تست موفقیت‌آمیز بلک استارت نیروگاه ری

محمد محمدی سرپرست معاونت تولید و بهره برداری نیروگاه ری اعلام کرد: بلک استارت یک مقوله بسیار مهم در نیروگاه‌ها می‌باشد که در واقع عملیات پشتیبانی را انجام می‌دهد.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی نیروگاه ری؛ در یک گام تعیین‌کننده به‌سوی تضمین امنیت انرژی در شرایط بحرانی، تیم هماهنگ نیروگاه ری در ساعات اولیه بامداد هشتم دی ماه سال ۱۴۰۲ با موفقیت تست بلک استارت واحد G16 نیروگاه را به انجام رساند. محمد محمدی، سرپرست معاونت تولید و بهره‌برداری نیروگاه ری، در این باره اعلام کرد که آزمایشات بلک استارت که به عملیات خود راه‌انداز شهرت دارند، برای نیروگاه‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار می‌باشند تا در صورت وقوع خاموشی‌های گسترده (بلک اوت) به سرعت و پیوسته قابلیت بازگشت به شبکه برق را داشته باشند.

طی این تست حیاتی، که با حضور نمایندگانی از دیسپاچینگ سراسر کشور، دسپاچینگ زنجان، دیسپاچینگ تهران، برق منطقه‌ای تهران و شرکت متانیر صورت گرفت، نه تنها امکان بازیابی سریع واحد G16 پس از قطع عمومی بررسی شد، بلکه باس بارهای ۸۲ و ۸۵ و خط ۲۳۰ کیلو ولت به شماره ۸۳۷ اسلامشهر نیز به‌صورت موفقیت‌آمیز تحت برق‌دار شدن قرار گرفتند.

این فرایند آزمون که به نحوی طراحی شده بود تا واضح‌ترین شبیه‌سازی از شرایط واقعی بحرانی را داشته باشد، شامل توقف کامل واحدهای گروه هیتاچی و خروج از مدار تجهیزات مربوطه بود. این آمادگی نیروگاه ری برای مواجهه با شرایط افراطی و بازگرداندن برق به شبکه به سرعت، نمونه‌ای برجسته از انطباق با استانداردهای بین‌المللی ایمنی و بهره‌برداری است.

محمدی بر این نکته تاکید می‌کند که این دستاورد، ثمره همکاری معاونت‌های تولید، تعمیرات، نگهداری و معاونت فنی و مهندسی نیروگاه بوده و افزود که این تست‌ها علاوه بر ارتقاء سطح آمادگی نیروگاه، اطمینان بخشی به مشترکین دریافت کننده برق نیز می‌باشد. حوزه‌های زیربنایی کشور با بهره‌گیری از انرزی‌های تضمین شده، می‌توانند در صورت بروز هرگونه اتفاق ناگهانی در شبکه برق، بدون اختلال به فعالیت خود ادامه دهند.
نیروگاه ری، با بیش از نیم قرن فعالیت در صنعت برق کشور، با موفقیت گامی دیگر در مسیر توانمندی و پایداری انرژی برداشته است و نشان داده است که تدابیر امور بهره‌برداری می‌تواند تأثیر شگرفی بر ایمنی و ثبات شبکه‌های انرژی داشته باشد.