برگزاری نشست مشترک حل مسائل بخش آب ایران و ترکیه

نشست مشترک ایران و ترکیه در خصوص حل مسائل و مشکلات آبی در مرز مشترک بین دو کشور برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، “یاسر رهبردین” مدیرعامل این شرکت در خصوص موضوع نشست که با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت نیروی کشورهای جمهوری اسلامی ایران […]

نشست مشترک ایران و ترکیه در خصوص حل مسائل و مشکلات آبی در مرز مشترک بین دو کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، “یاسر رهبردین” مدیرعامل این شرکت در خصوص موضوع نشست که با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت نیروی کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در خصوص بررسی تاثیر احداث دیوار مرزی توسط کشور ترکیه روی منابع آب منطقه در شهر بازرگان و در قالب‌ ملاقات‌ مرزی با حضور فرماندهان مرزبانی برگزار شد، گفت: با توجه به مسدود شدن برخی آبراهه‌ها در مرز دو کشور ایران و ترکیه در اثر احداث دیوار مرزی ترکیه و کاهش اثرات سوء دیوار بر جریانات طبیعی و سنتی آب، مشکلاتی در چندسال گذشته‌ برای ورود منابع آبی که سالیان متمادی از دامنه‌های آرارات به‌ دشت‌های واقع در خاک جمهوری اسلامی ایران جریان داشتند، پیش آمده‌ بود، که در این نشست با حضور نمایندگان رسمی دو کشور برای رفع این مشکلات مذاکراتی انجام‌ شد.

رهبردین ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب منطقه و تبعات عدم پیش‌بینی مسیرهای خروج آب‌ در دیوار مذکور و با تاکید بر اصلاح دیوار مرزی ترکیه در محل مسیل‌های طبیعی، از طرف ترک درخواست کرد در مدت زمان مشخص این اقدام انجام و شرکت آب منطقه‌ای نیز به صورت مستمر این موضوع را مورد پایش قرار دهد.

وی بر دریافت کامل حقابه رودخانه ساری سو در ایستگاه بازرگان طبق قرارداد سال ۱۹۵۵ بین دو کشور تاکید کرد و مقرر شد این موضوع در جلسه اختصاصی بین دو کشور مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

رهبردین همچنین بر لایروبی کامل رودخانه مارمیشو که در اثر جاده سازی در خاک ترکیه مسدود شده‌ است تاکید کرد و خواستار بازگرداندن رودخانه به‌ وضعیت پروتکل و انتقال مصالح ناشی از جاده سازی به خارج از بستر رودخانه مرزی مارمیشو شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به روابط خوب دو کشور و درک متقابل از فعالیت‌های مرزی ابراز امیدواری کرد در خصوص موارد مطرح شده در کوتاه مدت به نتایج خوبی دست یابیم.

ترکیه، حقابه منطقه بورالان را طبق پروتکل‌ها تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به چالش‌هایی که در خصوص تامین حقابه منطقه بورالان و روستاهای این منطقه ایجاد شده، گفت: کشور دوست و همسایه ترکیه باید حقابه منطقه را طبق پروتکل‌ها تامین کند.

“یاسر رهبردین” در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی که با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و برخی مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، افزود: آب ۲۰ روستا با هزار و ۲۰۰ خانوار از طریق آب‌های مرزی جاری شده از کشور ترکیه و وارد شدن آن به چشمه ثریا تامین می‌شود که در این مسیر، با برخی اقدامات کشور همسایه، این حقابه دچار تهدید شده است.

وی اضافه کرد: با دیوارکشی در محدوده مرزی ایران و ترکیه در شمال آذربایجان غربی، محدودیت‌هایی در آورد رودخانه‌ها به چشمه ثریا ایجاد شده است.

وی بیان کرد: چشمه ثریا آب شرب ۲۵ روستا را تامین می‌کند و با جاری شدن آب آن به قره سو و سپس پیوستن آن به رود ارس، چهار هزار هکتار اراضی دشت زنگنه از این طریق تامین می‌شود که این امر نشان دهنده وضعیت راهبردی چشمه ثریا در کشاورزی منطقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین با اقدامات کشور همسایه در مناطق مرزی، تامین آب رودخانه نازلو در حوزه شهرستان ارومیه نیز با مشکل مواجه شده است.

رهبردین با اشاره به دیدار روزهای آتی مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان در حوزه مرزی با مسئولان ترکیه‌ای گفت: این مسائل می‌تواند محور اصلی مذاکرات روزهای آتی باشد.

وی افزود: تامین حقابه مورد نیاز در منطقه ماکو و نازلوی ارومیه باید یکی از محورهای اساسی این مذاکرات باشد و با توجه به توان مذاکره کنندگان کشورمان، امیدواری زیادی به دریافت حق مناطق مرزی کشورمان داریم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم در این جلسه با اشاره به لزوم بازگشایی مسیل‌های مربوط به شمال استان از طریق کشور همسایه بیان کرد: نباید تغییری در تامین آب ایجاد شود.

آیدین رحمانی” اضافه کرد: امیدواریم با مذاکراتی که با کشور همسایه صورت می‌گیرد، مواردی که تالاب‌های ما را تهدید می‌کند، از میان برداشته شود.