تعمیرات اساسی در پست ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجائی

به منظور افزايش آمادگي تجهيزات پست‌ها براي عبور از اوج بار تابستان، تعميرات اساسي در پست 400 كيلوولت نيروگاه سيكل تركيبي شهيد رجائي انجام شد.

به گزارش برقآب، به نقل از نماینده خبری امور انتقال نیروی استان البرز؛ یوسف نوبخت مدیر امرو یاد شده در این باره گفت: با توجه به اینکه بریکرهای واحدهای بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجائی به علت قدمت بهره‌برداری دچار اشکالات فنی شده‌ بود و در اکثر مواقع  هنگام پارالل نمودن واحدهای نیروگاهی با شبکه بدلیل عملکرد ناقص و ظهور آلارم پل دیسکوردنس باعث ایجاد وقفه در مانور و کاهش ضریب اطمینان بهره‌برداری و پایداری واحدهای نیروگاهی و پست می‌گردید، اورهال این تجهیزات در دستور کار امور انتقال نیروی البرز قرار گرفت و در دو مرحله در سال گذشته و سال جاری کلیه بریکرهای از این نوع اورهال گردید .

وی توضیح داد: کلید زنی‌های متعدد در پست‌های بلافصل به جهت پارالل کردن واحدهای نیروگاهی با شبکه سراسری برق کشور، بریکرهای پست ۴۰۰ کیلوولت سیکل ترکیبی شهید رجائی  نقش مهمی در بهره‌برداری و مانورهای کلیدخانه مذکور دارند و  به‌طور مداوم در مانورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوبخت تشریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت پست‌های نیروگاهی در پایداری شبکه سراسری برق کشور و اهداف و ماموریت‌های تعریف شده برای شرکت‌های برق منطقه‌ای در جهت افزایش آمادگی تجهیزات پست‌ها در گذر از فصل پیک بار سالیانه، جلسات متعددی جهت بررسی و ارائه راهکار برطرف نمودن عیب مذکور به‌عنوان یکی از موضوعات چالشی در بهره‌برداری پست یاد شده بطور جدی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به بررسی‌های فنی به‌عمل آمده طی برگزاری جلسات مشترک با محوریت امور انتقال نیروی البرز، دفتر فنی انتقال، مجری بهینه‌سازی و شرکت متانیر در نهایت از طریق شرکت سازنده ، اورهال ۲ دستگاه از بریکرها در سال  گذشته و ۴ دستگاه در سال جاری انجام شد.

از نقاط قوت مهم اجرای این طرح  می‌توان به  استفاده بهینه از تجهیزات و توانایی  نیروی انسانی مجرب شرکت‌های داخلی ، بومی سازی دانش فنی و کاهش هزینه‌های ارزی و ریالی را اشاره کرد. همچنین اجرای این طرح موجب کاهش تهدیداتی از جمله خروج تجهیزات شبکه بوده است و از فرصت‌های ایجاد شده ناشی از اجرای این طرح  می‌توان افزایش ضریب اطمینان بهره‌برداری و کاهش خاموشی‌های شبکه را عنوان نمود .