مهندس باقریان،‌ مدیر اجرایی شرکت «موجان» در مصاحبه اختصاصی با نشریه «برقاب» تاکید کرد:

تولید با کیفیت مطلوب، قیمت پایین‌تر از نمونه خارجی

اولین دوره نمایشگاه «دستاوردها و توانمندی‌های جهادی کشور» با هدف هم‌افزایی و تلاش برای انعکاس تفکر مدیریت جهادی از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

این نمایشگاه با هدف کمک به پیاده‌سازی منویات مقام معظم رهبری در شاخص‌های مدیریت جهادی، تربیت و آموزش مدیران کشور، توسعه فرهنگ جهادی بین مدیران کشور و هم‌گرایی و هم‌افزایی نهادها و سازمان‌های خصوصی و دولتی شکل گرفت.

در این نمایشگاه بیش از ۱۲۵ مجموعه فعال صنعتی از سراسر کشور در قالب هلدینگ یا شرکت،‌که شاخصه‌های مدیریت جهادی در آنها رعایت شده و اهمیت دارد، در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، مواد غذایی و… حضور دارند. این امر با همراهی و تایید شرکت‌ها از جانب وزارت کشور و کارگروه استانداری‌های سراسر کشور با حضور نمایندگان اداره صمت، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و پارک های فناوری استان‌ها صورت گرفته است.

در این راستا شرکت‌های برتر در کشور انتخاب شده و به این نمایشگاه دعوت شده‌اند. از این میان شرکت مهندسی «موجان» که به صورت هلدینگ فعالیت می‌کند، خدمت خوانندگان محترم معرفی می‌شود و به همین منظور در خدمت جناب آقای مهندس باقریان، مدیر اجرایی این شرکت هستیم.

*لطفاً در خصوص تاریخچه شــرکت برای خوانندگان نشریه برقاب توضیح دهید.

شرکت موجان سال ۱۳۷۲با هدف ایجاد سهولت در تصفیه آب‌وفاضلاب تأسیس شد و از بدو تأسیس تاکنون به ارائه خدمات به مشتریان در زمینه مشاوره و طراحی فرآیند، طراحی و ساخت تجهیزات تصفیه آب‌وفاضلاب و پکیجهای پیش ساخته و احداث تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب در هر دو زمینه شهری و صنعتی پرداخته است. باید توضیح دهم اگرچه طبیعت قادر به تصفیه حجم اندکی از آلودگی‌های آب است، اما اگر میلیاردها لیتر آب آلوده تولیدشده به‌صورت روزانه، قبل از بازگرداندن به محیط زیست تصفیه نشود، سبب تخریب کامل محیط زیست می‌شود؛‌ به همین دلیل طراحی و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با هدف کاهش آلودگی‌های فاضلاب به میزانی که برای محیط زیست مضر نباشد و تصفیه‌خانه‌های آب با هدف تصفیه آب به نحوی که آن را قابل شرب کند، اهمیت فراوانی دارد.

*اهم فعالیت‌های شرکت در چه زمینه‌هایی است؟

۱- طـراحی

۲- سـاخت و اجرای تصفیه‌خانه‌ها (به صورت EPC)

۳- تهـیه و ســاخـت تجهیــزات.

 

*طراحی سیستم‌های تصفیه‌خانه‌های احداثی در داخل مجموعه موجان اجرا می‌شود؟

تمامی فرآیندهای طراحی تصفیه‌خانه‌ها، از صفر تا صد، داخل خود مجموعه اجرا می‌شود. در این موضوع کارکنان شرکت سه کار عمده انجام می‌دهند:

۱- طراحی فرآیندهای تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی و صنعتی (‌ فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی هوازی و بی‌هوازی)‌

۲- طراحی کلی تجهیزات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب

۳-طراحی و تهیه نقشه‌های اجرایی ساختمان و تاسیسات تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب.

 

*اجرای فعالیت‌های تصفیه‌خانه چگونه است؟

تمامی مراحل از اجرای ساختمان و مخازن تصفیه‌خانه‏ها (اعم از بتن مسلح، لاگون‌های خاکی و…) تا ساخت و اجرای انواع پکـیج‌های فلزی قابل حمل‌ونقل تصفیه آب (آشامیدنی و صنعتی)‌ از یک سو و از سوی دیگر در مراحل اجرای سیستم‌های ساخته‌شده، نصب همه تجهیزات مکانیکی، الکترومکانیکی و برقی تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب و بعد از آن، راه‌اندازی و راهبری انواع تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب با ‌ارائه دستورالعمل‌های بهره‏برداری و نگهداری و آموزش اپراتور تحت راهبری و اجرای سیستم توسط کارکنان مجموعه موجان انجام می‌شود.

