بهترین راه‌کارهای مناسب برای حل مشکل قطعی برق

قطعی برق آن هم در دورانی که تقریبا تمام لوازم خانگی با برق کار می‌کنند، می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. مخصوصا در فصل تابستان و فصول گرم‌تر سال که میزان مصرف برق به دلیل استفاده از سیستم‌ها تهویه مطبوع و خنک‌کننده بالا می‌رود و فشار زیادی به شبکه‌های توزیع وارد می‌شود.

 

اما جدای از قطعی برق ناشی از مصرف زیاد، مشکلات دیگری هم وجود دارند که سبب قطع شدن برق می‌شوند. مثلا در شهر‌های حاشیه‌ای ولتاژ پایین و وجود نوسانات زیاد در جریان برق مصرفی، می‌تواند سبب ناپایداری در برق خانگی شده و نهایتا به قطعی برق منجر شود.

اگر مشکل از نوسان باشد، یکی از بهترین راه‌کارهای مناسب برای حل مشکل قطعی برق، استفاده از تثبیت‌کننده‌های ولتاژ یا استابلایزرهای برق است. این دستگاه‌ها می‌توانند برق ورودی به کل ساختمان را پایدار کنند و در یک بازه استاندارد و مطلوب قرار دهند. بنابراین اگر در سیم‌کشی ساختمان مشکلی وجود نداشته باشد، با این روش هیچ چالشی با کنترل برق ورودی به تاسیسات نخواهید داشت. در ادامه به بررسی تمام راهکارهای حل مشکل قطعی برق می‌پردازیم.

راه‌کارهای مناسب برای حل مشکل قطعی برق

بسته به اینکه علت قطعی برق چه باشد، راهکارهای متفاوتی برای مقابله با آن وجود دارد. گاهی اوقات قطعی برق به عواملی مانند حوادث طبیعی برمی‌گردد و گاهی نیز به دلیل مصرف بالای برق در یک منطقه، شبکه‌های توزیع برق مصرف هر منطقه را سهمیه‌بندی می‌کنند. در مناطق حاشیه‌ای که همیشه با مشکل نوسان ولتاژ روبه‌رو هستند نیز دلیل قطعی برق افت ولتاژ شدید است که در عمل اجازه استفاده از لوازم الکتریکی را به ما نمی‌دهد. پیدا کردن مشکل و اجرا کردن راه حل درست، تنها کاریست که می‌تواند در شرایط قطعی برق به کمک ما بیاید. به طور کلی بهترین راه‌کارهای مناسب برای حل مشکل قطعی برق موارد زیر هستند:

  • نصب استابلایزر
  • استفاده از یو پی اس
  • نصب ژنراتور

در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

حل مشکل قطعی برق با استابلایزر

قبل از اینکه در مورد حل مشکل قطعی برق با استفاده از استابلایزر صحبت کنیم، اول از همه باید بدانیم که استابلایزر چیست؟ استبلایزر یا تثبیت‌کننده، یک دستگاه صنعتی – خانگی است که برای کنترل برق ورودی به لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود. در ابعاد صنعتی، از استبلایزرها برای جبران افت ولتاژ ورودی به خط تولید ماشین‌آلات بزرگ کارخانجات مانند ماشین‌های CNC استفاده می‌شود. این ترانس‌ها حساسیت بالایی دارند و می‌توانند کوچک‌ترین انحراف از ولتاژ استاندارد تعیین شده برای تاسیسات را شناسایی و جبران کنند.

از طرف دیگر، در استفاده‌های خانگی و مسکونی نیازی به این میزان دقت نیست و اکثر لوازم الکترونیکی در یک بازه ولتاژ مشخص عمل می‌کنند و عدد دقیقی ندارند. در نتیجه، استابلایزرهای خانگی معمولا قیمت پایین‌تری داشته و به همان میزان حساسیت کمتری نسبت به نوسان ولتاژ دارند. ترانس‌های استبلایزر با چند فناوری متفاوت تولید می‌شوند که در عملکردشان تاثیرگذار است:

  • استبلایزر رله‌ای
  • استبلایزر سرووموتوری
  • استبلایزر مخصوص ماینر
  • استابلایزر استاتیک

حل مشکل  قطعی برق به دلیل افت ولتاژ با استابلایزر

هر کدام از این تکنولوژی‌ها برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند و نیازهای مشخصی را برآورده می‌کنند. به طور مثال اگر به دنبال استابلایزر برای یک خانه ویلایی که در اطراف شهر واقع شده و در تابستان‌ها با مشکل افت ولتاژ روبه‌روست بگردیم، بهتر است سراغ مدل‌های رله‌ای برویم. این ترانس‌ها با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، ولتاژ مورد نیاز دستگاه‌های برقی را فراهم می‌کنند و ایمنی کافی دارند.

اما در مورد دستگاه‌های استخراج رمز ارز که به کوچک‌ترین نوسانات ولتاژ هم حساسیت نشان می‌دهند، باید به سراغ مدل‌های مخصوص ماینر برویم که با کمی هزینه بیشتر، یک ولتاژ دقیق و ثابت برای ماینر فراهم می‌کنند.

