بهره گیری از پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری در توسعه پایدار فضای سبز

با توجه به رشد روزافزون شهرنشینی که ساختار بوم شناسی شهرها را دستخوش تغییرات وسیعی کرده است، نیاز به ایجاد و توسعه فضاهای سبز شهری به عنوان مهم ترین تعدیل کننده های زیست محیطی شهری بیشتر اهمیت پیدا می کند. تدوین سیاست ها و برنامه ریزی برای توسعه فضای سبز شهری براساس شناسایی شرایط اقلیمی، […]

با توجه به رشد روزافزون شهرنشینی که ساختار بوم شناسی شهرها را دستخوش تغییرات وسیعی کرده است، نیاز به ایجاد و توسعه فضاهای سبز شهری به عنوان مهم ترین تعدیل کننده های زیست محیطی شهری بیشتر اهمیت پیدا می کند.

تدوین سیاست ها و برنامه ریزی برای توسعه فضای سبز شهری براساس شناسایی شرایط اقلیمی، منابع آب و ساختار جمعیتی جملگی ما را در رسیدن به توسعه پایدار یعنی توسعه ایی که مخرب نباشد و امکان حفظ منابع زیرزمینی آب و خاک را فراهم کند، یاری می رساند.

امضای تفاهم نامه فیمابین شهرداری تهران و شرکت فاضلاب (طبق بخشنامه وزارت نیرو) و تخصیص سالانه ۱۴۵ میلیون مترمکعب پساب تا سال ۱۴۱۰ به منظور آبیاری فضای سبز شهر تهران یکی از سیاست ها و راهکارهای موثر برای تامین آب مورد نیاز توسعه فضای سبز شهری است.

مدیر دفتر تجهیز شرکت فاضلاب تهران در این رابطه به تصفیه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب فاضلاب در سال توسط تصفیه خانه های فاضلاب محلی در داخل شهر تهران اشاره می کند و می گوید: در گام نخست برای فروش این حجم از پساب، دفتر تجهیز با شهرداری های مناطق تهران مکاتباتی داشته تا با کمترین هزینه پساب شش تصفیه خانه محلی را برای آبیاری فضای سبز و جنگل کاری درون شهری و بیرون شهری در اختیار شهرداری قرار دهد.

مینا رفعتی در ادامه افزود: در حال حاضر پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک غرب به شهرداری منطقه ۲ و  بخشی نیز به برج میلاد تحویل داده می شود و برای فروش پساب سایر تصفیه خانه های محلی از جمله تصفیه خانه اکباتان به شهرداری مناطق ۵و۹ نیز مذاکراتی صورت گرفته که تاکنون خط انتقال پساب شهرداری تا نزدیک تصفیه خانه احداث شده است.

استفاده از پساب در آبیاری شهری، ذخایر ارزشمند آبی را از خطرات ناشی از برداشت بی رویه آب نجات می‌دهد.براین اساس تصفیه خانه‌های محلی می‌تواند به عنوان یکی از ارکان اجرای سیاست های بازچرخانی آب باشد.

مدیر امور بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب محلی شرکت فاضلاب تهران نیز درباره تخصیص پساب تصفیه خانه های فاضلاب محلی به شهرداری تهران می گوید: با مذاکرات صورت گرفته و استقبال خوب شهرداری ها و پس از قیمت گذاری نهایی تا پایان امسال بیش از ۹۰ درصد پساب تولیدی این تصفیه خانه ها بمنظور آبیاری فضای سبز شهری به شهرداری واگذار می شود.

اتابک صفرخانلو با تاکید بر اهمیت تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهری توسط تصفیه خانه های فاضلاب محلی با توجه به پراکندگی جغرافیای این تصفیه خانه ها، گفت: تصفیه خانه های فاضلاب محلی شهر تهران به تعداد ۶ واحد و در منطقه غرب تهران تصفیه خانه های شهرک اکباتان و شهرک غرب و در منطقه شمال و شمال شرقی تصفیه خانه های فاضلاب زرگنده، قیطریه،محلاتی و صاحبقرانیه قرار دارند و در مجموع با ظرفیت تصفیه بیش از  ۴۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز، جمعیتی معادل ۳۲۰۰۰۰  نفر را تحت پوشش قرار می دهند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر برای فروش پساب تصفیه خانه های فاضلاب زرگنده و قیطریه با شهرداری منطقه ۳  و پساب تصفیه خانه های فاضلاب محلاتی برای انتقال به جنگل کاری کمربند سبز شمال تهران و تصفیه خانه صاحبقرانیه با شهرداری منطقه یک، مذاکره می شود.