تغییر در تعرفه‌ها بدون هماهنگی رخ نمی دهد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به موضوع افزایش تعرفه مصرف آب گفت: در بحث تعرفه به هیچ عنوان بدون هماهنگی، هیچ تغییری نباید رخ دهد و وزارت نیرو بنا ندارد نگرانی به مردم وارد کند.

به گزارش دفترروابط عمومی وآموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تبریک روز روابط عمومی گفت: روابط عمومی قلب هر مجموعه است و باعث نشاط، شادی و آرامش مجموعه می‌شود اما از سوی دیگر با عملکرد نامناسب هم می‌تواند باعث کدورت، تشنج و تنش در مجموعه و جامعه شود.

جعفری افزود: امروزه اهمیت رسانه و روابط عمومی بیش‌تر از گذشته مشخص است؛ چراکه با گسترش رسانه‌ها و رشد فناوری و شبکه‌های اجتماعی اگر قبلاً بحث رسانه یک‌طرفه بود امروز قطعا دوطرفه است با گسترش شبکه‌های اجتماعی، مردم می‌توانند در فضای مجازی سوالات خود را از مسئولان بپرسند و اگر مسئولی پاسخگو نبود بازخورد نامطلوبی خواهد داشت.
او با تاکید بر نقش روابط عمومی در مدیریت مصرف آب بیان کرد: مدیران روابط عمومی بهتر از هر زمان دیگری، از محدودیت بسترهای آب اطلاع دارند. امروزه حتی در کشورهای پر آب هم برنامه‌ریزی جدی برای مسائل آب وجود دارد. در کشور کشور ما هم در دو سال گذشته وضعیت بارندگی مناسب نبوده و خشکسالی داشته‌ایم، همه این شرایط وظیفه ما را در اطلاع‌رسانی دو چندان می‌کند و از همین‌رو روابط عمومی متولی اصلی اصلاح مدیریت مصرف و الگوی مصرف به شمار می‌رود.
او با تاکید بر مدیریت مصرف آب شرب بیان کرد: اگرچه آب شرب ۸ درصد مصرف آب در کشور را در بر می‌گیرد و در مقابل بخش کشاورزی که ۹۱ درصد مصرف آب را به خود اختصاص می دهد عدد کوچکی است، اما آنچه آب شرب را مهم می‌کند تاسیساتِ رساندن آن به خانه‌هاست، بنابراین آب شرب، آب گرانی است. چرا که اجرای تصفیه‌خانه‌ها شبکه توزیع آب و همه تاسیسات زیربنایی آب شرب هزینه این آب را دوچندان می‌کند، بنابراین در بحث نرم‌افزاری باید به اصلاح الگوی مصرف پرداخت.
جعفری تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی، امسال سال سختی داریم، چرا که بسیاری از منابع آب با توجه به کمبود بارش دچار نقصان شده است. استان‌های تهران،قزوین، اردبیل،همدان،گرگان و به طور کلی اکثر استان‌ها دچار تنش آبی هستند و این وضعیت یک برنامه‌ریزی ویژه را می‌طلبد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید توجه کرد که وضعیت امسال خطیر است، بنابراین باید اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه به گونه‌ای انجام شود که تنش برای مردم ایجاد نشود، باید در کنار اطلاع‌رسانی به مردم آرامش دهیم و مشکلی بر مشکلات مردم اضافه نکنیم. به هیچ عنوان چه در بحث تعرفه و چه در بحث کمبود آب نباید به جامعه تنش وارد شود و روابط‌عمومی‌ها حتما باید با همکاری متخصصان در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.
او ادامه داد: چندین برنامه جدی در حوزه آبفا در کشور شروع شده که یکی از آن‌ها جهاد آبرسانی به عنوان یک پروژه منحصربه‌فرد در سطح کشور با همکاری سپاه است. بنا بر این پروژه، ١٠هزار روستا قرار است ظرف ٣٠ ماه آبرسانی شوند، به این ترتیب که ۷۰۰۰ روستا با همکاری قرارگاه جهاد آبرسانی ۳۰۰۰ روستا از طرف پیمانکاران آبفا و ۵۰۰۰ روستا با کمک خیرین آبرسانی می‌شود و باید با همین کیفیت هم در سطح جامعه اطلاع‌رسانی شود.
جعفری گفت: موضوع بعدی که باید به آن توجه شود، پروژه‌های ویژه است که در سطح کشور در حوزه آب و آبفا در نظر گرفته شده است و از جمله آن باید به خطوط انتقال، مخازن، تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌های توزیع اشاره کرد. نزدیک به یک دهه می‌شود که بسیاری از پروژه‌ها به دلیل مشکلات متعدد غیرفعال بودند اما بخشی از این پروژه‌ها که مهم بودند برنامه هایی برای آنها تعریف شده است تا با هدف‌گذاری در این سه سال دولت مردمی بسیاری از مشکلات آب کشور به‌ویژه در زمینه آب شرب حل شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: علاوه بر طرح‌های بلندمدت، برنامه‌های کوتاه‌مدت هم تهیه شده است تا تابستان با توجه به محدودیت منابع آب با تنش کم‌تری پیش رود. اقدامات کوتاه‌مدت انجام‌شده هم باید به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی شوند که فشار روحی در سطح کشور رخ ندهد، با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده در تابستان امسال قطعی آب به صورت برنامه‌ریزی شده نخواهیم داشت.
جعفری با اشاره به موضوع افزایش تعرفه مصرف آب بیان کرد: در بحث تعرفه به هیچ عنوان بدون هماهنگی هیچ تغییری نباید در تعرفه‌ها رخ دهد و وزارت نیرو برنامه ندارد استرس جدیدی به مردم وارد کند، افزایش تعرفه‌ای هم که سال قبل رخ داد فقط برای پرمصرف‌ها بود که در کل دنیا همین چنین است بنابراین با مدیریت مناسب اخبار، مصاحبه ها و جلسات باید از جامعه در زمینه منابع آب و کمبود منابع تنش زدایی شود.