بنابراین اگر با مشکل قطعی برق مواجه هستید و این مشکل ناشی از افت ولتاژ است، بهترین گزینه برایتان نصب استبلایزر مناسب است.

جلوگیری از قطعی برق با UPS (برق اضطراری)

خرید ترانس استابلایزر خانگی تنها گزینه برای مقابله با قطعی برق نیست. یکی از روش‌های پرکاربردی که سال‌هاست برای جلوگیری از قطعی ناگهانی برق در اماکن حساس استفاده می‌شود، نصب UPS یا برق اضطراری است. سیستم برق اضطراری مانند یک تیم پشتیبان عمل کرده و مواقعی که برق ساختمان یا مجتمعی به طور ناگهانی قطع می‌شود، به لوازم مهم و حیاتی برق‌رسانی می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای یو پی اس در بیمارستان‌هاست؛ جایی که زندگی افراد به روشن ماندن دستگاه‌های برقی وابسته است و نمی‌توان اجازه داد که قطعی ناگهانی برق در این مسئله اختلال ایجاد کند.

سیستم‌های UPS انواع مختلفی دارند و بسته به میزان تاخیر در وصل شدن، به دسته‌های متنوعی تقسیم می‌شوند. از آنجایی که این دستگاه‌ها معمولا پس از قطع برق شروع به کار می‌کنند، درصدی تاخیر در زمان اتصال وجود دارد که می‌تواند برای برخی مراکز حائز اهمیت باشد. مدل‌های مختلف UPS از قرار زیرند:

  • یو پی اس آفلاین
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو
  • یو پی اس آنلاین

بعضی از UPSها به عنوان تنظیم کننده جریان برق هم کارایی دارند و پس از رفع مشکل قطعی، وظیفه فیلتر کردن نویزها و اختلالات موجود در برق شهری را بر عهده دارند. بنابراین اگر نمی‌دانید استبلایزر ولتاژ به کارتان می‌آید یا UPS، بهتر است شرایط برق محلی که نیاز به محافظت دارند را بررسی کنید و در صورت وجود نوسان به سراغ استبلایزرها بروید؛ زیرا سیستم برق اضطراری توانایی جبران افت ولتاژ را ندارد و در کنار تامین برق در زمان قطعی، فقط برای حذف نویز و تثبیت شبکه برق به کار می‌رود.

مقابله با قطعی برق از طریق ژنراتور

آخرین راهکار برای حل مشکل قطعی برق استفاده از ژنراتورهاست. ژنراتور یا موتور برق، نوعی مبدل برق است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این دستگاه‌ها در ابعاد متفاوتی از استفاده شخصی گرفته تا مصارف صنعتی و نیروگاهی تولید می‌شوند. بنابراین اگر نیاز دارید بخشی از برق خانه را از طریق ژنراتور تولید کنید، می‌توانید روی این دستگاه‌ها حساب باز کنید. موتور برق‌ها بسته به سوختی که استفاده می‌کنند، در انواع زیر در بازار وجود دارند:

  • موتور برق دیزلی
  • موتور برق گازسوز
  • موتور برق بنزینی
  • موتور برق دوگانه‌‌سوز

هر کدام از موارد بالا می‌توانند در دسته ژنراتورهای هندلی، استارتی یا امرجنسی قرار بگیرند که تعیین کننده ابعادشان نیز می‌باشد. به طور مثال مدل‌های هندلی معمولا ابعاد کوچکی دارند و بیشتر برای کمپ کردن در جنگل یا تامین برق کلبه‌ها استفاده می‌شوند. در حالی که مدل‌های استارتی عموما بزرگ‌ترند و در ساختمان‌ها و مجمتع‌ها به کار می‌روند.

ژنراتورها یکی از روش‌های قدیمی برای تامین برق در زمان قطعی هستند و شباهت زیادی به سیستم‌های برق اضطراری دارند. اما تفاوت اصلی این دو دستگاه در باتری‌های ذخیره‌سازی سیستم ‌های UPS است که در ژنراتور‌ها وجود ندارد.

جمع‌بندی

برای رسیدن به بهترین راه‌کارهای مناسب برای حل مشکل قطعی برق باید اول از همه مشکل قطعی را شناسایی کنیم. اگر قطعی برق ناشی از کاهش ولتاژ باشد، استابلایزر ولتاژ گزینه بهینه‌تری محسوب می‌شود. در حالی که اگر مشکل قطعی برق ناگهانی داشته باشیم، باید به سراغ سیستم‌های برق اضطراری یا UPS ها برویم و از خاموش شدن دستگاه‌های الکتریکی حساس جلوگیری کنیم. در آخر موتور برق هم می‌تواند به تامین برق در شرایط اورژانسی کمک کند و بدون نیاز به باتری و تنها با مصرف انرژی مکانیکی، برایمان برق تولید کند.