مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین :

تامین روشنایی و جابجایی تیرهای برق در اولویت است

جلسه شورای اسلامی شهر قزوین با حضور مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین و شهردارقزوین در صحن شورا برگزار شد.

مسعود خواجه وند در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت توزیع برق در استان اظهارداشت: در استان بیش از ۶۴۱ هزار مشترک برق داریم که توسط ۹ امور اجرایی به طور مدام و پیوسته برای بهسازی، اصلاح شبکه و توزیع برق اقدام مقتضی صورت می گیرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه ۶۷ درصد انرژی برق در بخش صنعت و کشاورزی استان مصرف می شود که زیرساختها و این نوع مصرف نشان می دهد استانی مولد محسوب می شویم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: علیرغم این ظرفیت و نقش موثر در اشتغال و تولید از نظر جایگاه اعتباری در ردیف های آخر هستیم و منابع مالی خوبی برای اجرای طرحها نداریم.

خواجه وند یادآورشد: با مدیریت جهادی تلاش کرده ایم با کمک مهندسان و نیروهای توانمند خود در تامین زیرساخت ها و نیازهای انرژی بخش های مختلف در مسیر توسعه گام برداریم و ایجاد پست سوم برق در شهرک صنعتی کاسپین، تامین زیرساخت انرژی در شهرک شال، خرمدشت، کوهین و طارم نیز در دست اقدام است.

تامین روشنایی معابر و جابجایی تیرهای برق در اولویت است

خواجه وند در ادامه تصریح کرد: با همه محدودیت های اعتباری آمادگی داریم در صورت همکاری شهرداری موضوع تامین روشنایی معابر، بلوارها و بوستانها و جابجایی تیرهای برق را در اولویت قرار دهیم.

وی اظهارداشت: برای پیشگیری از سرقت کابل های مسی نسبت به تغییر سیستم زمینی تیرهای برق معابر به سیستم هوایی اقدام کنیم و تامین روشنایی بلوارها و بوستانها را در اولویت قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین افزود: بدلیل تعریض معابر و خیابانها با تیرهای مزاحم مواجه می شویم اما گاهی حریم معابر اجازه جابجایی را نمی دهد که همکاری شهرداری می تواند این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: در سراسر استان حدود ۴۳۰ نقطه نیازمند جابجایی تیرهای برق است که در قزوین ۱۷۳ نقطه شناسایی شده که ۴۳ مورد وضعیت بحرانی دارد که در اولویت قرار می گیرد.

خواجه وند گفت: برای جابجایی یک تیر برق، گاهی باید چند تیر دیگر جابجا و چند ساعت خاموشی اعمال شود و این کار بسیار سنگین و هزینه بر است اما برای جلب رضایت مردم بویژه در مناطق جنوب شهر برای اجرای آن آمادگی داریم و تلاش می کنیم جابجایی ها در مناطق بحرانی تا پایان سال انجام شود.

وی اظهارداشت: در سال گذشته ۴۰ کیلومتر کابل روشنایی خریداری و نصب شد و امسال نیز این کار با جدیت ادامه دارد.

سرقت تجهیزات برق در استان نگران کننده است

این مسئول با اشاره به سرقت های مستمر تجهیزات برق در استان بیان کرد:  متاسفانه شاهد افزایش سرقت سیم و کابل و تجهیزات شبکه برق در استان بویژه شهر قزوین هستیم که این مشکل ضمن آسیب رساندن جدی به تاسیسات برق و تحمیل هزینه های سنگین، موجب بروز خاموشی در شبکه نیز شده است.

خواجه وند افزود: به طور میانگین روزانه ۲۰ سرقت تجهیزات شبکه برق در استان رخ می دهد که اخیرا شاهد سرقت شبکه ۲۰ کیلو وات هم هستیم که باید برای آن تدبیر کنیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۹۰۰ نفر سارق شبکه های برق دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و برای مقابله با سرقت شبکه های برق، تفاهم نامه هایی با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی امضا شده تا با این پدیده برخورد کنیم.

