بیست و نهمین همایش ایمنی شرکت برق منطقه ای اصفهان برگزارشد

بيست و نهمين همايش ايمنی شرکت برق منطقه اي اصفهان با هدف ارتقای فرهنگ HSE و کاهش حوادث انسانی و تجهیزاتی وافزايش ايمني فردي در پستهاي فوق توزيع و انتقال با حضور مدیران و کارشناسان برق منطقه ای اصفهان در سالن همایشهای نیروگاه اصفهان برگزارشد.

به گزارش برقآب و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان درابتدای بیست و نهمین همایش ایمنی شرکت برق منطقه ای اصفهان ، دکتر سید محمدرضا نوحی معاون هماهنگی این شرکت باتبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت، گزارشی از عملکرد دبیرخانه همایش ایمنی ارائه داد.

در ادامه همایش سخنان دکتر اصغرآقایی دکترای روانشناسی بالینی و استاد تمام گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اصفهان در خصوص مسائل روان شناختی ایمنی کار طی سخنانی که به صورت ضبط شده ارائه شد گفت: ایمنی و امنیت در ساختار روانشناسی انسان و در سلسله مراتب نیازهای او بعد از نیازهای فیزیولوژیک ،یکی از نیازهای اساسی است که در نبود این مهم آسایش خاطر و امنیت شخص با مشکل مواجه شده ودر زندگی شخصی ،شغلی، اجتماعی و سلامت جسم و روان دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

این استاد دانشگاه در خصوص تهدید عدم امنیت در مسائل شغلی اذعان داشت: در این وضعیت میزان خطاها و اشتباهات حرفه ای فرد بالا رفته و چه بسا خطرهای جدی و جبران ناپذیری برای خود و محیط کار خود به وجود خواهد آورد.

دکتر آقایی در پایان سخنانش گفت : اگر تمام رفاهیات زندگی و کار برای شخص فراهم باشد ولی فرد از امنیت روانی برخوردار نباشد در محیط کار و زندگی شخصی احساس لذت نخواهد داشت واین موضوع در کارکنان صنعت برق و خصوصا افرادیکه به صورت شیفتی و یا در مشاغل حساس این صنعت مشغول کار هستند نمود بیشتری داشته و هزینه های زیادی را به سازمان تحمیل خواهد کرد.

درادامه مهندس رسول موسی رضایی مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان گفت: همکاران باید تلاش کنند  تنور ایمنی همیشه گرم بوده و  ایمنی  و رعایت اصول آن باید در زندگی همه افراد ساری و جاری باشد چراکه این مسئله بسیار مهم وقابل توجه است .

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان افزود: از همکاران عزیز خواهشمندم به همدیگر عشق بورزید ، به خانواده خود عشق بورزید ،برای خود ارزش قائل شوید و کاری که به شما محول می شود را با دقت و رعایت مسائل ایمنی به انجام رسانید تا خدای ناکرده دچار حادثه نشوید.

مهندس موسی رضایی اذعان داشت: ما باید در زندگی هدف داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم آن دسته از همکارانی که هدف گذاری منطقی در زندگی خود ندارند سلامت جسم و روانشان نیز با مشکل مواجه می شود.

مدیرعامل برق منطقه ای اصفهان در پایان افزود: بخش عمده ایمنی به سلامت روحی و روانی افراد بر می گردد و زمانی که از این حیث سالم باشند همه امور را با عشق و آرامش و سلامت به انجام می رسانند .

سپس پروفسور ایرج محمدفام عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان دارای مدرک دکترای مدیریت محیط زیست با گرایشHSE  و مولف ۱۸ کتاب  و بیش از یکصد مقاله در مجلات تخصصی درخصوص بهداشت محیط کار و ایمنی با ارائه سخنانی در خصوص بهبود فرهنگ ایمنی کلید توسعه سازمان افزود: شاخص حوادث و شاخص اقتصادی کشورها رابطه معنا داری باهم دارند و کشورهایی که شاخص حوادث بالایی دارند از لحاظ شاخص اقتصادی بسیار پایین هستند و بالعکس کشورهایی که از لحاظ اقتصادی سرآمد دنیا هستند کشورهایی هستند که از لحاظ شاخص حوادث بسیار کم حادثه و یا بدون حادثه بوده اند .

