تابستان سال ۱۴۰۰ سخترین سال در حوزه برق و انرژی / ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم

مهندس محمد رضا آریان پور مدیر برق منطقه ۵ شرکت توزیع شهرستان اصفهان گفت: با توجه به مشکلات آبی و بالا رفتن مصرف برق سال ۱۴۰۰ سخت ترین سال در تولید و توزیع برق بود. مدیر منطقه ۵ شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست تعاملی با فرماندهان ارشد نیروی انتظامی که به میزبانی برق […]

مهندس محمد رضا آریان پور مدیر برق منطقه ۵ شرکت توزیع شهرستان اصفهان گفت: با توجه به مشکلات آبی و بالا رفتن مصرف برق سال ۱۴۰۰ سخت ترین سال در تولید و توزیع برق بود.

مدیر منطقه ۵ شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست تعاملی با فرماندهان ارشد نیروی انتظامی که به میزبانی برق منطقه ۵ شرکت توزیع برق اصفهان برگزار شد گفت: طیف وسیعی از انواع نیروگاهها در سطح کشور وجود داشته که شامل نیروگاه‌های حرارتی ؛سیکل ترکیبی؛ تجدید پذیر؛ اتمی و آبی است که ظرفیت اسمی تولید این نیروگاهها ۸۳هزار مگاوات می باشد و در بهترین شرایط حداکثر ۶۵ هزار مگاوات انرژی برق تولید می کنند که سهم نیروگاه‌های آبی؛ تولید ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات می باشد که البته با کم آبی های اخیر این میزان تولید بسیار متغیر بوده است.

آریانپور اذعان کرد : متاسفانه از اواسط مرداد به دلیل کاهش حجم آب پشت سدها تولید برق میسر نشد و تابستان امسال با کاهش ۱۵ هزار مگاواتی تولید برق سال بسیار سختی بود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته تفاهم نامه های بسیاری در خصوص احداث نیروگاههای مقیاس کوچک و بزرگ داشتیم، گفت: تفاهم نامه های بسیاری سال گذشته با بخش های مختلف در خصوص تاسیس نیروگاهها امضا شد که این مساله باز هم نتوانست کمبود ظرفیت تولید را تامین کند.

وی افزود: با کاهش منابع آبی اکثر مشترکانی که از کولرهای آبی قبل از این استفاده می کردند به استفاده از کولرهای گازی روی آوردند که این امر مصرف برق بالایی را به همراه داشت .

*استخراج رمز ارزها آفت مصرف برق

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به ورود ماینرها و استخراج رمز ارزها به چرخه مصرف گفت: یکی از معضلات اساسی که امسال به صورت جدی با آن روبرو بودیم ورود رمز ارزها بود که مشکلات عدیده ای را در تولید و توزیع به وجود آورد.
این مقام مسئول تاکید کرد: ورود رمز ارزها و مصرف غیرقانونی برق با توجه به پر مصرف بودن این دستگاهها باعث شد تا بیشترین توان توزیع در این بخش هدر رود و دچار مشکلات کمبود برق در اصفهان و حتی کشور شویم.
وی با اشاره به همکاری نیروی انتظامی در احکام صادره از مراجع قضایی و امنیتی و همچنین همکاری دستگاههای ذیربط برای جمع آوری رمزارزهای غیرمجاز در سطح شهر گفت: در بخش رمز ارزها که یکی از مشکلات جدی شرکت توزیع بود با احکامی که از مراجع قضایی و امنیتی گرفتیم کشفیات بسیار بزرگی انجام شد.
آریانپور خاطر نشان کرد: یک دستگاه ماینر ( استخراج رمزارز) در هرساعت ۱/۵ الی ۳ کیلو وات برق مصرف می کند به عبارتی هر شبانه روز بین ۳۶ تا ۷۲ کیلووات و ماهانه ۱۰۸۰ تا ۲۱۶۰ کیلووات برق مصرف می کند که این میزان تعریفی از مشترک پر مصرف می باشد که به طور شبانه روز برق شبکه ها را می بلعد .
وی در پاسخ به این سوال که مصرف برق بالا آیا قابل تشخیص است، عنوان کرد: این مصرف برای شرکت توزیع برق قابل تشخیص است
وی درباره ماینرهای خانگی گفت: عمده این رمزارزها از برق غیر مجاز استفاده می شود که از پشت کنتور خانگی برق گرفته می شود البته این مساله به راحتی از سوی شرکت توزیع قابل تشخیص نیست و باید تحقیقات محلی پس از مشخص شدن مصرف بالاتر از حدنرمال انجام شود.

