جانی دوباره به پروژه انتقال آب دشت مختاران به بیرجند

طرح انتقال آب از دشت مختاران به شهر بیرجند ( مرکز استان خراسان جنوبی) به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌ تمام در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم از ابتدای سال جاری مجدد فعال شد.

به گزارش برقآب، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی انتقال آب از دشت مختاران به شهر بیرجند مردادماه سال ۹۸ در سفر وزیر نیرو به خراسان جنوبی آغاز شد.
عباس سارانی افزود: جزییات این طرح به طول ۶۰ کیلومتر با اجرای هشت کیلومتر خطوط جمع آوری چاه‌ها شامل حفاری و تجهیز ۶ حلقه چاه در دشت مختاران تعیین شد.
وی ادامه داد: همچنین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح ۹۵ میلیارد تومان برآورد شد و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به توقف این پروژه در دولت گذشته تصریح کرد: علیرغم آغاز عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۸ به دلیل عدم تخصیص اعتبار بعد از یک سال این پروژه نیمه تمام رها شد.
وی اضافه کرد: پروژه انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند خردادماه ۱۴۰۱ در سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی به عنوان یک طرح راکد و نیمه ‌تمام مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی این طرح به حجم ۱۵۰ لیتر بر ثانیه دوباره در دستور کار قرار گرفت و از ابتدای سال جاری مجدد آغاز به کار کرد.
سارانی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: یک باب مخزن به حجم ۱۰۰۰ مترمکعب، حوضچه های شیرآلات، ۶ باب اتاقک سرچاه آب از مشخصات ابنیه فنی این طرح است.
وی افزود: تاکنون احداث مخزن جمع‌آوری یک هزار متر مکعبی و حفاری شش حلقه چاه در دشت مختاران انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی از پیشرفت  ۱۸ درصدی پروژه‌ خط انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر پیمانکار فاز یک این پروژه به طول ۱۲ کیلومتر مشغول کار است.
وی بیان کرد: برای ادامه‌ مسیر، پیگیر تامین اعتبار هستیم تا بتوانیم ادامه‌ ۶۰ کیلومتر این مسیر را انجام دهیم.
سارانی با اشاره به این‌ که برای پروژه مختاران تاکنون حدود  ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار داشت: این پروژه ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد که ۳۰ میلیارد تومان اعتبار امسال و ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات متفرقه است.
وی تصریح کرد: عدم تخصیص به موقع اعتبار  از  توقفی در روند اجرای آن ایجاد شد اما اکنون فاز یک این پروژه به طول ۱۲ کیلومتر در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تاکید کرد: بر اساس پیگیری های انجام شده از طریق وزارت نیرو و برنامه ریزی انجام شده درصورت تامین اعتبار، پروژه انتقال آب از دشت مختاران به بیرجند تابستان سال آینده افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: این پروژه به منظور تامین کسری آب شرب شهر بیرجند و مجتمع های روستایی واقع در مسیر خط انتقال به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی چالش اصلی این پروژه را تخصیص و تحقق به موقع اعتبارات دانست گفت: با توجه به تنش آبی شهرستان بیرجند، باید اعتبارات به موقع به این پروژه برسد.
وی تاکید کرد: قرار بود اعتبارات این پروژه از محل تهاتر نفت تامین شود که منتفی شد و بعد قرار شد از اعتبارات وزارت خانه تامین شود اما تاکنون اعتبار مورد نیاز پروژه محقق نشده است.
سارانی بیان کرد: شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی به شمار می آید که چند سال گذشته در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر آب شرب بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تاکید کرد: در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت محمدشهر برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.
وی ادامه داد: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت علی آباد و دشت محمدشهر انجام شده است.