عبور از پیک مصرف برق تابستان با مشارکت مردم و مسئولان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:عبور از پیک مصرف برق تابستان با مشارکت مردم و مسئولان محقق می شود.

به گزارش برقآب، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت:عبور از پیک مصرف برق تابستان با مشارکت مردم و مسئولان محقق می شود.
محمود محمودی در نشست با اصحاب رسانه بامحور مدیریت مصرف و گذر از پیک مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲ گفت: امسال طبق روال سال گذشته برنامه های مدیریت مصرف در استان مرکزی از۱۵ خرداد آغاز شده و تا آخر شهریور ادامه دارد. دولت سیزدهم در ابتدای شروع کار خود، ناترازی نامتعارفی را در بحث تولید و مصرف برق تحویل گرفت که از همان ابتدا وزیر نیرو برنامه های متعددی را  برای گذر از پیک بار سال ۱۴۰۰ را آغاز کرد.
وی افزود:مهم‌ترین طرحی که امسال در بخش مدیریت مصرف بخش خانگی اجرایی می‌شود، طرح «پاداش صرفه‌جویی» است. این طرح با هدف تأمین برق پایدار برای تمامی بخش‌ها اجرا می‌شود، بدین معنا که هر خانواری که مصرف برق خود را کاهش دهد، به میزان هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، حداکثرتا ۲۰۰۰ تومان کاهش دریافت می‌کند.
 محمودی بیان کرد: این پاداش شامل تمامی مصارف اعم از مصارف داخل الگو و بیش از الگو است و درباره این که خانوارها چه میزان امکان صرفه‌جویی دارند، باید گفت مصارف متفاوت است، الگوی مصرف برق در ماه‌های خرداد تا شهریور برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر استان شهرستانهای ساو و زرندیه  ۴۰۰کیلو وات ساعت است.
وی افزود:بر این مبنا اگر خانواری در منطقه عادی ۱۰۰ کیلووات صرفه‌جویی کند، می‌تواند ۲۰۰ هزار تومان در ماه پاداش دریافت کند و اگر فردی بتواند یک کولر گازی را در مناطق گرمسیر خاموش کند، تا یک‌میلیون تومان هم در ماه امکانه دریافت پاداش خواهد داشت.
وی گفت :در استان مرکزی نیاز مصرف برق حدود ۱۰۰۰مگاوات است که با آغاز پیک مصرف این رقم ۱۴۰۰مگاوات پیش بینی می شود.
محمودی افزود:سهم عمده مصرف برق در روزهای گرم سال،استفاده از وسایل سرمایشی است، شهروندان از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و با سرویس دوره ای کولرهای آبی و گازی و تنظیم درجه کولرگازی روی ۲۴ درجه سانتی گراد ، علاوه بر کمک به کاهش آلایندگی محیط زیست هزینه برق مصرفی را به میزان قابل ملاحظه ای می توانند کاهش دهند.
الزام همکاری ۱۲ ساعته  صنایع در استان مرکزی  با صنعت برق برای  گذر از پیک
 محمودی با اشاره به اینکه مصرف برق صنایع در استان مرکزی ۸۰ درصد است،افزود:براساس برنامه ریزی های انجام شده برای عبور از پیک مصرف برق در تابستان،صنایع می‌توانند در طول هفته بجز یک روز از ساعت ۱۱صبح تا ساعت ۲۳ به تولید خود ادامه دهند .
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صنایع استان کوچک هستند، گفت: در خصوص این صنایع هیچ برنامه ای برای مدیریت مصرف وجود ندارد اما ۱۰درصد باقی مانده که بزرگ و متوسط هستند باید در مصرف همکاری کنند.
محمودی با بیان اینکه  حدود ۱۲ هزار مشترک صنعتی و کشاورری استان در طرح های کاهش پیک تابستان سال گذشته مشارکت داشته اند، افزود: این مشارکت و همکاری موجب پرداخت بالغ بر ۴۴میلیارد تومان به عنوان پاداش در صورت حساب بهای برق مصرفی صاحبان صنایع و کشاورزان،مولدها و سایر بخش ها شده است.
وی گفت:امسال در راستای گذر از پیک بار مصرف، بخش‌های اداری،صنایع، کشاورزان،تجاری همکاری کامل باید داشته باشند،اما برای اینکه کمترین آسیب به این بخش‌ها وارد شود، برنامه‌ریزی نسبتا دقیق و منظمی صورت گرفته و انتظار است همکاری گسترده‌ای از سوی بخش‌های مختلف صورت گیرد.
رعایت ۷۷ درصد ی الگوی مصرف توسط مشترکین برق استان مرکزی براساس الگوی مصرف  /عدم خاموشی برق در بخش خانگی در استان مرکزی
مدیرعامل توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: در سال گذشته ۷۷ درصد مشترکین استان مرکزی طبق الگو مصرف داشته اند و ۲۳ درصد باقی مانده ۳۶درصد برق خانگی استان را مصرف می کنند.
وی افزود: با این برنامه ها و همراهی مردم، در سال گذشته از پیک بار تابستان با حداقل مشکلات گذر کردیم، در بخش خانگی و تجاری نیز هیچ خاموشی اعمال نشد.
مدیرعامل توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به وجود ۱۷ مشترک بزرگ در استان مرکزی تصریح کرد: در سطح استان مرکزی ۸۰۱ هزار مشترک با ۲۱ هزار کیلومتر طول شبکه توزیع برق و ۲۳۴ هزار دستگاه چراغ روشنایی معابر وجود دارد. 
محمودی ادامه داد: ۱۸هزار و ۸۰۰دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۲۶۶۶مگاولت آمپر نیز در سطح استان فعال است، همچنین در سطح استان هزار و ۱۶۹ روستای برقدار وجود دارد.
وی اضافه کرد: استان مرکزی ۶۴ مگاوات تولید پراکنده انرژی تجدیدپذیر نیز دارد که رقم خوبی است،۵ هزار و ۸۴۲ حلقه چاه برقدار نیز در سطح استان فعال است.
وی اظهار کرد: تلفات انرژی در سال ۱۴۰۱ نیز ۸.۳۹صدم درصد و پیک بار همان سال ۹۶۵ مگاوات و نیاز مصرف ۱۳۰۴مگاوات بوده است.