تسریع در ایجاد شهرک انرژی/ ایجاد ۳ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر 

 این مسئول در ادامه گفت: با وجود ظرفیت های بسیار مطلوب در زمینه انرژی های تجدید پذیر بادی و خورشیدی با دریافت مجوز احداث شهرک انرژی در استان، گام موثری برای تحقق چشم اندازی روشن در این عرصه مهیا شده است، لازم به ذکر است ظرفیت شهرک انرژی ۳۵۰مگاوات است  که فاز اول آن در منطقه زین آباد معادل ۱۰۰مگاوات در مرحله مناقصه می باشد  .

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین بیان کرد: با وجود کریدور بادی در تاکستان و تابش مستقیم خورشید در مناطق بویین زهرا و آبیک قادریم به «قطب انرژی بادی» در کشور تبدیل شویم و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.

وی اظهارداشت: وجود کریدور مطمئن بادی در استان شرایطی را مهیا کرده که با برنامه ریزی های پیش بینی شده تا ۵ سال آینده به« هاب کریدور بادی» کشور تبدیل خواهیم شد و می توانیم از ظرفیتی  شبیه نفت خوزستان جهت تامین منابع انرژی استان استفاده کنیم . 

خواجه وند گفت: در زمینه انرژی خورشیدی نیز استعداد خوبی داریم و دشت الله آباد در آبیک تا نزدیکی محدوده بوئین زهرا بهترین مکان برای اجرای طرح های « پایلوت نیروگاه خورشیدی» در استان است که برای آن برنامه داریم.

تولید۳هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر در استان 

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی انجام شده قرار است ظرفیت تولید ۱۵۵۰  مگاوات انرژی بادی ، ۱۴۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی و ۱۵ مگاوات انرژی در بخش خانگی  در استان مهیا شود.

آماده نوسازی شبکه برق بازار هستیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در پاسخ به درخواست رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در مورد نوسازی شبکه فرسوده  برق بازار قزوین هم گفت: در خصوص شبکه فرسوده برق در بازار ابتدا باید کسبه و بازاریان احساس مسئولیت کرده و مشارکت کنند زیرا این کار فقط با تعامل شهرداری و شرکت توزیع برق امکان اجرا ندارد.

وی اظهارداشت: وضعیت شبکه برق بازار بسیار پرخطر و یک تهدید جدی است و اگر صاحبان واحدها این خطر را جدی نگیرند و برای اصلاح آن اقدام نکنند نمی توانیم به نوسازی این شبکه امیدوار باشیم.

توسعه پنل های خورشیدی در شهر و روستا ها در دست اقدام است

این مسئول در خصوص توسعه ایجاد پنل های خورشیدی در شهرها و روستاها و منازل مسکونی گفت: این طرح برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی آغاز شده و ایجاد هر پنل با ظرفیت ۵ کیلو وات حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که بخش زیادی از آن به صورت تسهیلات تامین می شود و برای صاحبان آنها نیز ماهانه تا ۲.۵ میلیون تومان درآمد دارد و می تواند توسعه یابد.

خواجه وند افزود: با سیاست وزارت نیرو این طرح قرار است در واحدهای مسکونی نیز توسعه یابد و با خرید برق تولیدی به مبلغ ۲۲۰۰ تومان برای هر کیلووات این طرح توجیه اقتصادی نیز برای متقاضیان دارد.

خواجه وند از مدیریت مصرف در پیک تابستان هم خبر داد و افزود: امسال حدود ۷۲ درصد مشترکان استان الگوی مصرف را رعایت می کردند که با اقدامات انجام شده و فرهنگ سازی توسط رسانه ها خوشبختانه این میزان به ۸۲ درصد افزایش یافته و از تعداد مشترکان پرمصرف نیز کاسته شده است.