

جشن باستانی نوروز رودها با هدف"پاکسازی رودخانه باراجین و احیاء آئین ها و مراسم روز ملی آب" با همت شرکت آب منطقه ای قزوین، کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی قزوین، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و با مشارکت برخی از انجمن های علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و سازمان باغستان های سنتی شهرداری قزوین برگزار شد.

برگزاری جشن باستانی نوروز رودها در استان قزوین

به گزارش برقاب، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، در این مراسم آیین ها و مراسم مرتبط با باران خواهی در قزوین توسط محمد حسن سلیمانی رئیس انجمن تاریخی فرهنگی عالی قاپو شرح داده شد و شیما کبیری رئیس کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی قزوین در خصوص آیین ها و مراسم مرتبط با جشن آب در ایران باستان، به طور ویژه جشن نوروز رودها، توضیحاتی ارائه داد.

آبیاری باغستان سنتی از طریق رودخانه باراجین و نقش زنان باغدار در این باغستان از دیگر موضوعاتی بود که در این مراسم توسط احسان حلاجان و عاطفه شاطرها، از راهنمایان گردشگری قزوین، به آن پرداخته شد.

پاکسازی رودخانه باراجین، اجرای مراسم پاشیدن عطر و گلاب به رودخانه توسط حدیث باقری، دهیار روستای زناسوج، همراه با نوای ساز و دهل و اهداء نشان میراب به کودکان و نوجوانان و توزیع آجیل باغستان بین حاضرین، از دیگر برنامه های این مراسم بود.

شایان ذکر است در حاشیه این برنامه از پاکبان نمونه شهر قزوین، آقای اصغر عسگری، توسط کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی تقدیر و تشکر بعمل آمد.