 

*عمده فعالیت شرکت در دو سال گذشته چه چیزی بوده است؟

ماموریتی که هیات مدیره شرکت در نظر داشته، تمرکز در بحث ساخت تجهیزات آب‌وفاضلاب بوده است. با این دستور متخصصین شرکت با تمام توان دست به کار شدند و به لطف خدا در این مدت به یکی از سازندگان باکیفیت در کشور تبدیل شده‌ و توانستیم تکنولوژی ساخت را ارتقا بخشیم و تجهیزاتی تولید کنیم که کنار تجهیزات مشابه اروپایی حرفی برای گفتن داشته باشد؛ البته رعایت صرفه اقتصادی یعنی تولید با کیفیت مطلوب و قیمت پایین‌تر از نمونه خارجی از اولویت‌های خاص شرکت بوده است.

موجان پروژه‌های شاخصی با معیارهای مدیریت جهادی داشته است. مدیریت جهادی یعنی به‌کارگیری بهینه منابع انسانی و مادی در راستای اهداف سازمانی و ایجاد فرآیندی که ارزش افزوده داشته باشد.  بیش از صد پروژه‌ای که شرکت در مدت زمان فعالیت خود به ثمر رسانده است، در تطابق با این معیار و شاخصه‌ها بوده‌اند.

*در خصوص پکیج‌های پیش‌ساخته شرکت موجان توضیح دهید.

در تولید پکیج‌های پیش‌ساخته از تکنولوژی MBBR استفاده می‌شود که می‌توان ظرفیت‌های بالا را در فضاهای کم با کمک این نمونه اداره کرد. حجم ظرفیت در این نمونه حدود ۵۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب در روز است.

این یک روش سریع و در عین حال ارزان ‌قیمت در بحث تصفیه پساب است.یکی از مشکلات پساب‌ها در استان‌های شمالی کشور هست و زمانی اتفاق می‌افتد که پساب‌ها با ورود به رودخانه‌ها باعث آلودگی آب سطحی و رودخانه‌ای می‌شوند. در پکیج های پیش ساخته این شرکت عملا نیاز به اپراتور نبوده ، و می توان برای تعداد ۱۰ پکیج در حال بهره برداری صرفا ۲ نفر نیروی بهره بردار در نظر گرفت که هزینه های بهره برداری را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

*نمونه‌هایی شاخص از تصفیه‌خانه آب و یا فاضلاب در حال فعالیت وجود دارد که توسط موجان اجرا شده باشد؟

تصفیه‌خانه شهریار پروژه‌ای بوده که از لحاظ کیفی و زمانی در زمان‌بندی اولیه پروژه با کیفیت مطلوب به انجام رسیده و جزو پروژه‌های شاخص استان تهران شده است.

پروژه تصفیه‌خانه شرق اهواز نیز مولفه شاخصی با موضوع استفاده از تکنولوژی به‌روز دنیا دارد. این پروژه بزرگترین تصفیه‌خانه با استفاده از تکنولوژی SBR در خاورمیانه است که با ظرفیت ۱۲۰هزار مترمکعب در روز احداث شده و در همه مراحل مهندسی از فناوری‌های روز بهره می‌برد. مورد مهم دیگر،‌ موضوع انتقال دانش است که در اجرای این پروژه بوده و با شرایط محیطی ایران از لحاظ دما و فشار بومی‌سازی شده است.

در حال حاضر در شرکت موجان پروژه‌های متعدد SBR تعریف شده و این شرکت از لحاظ رسالت بومی‌سازی تمامی شاخص‌ها را رعایت می‌کند و فراموش نکنیم همه این اتفاقات در شرایط تحریم انجام می‌شود.

در این میان بزرگترین پروژه محیط زیستی حال حاضر در صنعت پتروشیمی، نفت و گاز در شرکت پتروشیمی بندر امام توسط شرکت موجان اجرا شده که در خرداد ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید. تصفیه‌خانه پتروشیمی بندر امام تصفیه‌خانه کاملی است که شامل واحدهای جداسازی روغن، واحد بیولوژیکی (با تکنولوژی MBBR ),واحد پیشرفته تصفیه لجن،واحد های تصفیه UF وRO می باشد. این تکنولوژی کاملاً به‌روز بوده و با کارایی و راندمان بالا به مرحله اجرا درآمده است. این تصفیه‌خانه از کامل‌ترین تصفیه‌خانه‌های صنعتی و بهداشتی پتروشیمی است که تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و فاز یک آن قبل از سال جدید افتتاح می‌شود.

پروژه‌های متعدد دیگری هم توسط شرکت موجان انجام شده است. ازجمله پروژه تصفیه‌خانه آب ملایر با توجه به مشکلاتی که در استان همدان در بحث آب و نیترات موجود در آن بود، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده و با آبگیری  سد کلان، تصفیه‌خانه آب شرب ملایر از یک سال گذشته به بهره‌برداری تجاری رسیده است. پروژه تصفیه خانه آب شرب ملایر از بروز ترین تصفیه خانه های موجود در کشور می باشد که آب بسار با کیفیتی را تقدیم مردم عزیز ملایر می نماید.

