بهتر شدن کیفیت آب در مناطق شمال و شمال شرق تبریز

محمد خانی مدیرعامل آب وفاضلاب آذربایجان شرقی: سد نهند به عنوان یک ذخیره استراتژیک برای ما به حساب می آید.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی؛  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات انجام یافته در تابستان سالجاری گفت: امسال شاهد تنش آبی بی سابقه ای در بحث آب شهر تبریز بودیم ولی این تنش آبی آورده هایی را نیز برای ما داشت که از آن جمله می توان به وصل شدن زرینه رود به تمام خطوط تبریز و بهتر شدن کیفیت آب در مناطق شمال و شمال شرق تبریز اشاره کرد.
خانی اظهار کرد: برای افزایش تاب آوری منابع آبی کلانشهر تبریز،  امسال باتوجه به اقدامات شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی، با اجرای طرح تامین دائمی آب تبریز، پتانسیل تولید آب شهر برای سال‌های بعدی افزایش یافته و منابع تامین آبی خوبی به دست آمده است. لذا منابع استحصالی تبریز هزار لیتر درثانیه افزایش یافت، و امروز سد نهند به عنوان یک ذخیره بالادستی و استراتژیک برای ما به حساب می آید.
وی افزود: بزرگترین دستاورد پروژه‌هایی که در تابستان امسال به اتمام رسید، این بود که سراسر شهر تبریز از طریق ایستگاه‌های پمپاژ داخل شهر با ظرفیت بالا به منبع آب زرینه رود وصل شده‌اند و اکنون هر کجا که لازم باشد، می‌توانیم آب این منبع را به آن نقطه شهر برسانیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود:تنش آبی تابستان امسال باعث شد که ما تا پنج سال در تبریز مشکل تامین نداشته باشیم ولی به شرط اینکه تا پنج سال آب ارس برسد.
خانی تاکید کرد: ما درواقع حق استفاده و برداشت از آبهای زیر زمینی را نداریم زیرا این آب ها سرمایه آیندگان می باشد و آب ارس تنها راه چاره تامین آب پایدار تبریز برای طولانی مدت و سال های آینده خواهد بود و با تلاش همکاران آب منطقه ای انشالله تا چند سال آینده شاهد اتمام این پروژه بزرگ باشیم.
وی گفت: آب چاه موقعیتی دارد که در مدت محدود آب قابل شرب میدهد و اگر قرار بر استفاده طولانی مدت باشد در آینده حتما با مشکل کیفی مواجه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در خصوص کنترل کیفی آب شرب استان خاطر نشان کرد: ما هر لحظه حاضر به تضمین آب شرب تبریز هستیم که مورد تایید شبکه بهداشت است و هر روز نزدیک به  ۵۰۰ مورد نمونه برداری از  نقاط مختلف تبریز انجام می شود .
خانی تاکید کرد تنها آزمایشگاه مرجع کشور که مورد تایید استاندارد های اروپایی است در شهر ما قرار دارد و نمونه بردای های بهداشت و درمان نشانگر عدم وجود مشکلی در آب شرب تبریز است.