معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا عنوان کرد:

تسریع در تکمیل طرح‌های آبرسانی اولویت‌ وزارت نیرو است

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا در سفر به استان مركزی، تسریع در تکمیل طرح‌های آبرسانی را اولویت وزارت نیرو عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد جوابخت در جریان بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک، با اشاره به تولید بیش از ۱۱۰۰ لیتر پساب در این تصفیه‌خانه بر ضرورت استفاده از این ظرفیت برای تامین آب در بخش صنعت، فضای سبز و کشاورزی برای محصولات غیر مثمر تاکید کرد.

وی تسریع در روند اجرای استریم چهارم فاز سوم این تصفیه‌خانه را ضروری دانست و گفت: تکمیل این تصفیه‌خانه در حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان نقش بسزایی دارد و امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه‌های زیست محیطی، مردم شهرستان از اثرات ارزشمند آن بهره‌مند شوند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی مناسب زمینه استفاده از پساب و جایگزینی آن به جای آب خام را در حوزه‌های مختلف این استان فراهم شود.

جوانبخت با اشاره به الویت وزارت نیرو بر تسریع تکمیل طرح‌های آبرسانی بیان کرد: برخورداری شهرک‌های شمالی شهر اراک از آب سد کمال صالح از جمله موضوعات اصلی در این حوزه است و با برنامه‌ریزی انجام شده اعتبارات این طرح‌ها تأمین و با اجرا و تکمیل رینگ جنوبی شهر اراک شهرک‌های شمالی شهر اراک نیز از آب سد کمال صالح بهرمند خواهند شد.

وی ضمن بازدید از روند اجرای مجتمع آبرسانی امیر کبیر به ۳۴ روستای شمالی شهر اراک اظهار کرد: آب یکی از محورهای توسعه است و تکمیل طرح‌های حوزه آب در اولویت فعالیت‌های وزارت نیرو قرار دارد.

حشمت‌اله عباسی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز با اشاره به ارتقای استریم چهارم فاز سوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر اراک عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب وارد تصفیه‌خانه فاضلاب می‌شود که بالاتر از ظرفیت طراحی است و به همین علت شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی احداث استریم چهارم فاز سوم را در دستور کار قرار داده است.

وی در ادامه افزود: تا کنون ۷۵ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته و برای اجرای کامل فاز چهارم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یادآور شد: پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک ۱۱۰۰ لیتر است، که ۱۰۰ لیتر از آن برای کشاورزی و ۱۰۰۰ لیتر از این پساب برای تغذیه تالاب میقان استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این تصفیه‌خانه با ظرفیت تصفیه جمعیتی در حدود چهارصد و هفتاد هزار نفر در شبانه روز در سه فاز با فرایند تصفیه برکه تثبیت و لجن فعال متعارف در حال بهره‌برداری است.