 

*چه بخش‌هایی از تولید و ساخت تجهیزات در موجان اتفاق می‌افتد؟

 

از طراحی تا تولید انواع دریچه های آببند و پنستاک، انواع آشغال‌گیرهای دستی و مکانیکی، تجهیزات مربوط به انواع حوضچه‌های دانه‌گیری ( پل رفت ‌و برگشتی دانه گیری…)‌٬ انواع چربی‌گیری (DAF، API…)، انواع هواده‌ سطحی در ظرفیت‌های مختلف اعم از دور بالا (Aspirator) و دور پایین(Low speed)٬تجهیزات هواده‌های عمقی ( دیفیوزرها و…)‌، انواع پل و نیم‌پل دوار مخازن ته‌نشینی٬ چربی‌گری و…، تجهیزات کلاریفلوکولاتورهای تصفیه‌خانه‌های آب‌وفاضلاب٬ انواع دریچه‌های قطع و وصل سریز٬ پمپ‌های بادی (AIR LIFT PUM )، انواع همزن‌های سریع و آرام (flash  Mixing & Floucculator)٬ پکیج‌های تهیه و تزریق مواد شیمیایی٬‌ و…. همگی از بخش‌هایی هستند که در موجان طراحی، تولید و اجرا می‌شوند.

 

*از تجربـیات کـاری و سـوابـق اجرایی شرکت موجان از زمان تاسیس تا به حال بفرمایید.

موجان در زمان فعالیت خود به‌عنوان یک شرکت فعال در زمینه محیط زیست، حضوری مستمر در تصفیه آب‌وفاضلاب دارد. به نحوی که در حال حاضر بالغ بر ۰۰۰ر۵۰۰ متر مکعب در روز آب و فاضلاب  توسط تصفیه خانه های احداث شده توسط شرکت مهندسی موجان در حال تصفیه می باشد.

 

 

سرفصل‌های زیر، بخش‌های مختلف این فعالیت است:

– طراحی،ساخت و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های صنعتی کارخانجات:

صنایع یخچال‌سازی لرستان، کنسروآبان، شهدآب ارومیه، دام و طیور زرین صحرا، تاتائو تولیدی و ابزار برشی (تابا)، نساجی قائم‌شهر، زمزم شرق تهران،‌ کنسرو و سردخانه رضوی، ناحیه صنعتی شیلات میرود،‌ شیر پاستوریزه تهران،‌ ناحیه صنعتی فیروزکوه، شــرکت بین‌المللی محصــولات پارس، تــولید اسناد و کاغذ بهادار (بانک مرکزی)‌ ناحیه صنعتی فیروزکوه،‌ گوشتیران، ایران‌خودرو و… .

 

– طراحی،ساخت و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های بهداشتی:

شهرک کاوش،‌ تصفیه‌خانه انزلی، ‌تصفیه‌خانه فاضلاب خرم‌آباد،‌ تصفیه‌خانه فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی،‌ تصفیه‌خانه فاضلاب نهاوند ،تصفیه خانه فاضلاب شهریار،تصفیه خانه فاضلاب شهر قدس،تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز،تصفیه خانه فاضلاب صنعتی پتروشیمی فجر،تصفیه خانه فاضلاب شرکت پتروشیمی بندرامام،تصفیه خانه فاضلاب جزیره کیش و قشم، تصفیه خانه فاضلاب جوانرود و …..

 

-طراحی و نظارت بر اجرا و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های آب

طرح و توسعه تصفیه ‌خانه دیریفارم آبادان، پکیج تصفیه آب آشامیدنی شرکت آب و خاک کشور و سیستم تصفیه آب کارخانه نیک‌کالا و تصفیه خانه آب شرب ملایر را به مرحله تحویل رسانده است.

*موجان فقط در زمینه اجرا فعالیت دارد یا پس از تحویل کار به کارفرما و مشتری هم خدمات دیگری ارائه می‌دهد؟

از آنجا که فعالیت به چند بخش طراحی، تولید و اجرا محدود نمی‌شود، شرکت موجان در بخش خدمات پس از فروش نیز فعالیت دارد.

به طور معمول خدمات پس از فروش تصفیه‌خانه‌ها شامل آموزش فنی پرسنل تصفیه‌خانه و نیز دستورالعمل بهره‌برداری است که شامل آموزش‌ها و نکات ضروری جهت نگهداری از تصفیه‌خانه‌هاست.

شرکت موجان همه محصولات تولیدی خود را بسته به نوع محصولات و نیز مشخصات عملکردی آنها گارانتی می‌کند.

تأمین تجهیزات مختلف تصفیه آب اعم از هیدروسیکون، سختی‌گیر، فیلترهای شنی، فیلترهای تحت فشار، پکیج‌های تهیه و تزریق مواد شیمیایی و… برای سازمان‌ها، کارخانجات و شرکت‌های تولیدی مختلف از جمله:

ایران‌خودرو، سایپا، شوکوپارس، رادیاتور ایران، پارس سولفات، شیر و لبنیات پاستوریزه مشهد، کیش چیپس، صنایع هواپیماسازی کشور، رازی، پاکان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، قطعات جلوبندی خودرو ایران، کشت و صنعت مازندران، ایران‌سگک، کروم کمیکال، پایاکنسرو، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرجان‌کار، نابریس لومان، مجتمع صنعتی قائم، سامان‌سازان، داروسازی زکریای تبریز، داروگر، محصولات غذایی ترخوش، ضحی صنعت، فولاد بوتیا و …  .