تفاهم نامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) برای اجرای طرح فاضلاب در ۶ شهر گیلان

باحضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، استاندار گیلان، نمایندگان مردم رشت در مجلس و مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، تفاهم نامه همکاری برای اجرای طرح فاضلاب در 6 شهر گیلان به ارزش 86 هزار میلیارد ریال منعقد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به گسترش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ایجاد و توسعه زیر ساخت¬های استان گیلان اظهار داشت: در قالب دو تفاهم نامه به ارزش ۸۶ هزار میلیارد ریال در ۶ شهر گیلان طرح ساماندهی فاضلاب توسط قرارگاه خاتم الانبیاء اجرا می‌شود.
اتابک جعفری با یادآوری اینکه پیش از این نیز تفاهم‌نامه‌هایی توسط قرارگاه خاتم النبیاء و شرکت آب و فاضلاب در استان‌ها منعقد شده است‌، افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها برای تسریع در اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب است که با وقفه‌های طولانی همراه شده‌اند.
جعفری با اشاره به سفر رئیس محترم جمهور به استان گیلان گفت: در این سفر تاکید بر اجرای شبکه فاضلاب شهر رشت برای ساماندهی پساب بود که در این راستا برنامه ریزی منجسمی انجام و بخشنامه مدونی تنظیم شده است.
وی ضمن دادن قول مساعد برای تامین منابع مالی پروژه‌های آب و فاضلاب گیلان، تاکید کرد: تجهیز کارگاه حداکثر ظرف بازه زمانی دو ماه برای تسریع در تکمیل این پروژه‌ها مهمترین موضوعی است که باید دنبال شود.
مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به تغییر اقلیم و خشکسالی اظهار داشت: باید در زمینه استفاده از آب سیاست‌ها را تغییر داد؛ در این میان بازتخصیص آب، استفاده از پساب، اصلاح شبکه از طریق صنایع و تخصیص ۲۵ درصد آب برگردانده از طریق اصلاح شبکه بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه طرح آبرسانی به ۱۰ هزار روستا را افتخار بزرگی برای دولت سیزدهم دانست و از این طرح به عنوان یک اقدام جهادی در مدت زمان کوتاه برای خدمت به مردم یاد کرد.
مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز در این جلسه با بیان اینکه این قرارگاه فعالیت ۳۰ ساله در حوزه آبرسانی به مناطق شهری و روستایی دارد و ۵۰ درصد از مخازن سدهای کشور توسط این قرارگاه اجرایی شده،گفت: با توجه به نگاه دولت سیزدهم در استان گیلان و تمهید مقدمات و اقدامات شرکت آب و فاضلاب و تاکیدات و پیگیری‌های استاندار، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به تعهدات خود برای اجرایی شدن فاضلاب شهر رشت و نیز شهرهای فومن، لاهیجان، سیاهکل، رودسر و آستانه اشرفیه طی سه سال، به صورت جهادی عمل خواهد کرد.

عباسی استاندار گیلان نیز در جلسه تبادل تفاهم نامه فی مابین شرکت آب و فاضلاب کشور و قرارگاه خاتم الانبیاء، ضمن گرامیداشت هفته بسیج، با بیان اینکه دولت سیزدهم خود را خادم مردم می‌داند و در اجرا و تکمیل پروژه های عام المنفعه به نفع مردم بویژه در مناطق محروم و کم برخوردار اهتمام ویژه‌ای دارد، گفت: انتظار مردم از مسئولان اتخاذ شیوه مدیریت جهادی در اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه کاره است.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی استان گیلان پسماند و فاضلاب است که با سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به استان و مصوبات اثربخش مرتبط، بارقه امیدی نسبت به حل سریع‌تر آن ایجاد شد.
استاندار گیلان با بیان اینکه احیای زرجوب و گوهررود با اعتبارات استانی بسیار زمان‌بر است، به اهتمام دولت برای احیای این دو رودخانه اشاره و اضافه کرد: برای تسریع در این امر، جلسات و بازدیدهای متعددی برگزار شده که با همت مدیران، عملیات اجرایی آن باید تسریع شود.
وی با تاکید بر اینکه در احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود باید ساماندهی منشأ آلودگی‌ها را اولویت قرار داد، تصریح کرد: ابتدا باید جلوی ورود انواع فاضلاب به این دو رودخانه گرفته شود؛ در این زمینه دولت هیچ محدودیتی ندارد و تعللی پذیرفته نیست.
در این جلسه جبارکوچکی نژاد، سید علی آقازاده و محمدرضا احمدی سنگری نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اجرا و احداث باقیمانده فاضلاب کلانشهر رشت را از مطالبات بحق مردم این سامان با توجه به تراکم جمعیتی و نیز گردشگرپذیر بودن استان گیلان دانستند و خواستار تسریع در روند عملیات اجرای پروژه‌های عام المنفعه این شهرستان‌ها شدند.
سردار محمد عبداله پور فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه به اقدامات جهادی و سازندگی سپاه برای محرومیت زدایی مناطق کم برخوردار استان اشاره و بیان کرد: سپاه پاسداران از بطن مردم است و در اجرای ماموریت‌های خود بویژه خدمت به مردم مناطق، همراه دولت است.
مازیار علی پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تشریح احجام طرح، اظهار داشت: واگذاری بخشی از کارهای باقیمانده طرح شهرهای آستانه اشرفیه، لاهیجان، سیاهکل، رودسر و فومن شامل احداث و تکمیل تأسیسات ۶ باب تصفیه خانه فاضلاب به ظرفیت ۵۲ هزار و یکصد مترمکعب در شبانه روز و احداث ۱۹ واحد ایستگاه پمپاژ، اجرای ۲۶۹ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و همچنین نصب حدود ۶۱ هزار فقره انشعاب فاضلاب است.
وی همچنین احجام طرح فاضلاب رشت را شامل تکمیل تاسیسات تصفیه و دفع لجن و حذف ازت و فسفر تصفیه‌خانه فاضلاب فخب به ظرفیت ۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز، احداث و تکمیل ۲۹ واحد ایستگاه پمپاژ و بالابر باقیمانده، اجرای ۴۲۴ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و نصب ۶۵،۲۵۰ فقره انشعاب فاضلاب اعلام کرد که از محل درآمدهای حاصل از تهاتر نفت و اعتبارات تخصیص یافته به طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب تأمین خواهد شد.
گفتنی است پس از مبادله تفاهم نامه، بازدید از خروجی‌های فاضلاب به رودخانه‌ها، نشست در فرمانداری سیاهکل با حضور نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و همچنین جلسه با هیات مدیره آبفای گیلان و پیگیری روند اجرای طرح جهاد آبرسانی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه مدیرعامل آب و فاضلاب کشور به گیلان بوده است.