مدیر امور برق منطقه ۵ متذکر شد: یکی از راههای تشخیص استفاده از رمز ارزها استفاده از اینترنت است که این مقوله با همکاری شرکت مخابرات اصفهان خوشبختانه انجام می شود.

وی یادآور شد: کشفیات رمز ارز یا همان ماینر ها در منازل رقم بالایی نیست که می توان سریع تر به وجود آنها پی برد اما آنچه که مهم است کشف مزارع رمز ارز است که بایستی همکاری بیشتر و جدی تری در خصوص شناسایی این مزارع انجام شود.
* سند چشم انداز ۱۴۰۵ تکلیف خاموشی ها را مشخص کرد

آریانپور خاطر نشان کرد: سال ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۴ میزان خاموشی در اصفهان به ازای هر مشترک حدود ۹۰۰ دقیقه بود که این آمار در چشم انداز سال ۱۴۰۵ به ازای هر مشترک ۳۰ دقیقه دیده شده است
وی ابراز داشت : میزان خاموشی دربرق منطقه ۵ در سال ۱۳۹۴, ۶۰۰ دقیقه بود که این امار در سال جاری ( ۱۴۰۰) در این منطقه به ۴۰ دقیقه رسیده است

مدیر برق منطقه ۵ اصفهان گفت: هم اکنون ۶ درصد تلفات برق داریم که در سال ۱۴۰۵ امید است به ۵ درصد برسد .
به گفته وی میانگین تلفات کشور ۹ درصد است که اصفهان در این خصوص تلفات پایین تری نسب به دیگر شرکتها در سطح کشور دارد.
وی به نقل از گفته های مدیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان گفت امسال تنگناهای بسیاری در خصوص منابع مالی داشتیم که توانستیم با درایت آنها را تا حد بالایی از سر راه برداریم.

وی اظهار کرد : بیشترین تامین منابع مالی برای ارائه انشعاب به مشترکین از محل منابع مالی وزارت نیرو است تا با توجه به مشکلات اقتصادی فشاری به مشترکین وارد نشود.

* اصفهان پایلوت طرحهای نوآور در صنعت برق

مدیر امور برق منطقه ۵ شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره بر اینکه بسیاری از طرحهای در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان برای اولین بار در کشور کلید خورده، گفت: با توجه به استقبال شرکت توزیع برق از ایده های خلاقانه و فناورانه به کار گیری طرحهای جدید برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در این شرکت اجرا شده است که به عنوان نمونه روش هایی برای پیشگیری از سرقت سیم های برق و ترانسفورماتور ها می توان اشاره کرد.
وی در خصوص دستگاههای ضد سرقت روی ترانسفورماتورها متذکر شد: این طرح برای اولین بار در کشور توسط اصفهان طراحی و اجرا شده است که در زمان سرقت ترانسفورماتورها پیامک برای مشترک ارسال می شود تا از این مساله پیشگیری شود.
این مقام مسئول در خصوص کابل های خودنگهدار در منطقه گفت: از دو سال گذشته حدود ۱۷۰ کیلومتر از شبکه های فشار ضعیف محدوده ی برق منطقه ۵ به کابل خود نگه دار تبدیل شده است که می تواند به طور چشمگیری از سرقت کابل ها پیشگیری کند
در پایان این مراسم از کادر زحمت کش نیروی انتظامی تقدیر شایسته ای صورت گرفت.