تأمین پایدار آب استان، هدف بنیادین سند یزد نوین است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزداز طرح های مهم آب استان در راستای تحقق سند یزد نوین خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برقاب؛ به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد تأمین پایدار آب استان، هدف بنیادین سند یزد نوین است.

محمدمهدی جوادیان‌ زاده  با بیان اینکه میزان بارش سالانه استان کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است، گفت: در سند یزد نوین، هفت طرح برای  منابع آب استان تعریف شده و امید است با اجرای این طرح‌ها منابع پایدار آب برای استان تامین شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین طرح‌های پیش بینی شده در سند یزد نوین، انتقال آب از دریا به استان است که عملیات اجرایی آن همزمان با سفر رییس جمهور به استان در دی‌ماه سال گذشته آغاز شد.

جوادیان‌زاده با بیان اینکه این طرح یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی کشور و استان به شمار می رود، اظهار کرد: تاکنون برنامه‌ریزی‌ها و جلسات متعددی با حضور استاندار و مسوولان مربوطه برای شتاب‌بخشی به این طرح برگزار شده تا تسهیلات و امکانات مالی مورد نیاز آن تامین شود.

وی تصریح کرد: مطالعات این طرح به طور کامل انجام و با پیمانکار اول توسط شرکت مجری، قرادادی منعقد شده که امید است هر چه زودتر اجرای این طرح شتاب گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد همچنین در خصوص طرح دیگر خط انتقال آب شرب به استان یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح چند سالی است که آغاز شده و حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به علت کمبود منابع مالی، روند اجرای آن کند است که در این زمینه قرار شده برخی از اراضی شرکت آب منطقه ای استان در قالب مولدسازی برای تامین بخشی از منابع مالی آن استفاده شود.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: همچنین برای تامین مالی این طرح، پیگیری‌هایی هم در سطح دولت در حال انجام است تا از منابع عمومی و سایر منابع مالی که در کشور تعریف شده ، در این زمینه استفاده شود.

یزد پیشتاز کشور در زمینه اجرای طرح “بازار آب”

وی در خصوص اجرای طرح “بازار آب “در استان این گونه توضیح داد: وقتی محدویت منابع آب در استان وجود دارد، باید منابع را در جای مناسب و در محلی که بالاترین بهره‌وری را دارد، استفاده کرد که بازار آب این امکان را فراهم می کند.

جوادیان زاده با بیان اینکه “بازار آب ” براساس قوانینی که در کشور تعریف شده، اجرا می‌شود، افزود: در چند سال گذشته برای اجرای این طرح در دشت‌های مجاز استان، اقداماتی انجام شده که مصوبه آن از سوی شورای عالی آب صادر شده است که این موضوع کمک بزرگی به مبادلات آب استان خواهد کرد.

وی اظهار داشت: یزد یکی از استان های پیشتاز در زمینه بازار آب است و با بخش های مختلف جلسات متعددی در زمینه دشت‌های استان برگزار شده و اکنون اقدامات به مرحله نهایی رسیده است.

وی گفت: طرح بازار آب با توجه به اهمیتی که دارد، جزو طرح های بهره وری و طرح های سند یزد نوین است که امید است این طرح در دشت‌های استان تا پایان سال نهایی و به افزایش بهره‌وری و ارزش اقتصادی آب کمک کند.

جوادیان زاده در ادامه در خصوص طرح خط سبز آبرسان صنایع که از دی‌ماه سال گذشته در استان آغاز شده نیز گفت: این طرح در راستای سند یزد نوین در حال اجراست و عملیات اجرا آن احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر را شامل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد تصریح کرد: در مرحله نخست این طرح، به منظور باز تخصیص آب با کیفیت و جایگزینی پساب در بخش صنعت انجام می شود و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه پساب تحویل صنایع و معادل آن آب با کیفیت به بخش شرب و بهداشت اختصاص داده می شود.