بهره برداری ۹۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد آغ چای

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی طی بازدید از سد بابا احمد چالدران و آغ چای از آمادگی برای بهره برداری از ۹۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد آغ چای خبرداد. یاسر رهبردین در حاشیه بازدید از سد بابا احمد چالدران و آغ چای که با همراهی مدیرکل بازرسی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی طی بازدید از سد بابا احمد چالدران و آغ چای از آمادگی برای بهره برداری از ۹۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد آغ چای خبرداد.

یاسر رهبردین در حاشیه بازدید از سد بابا احمد چالدران و آغ چای که با همراهی مدیرکل بازرسی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی انجام شد، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای مانع زدایی و کمک به رشد تولید بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: سد بابا احمد توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از محل طرح‌های عمرانی استانی به اتمام رسیده که جهت بهره‌مندی اراضی کشاورزی از آب این سد بایستی شبکه پایاب آبیاری توسط سازمان جهاد کشاورزی اجرا شود.

وی افزود: در همین راستا جهت مانع زدایی و کمک در تسریع روند اجرایی پروژه، زمین‌های لازم جهت احداث ایستگاه‌های پمپاژ از سوی شرکت آب منطقه‌ای در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
رهبردین در ادامه اظهار کرد: با توجه به استقبال کشاورزان منطقه و آماده سازی زمین‌های کشاورزی، در مهر ماه اولین آب پاییزه به زمین‌های تحت شرب منطقه قابل برداشت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در ادامه بازدید از سد آغ جای و وضعیت آب کشاورزی و شرب روستای بهستان گفت: سد آغ چای با حجم مخزن ۲۱۱ میلیون مترمکعب در حال حاضر دارای ۱۲۷ میلیون مترمکعب آب است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است، با این وجود مشکلی از نظر تخصیص آب کشاورزی به میزان ۸۵ میلیون مترمکعب و ۳۵ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان خوی نداریم.
رهبردین با اشاره به اینکه در حال حاضر از سد آغ چای فقط در بخش کشاورزی تخصیص داده شده است، گفت: اراضی پایاب سد آغ چای ۸۵۰۰ هکتار بوده که از این میزان ۳۵۰۰ هکتار اراضی بهبود شهرستان چایپاره و مابقی اراضی توسعه بین شهرستان‌های چایپاره و پلدشت است.
وی در ادامه افزود: با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی، آب مورد تخصیص برای اراضی بهبود ۱۴ هزار مترمکعب برای هر هکتار طی یک سال در نظر گرفته شده بود که با اجرای شبکه آبیاری نوین تحت فشار توسط سازمان جهاد کشاورزی باعث صرفه‌جویی ۵۳۰۰ متر مکعبی در این بخش شد و با آزادسازی ۹ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده توانستیم ۲۰۰۰ هکتار از اراضی شهرستان چایپاره را در طرح توسعه قرار دهیم که آبیاری اراضی روستای بهستان نیز در این طرح است.
رهبردین افزود: ۹۰۰ هکتار از اراضی پایاب آغ چای در شبکه اصلی و همچنین در شبکه فرعی آماده بهره‌برداری است و همچنین با توجه به مشکلات روستای بهستان در اسرع وقت مطالعات و بودجه لازم جهت تامین آب شرب و کشاورزی این روستا تامین خواهد شد.  
سجاد دده جانی” مدیرکل بازرسی استان آذربایجان غربی نیز با تقدیر از حرکت جهادی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در این مدت زمان کوتاه گفت: همه باید توجه داشته باشیم که منشاء امنیت غذایی و کشاورزی آب است. خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی توسط شرکت آب منطقه‌ای در این مدت زمان کوتاه صورت گرفته و امیدواریم ادامه‌دار باشد.