پروفسور محمد فام با اشاره به ویژگیهای فرهنگ که آموختنی است، اجتماعی بوده و دستاورد فردی نیست، تدریجی و زمان بر است، انتقال پذیری دارد یعنی از نسلی به نسل بعد انتقال می یابد و پایدار است اذعان داشت: درکشور های پیشرفته با آموزش باورها ،  نگرشهای افراد را تغییر داده و منجر به تغییر فرهنگ افراد میشوند که نتیجه آن یک محیط کار بدون حادثه خواهد بود.

این استاد دانشگاه درپایان سخنانش۱۰ نشانه وجود فرهنگ ایمنی متعالی در سازمان را شامل: تعهد رهبری قابل مشاهده در تمام سطوح سازمان ، دانش کافی و لازم کلیه کارکنان سازمان درباره مباحث HSE ،  وجود تعریف واضح از فرهنگ مورد نظر که سازمان می خواهد به آن دست یابد ، وجود شواهد مشهودی از سرمایه گذاری مالی در زمینه HSE ، وجود ارتباطات منظم و گسترده در مورد امکانات HSE درسازمان، وجود سیستم انضباطی عادلانه و منصفانه برای همه کارمندان، مشارکت معنادار همه افراد سازمان در بهداشت و ایمنی ، رضایت شغلی بالای کارمندان به دلیل تعهد شرکت به HSE ، اراده لازم سازمان برای ایجاد تغییرات اساسی و در پایان اختیارات لازم کلیه کارکنان برای یافتن و برطرف نمودن مشکلات برشمرد و آنها را تشریح نمود.

در ادامه مهندس شیشه فروش مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت :امروز روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی است و در استان اصفهان سالیانه حدود ۵۳ حادثه طبیعی و غیر طبیعی از جمله فرو نشست زمین ، زلزله ، ریزگردها اتفاق می افتد که حوادث متأثر از ایمنی برق نیز جزء این حوادث است .

مهندس شیشه فروش در پایان  افزود: افراد شاغل در HSE باید نظم و دقت و ایثار را در حوزه کاری خود داشته باشند ، علم آنها به رزو باشد ، برای حوادث جدید راهکارهای جدید پیش بینی کنند و پیشگیری قبل از وقوع حادثه را در سرلوحه کارخود قراردهند .

بنابراین گزارش بیست و نهمین همایش ایمنی شرکت برق منطقه ای اصفهان شامل ۸ محور: ایمنی و آموزش در برق منطقه ای اصفهان ،ایمنی و فعالیتهای مهندسی در احداث و بهره برداری از ایستگاههای انتقال و فوق توزیع ،عوامل زیان آور و حوادث در ایستگاههای انتقال و فوق توزیع ،شناسایی، پردازش و طبقه بندی ریسک ها در برق منطقه ای اصفهان،سیستم مدیریت HSE و آخرین دستاوردها ، نقش طب کار در سلامت کارکنان شرکت،مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در صنعت برق و ایمنی انبار تجهیزات الکتریکی ، مکانیکی و ساختمانی بوده است .

این گزارش حاکیست: از ۸ مقاله ارسالی از دانشگاهها ، مراکز آموزشی ، شرکت های برق منطقه ای ، شرکت های توزیع نیروی برق و همکاران شرکت به دبیرخانه همایش پس از داوری دو مقاله تحت عنوان” تعیین ریسک های تجهیزات ایستگاههای انتقال و بررسی میدان های الکتریکی خط انتقال ۴۰۰کیلوولت موازی با خطوط ۲۰کیلوولت” ارائه و دو مقاله نیزبه صورت پوستر ارائه گردید .

شایان ذکر است : در بیست و هشتمین همایش ایمنی شرکت برق منطقه ای اصفهان ، حوادث صنعت برق مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار گرفته و ضمن تشریح حوادث ، از تجربیات خبرگان بمنظور پیشگیری از حوادث و عدم تکرار حوادث مشابه استفاده شد .

 در پایان مراسم بیست و نهمین همایش ایمنی شرکت برق منطقه ای اصفهان نیز از برگزیدگان ایمنی شرکت برق منطقه ای اصفهان تقدیر و لوح تقدیر همایش به نمایندگان آنان اهداء گردید.