بیشترین یارانه انرژی جهان در ایران پرداخت می‌شود

رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر گفت: در میان کشورهای جهان بیشترین یارانه انرژی با 86 میلیارد دلار در ایران پرداخت شده است.

همایش مدیریت مصرف بهینه انرژی برق در خانواده ها روز شنبه با حضور سمیه خداپرست مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده، فرح جمالزاده رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر، کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، داراب بیرنوندی مدیر عامل آبفا و جمعی از مشاوران امور زنان دستگاههای اجرایی در شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد.

فرح جمالزاده در این همایش اظهارداشت: ایران در تولید برق از گاز طبیعی رتبه چهارم و در زمینه فرآورده های نفتی رتبه هفتم جهانی را دارد و ۹۵ درصد تولید برق در نیروگاههای حراتی با مصرف سوخت های فسیلی مانند گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: تولید ناویژه برق ایران در سال گذشته حدود ۳۵۹ میلیارد کیلو وات ساعت و مصرف انرژی نیز حدود ۳۰۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده که ۳۵ هزار مگاوات آن در بخش خانگی ثبت شده است.

رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر یادآورشد: در ایام گرم سال الگوی برق ۳۰۰ کیلو وات ساعت و در شرایط عادی ۲۰۰ کیلو وات ساعت است که خوشبختانه در استان قزوین ۶۵ درصد مشترکین کمتر از الگوی مصرف و ۱۲ درصد پر مصرف هستند و بیشتر از الگو، مصرف دارند.

جمالزاده گفت: در کشورمان ۸۶ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت شده که ۱۹ درصد GDP را شامل می شود و سهم هر ایرانی در سرانه انرژی حدود یک هزار دلار است که رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را داریم.

این کارشناس یادآورشد: بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران نگران کننده است و در حال حاضر مصرف ما ۶۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه است

۳۸ میلیون مشترک برق در کشور

وی گفت: مجموع مشترکین برق در کشور ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک است و سالانه نزدیک یک میلیون مشترک جدید نیز به این مجموعه اضافه می شود که باید نیاز آنها تامین شود.

جمالزاده اضافه کرد: ۸۰ درصد مشترکان برق کشور خانگی، ۱۳ درصد تجاری، ۵ درصد عمومی، ۱.۳ درصد کشاورزی و  ۷ دهم درصد نیز صنعتی هستند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش مصرف انرژی در ادارات نیز اظهارداشت: میزان مصرف انرژی برق در ادارات حدود ۱۴ هزار گیگابایت، مصرف گاز بالغ بر ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب است که این ظرفیت موجود می تواند با برنامه ریزی و مشارکت کارمندان تا ۵۰ درصد کنونی کاهش یابد.

رئیس گروه بهره وری و مدیریت مصرف انرژی شرکت توانیر بیان کرد: پیشنهاد می شود در هر اداره با تعیین یک مدیر انرژی، بر نحوه اجرای برنامه های کاهش مصرف و مدیریت انرژی نظارت جدی شود.

وی با اشاره به برخی راهکارهای کاهش مصرف برق گفت: تنظیم دمای کولر‌های گازی بر روی ۲۵ درجه سانتی گراد، استفاده از دورپایین و کند کولر‌های آبی، استفاده از نور طبیعی روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، جاروبرقی، لباسشویی، ظرفشویی در ساعات اوج بار ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ بعدازظهراز جمله راهکار‌های ساده ای است که شهروندان می‌توانند با توجه به آن در مدیریت مصرف برق مشارکت کنند.

وی گفت: همچنین نگه نداشتن وسایل برقی نظیر تلویزیون و ماکروویو در حالت انتظار و خاموش کردن آن در زمان‌هایی که استفاده نمی‌شود، سرویس دوره‌ای وسایل برقی، استفاده از لامپ و چراغ ال‌­ای‌­دی، استفاده از نور طبیعی در منازل و ادارات از دیگر راههای کاهش مصرف برق است.