تشریح اقدامات مدیریت منابع آب شهرستان بوئین زهرا از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اقدامات صورت گرفته در چارچوب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در شهرستان بوئین زهرا از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 5.5 میلیون متر مکعب آب در سفره های آب زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

به ‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین منصور ستوده مدیرعامل این شرکت با اعلام این خبر گفت: حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی یکی از مهمترین وظایف ما در استان می باشد که در همین خصوص و در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در شهرستان بوئین زهرا با همکاری دستگاه قضاء و نیروی انتظامی از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۶۶ حلقه چاه غیر مجاز با دبی مجموع ۳.۱ میلیون متر مکعب در سال و قطع برق ۱۰ چاه مجاز دارای اضافه برداشت توسط گروه انسداد شرکت آب منطقه ای قزوین با همکاری مامور ماده ۳۰ و مامور گشت و بازرسی این شهرستان مسدود گردیده و این اقدامات تا پر شدن کلیه چاه های غیر مجاز کلیه شهرستان های استان با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی تصریح نمود: برداشت های غیر مجاز از سفره های آب زیرزمینی سبب پایین رفتن سطح این سفره می شود که این موضوع می تواند تبعات مخربی از جمله کاهش کیفیت و کمینت منابع آب و همچنین افزایش میزان فرونشست را برای دشت قزوین به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به تغییر اقلیم و لزوم سازگاری با شرایط کم آبی اظهار داشت: نصب کنتورهای هوشمند جهت مدیریت مصرف و جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آبی از جمله اقداماتی است که بهره برداران می توانند بدین وسیله ضمن همکاری با این شرکت به احیاء دشت قزوین نیز کمک نمایند.

وی افزود: در همین راستا با همکاری بهره برداران از منابع آبی از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۶۲ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های شهرستان بوئین زهرا نصب گردیده که این اقدام باعث صرفه جویی بیش از ۲.۴ میلیون مترمکعب آب در سال شده است.

ستوده در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای قزوین در راستای حفظ و صیانت از حریم و بستر رودخانه ها در شهرستان بوئین زهرا گفت: حدود ۱۰۰۰ مترمربع در محدوده رودخانه قانی چای بازگشایی مسیر جهت عبور ایمن سیلاب انجام گرفته و با توجه به انباشت رسوبات ناشی از وقوع سیلاب ها در گذشته در محدوده رودخانه آراسنج نیز ۵.۱ کیلومتر در عرض ۱۲ متر لایروبی انجام شده است.

منصور ستوده در پایان یادآور شد: شرکت آب منطقه ای در چارچوب قوانین و مقررات با کمک گروه های گشت و بازرسی ضمن شناسایی تخلفات در حوزه منابع آب های سطحی و زیرزمینی با هرگونه تخلف در این حوزه برخورد قانونی خواهد نمود.