با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران برگز ار شد؛

برگزاری نشست علمی هیدروپلیتیک

نشست علمی هیدروپلیتیک با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و دانشجویان در شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان برگزار شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان، نشست علمی هیدروپلیتیک با حضور مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران، اساتیدی از دانشگاه هرمزگان و کارشسناسان شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان با هدف بررسی وارزیابی راهبردهای سیاسی جهت دستیابی به منافع و اهداف مبتنی بر آب و مسائل مرتبط با آن در حوزه جغرافیای پیرامونی کشور در سالن همایش های این شرکت برگزار شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان در جریان برگزاری این نشست علمی توضیح داد: موضوع آبشیرینکن های ساحلی و نقش آن در تامین آب مورد نیاز کشور امری است که خیلی زود تر می بایست نسبت به آن ورود می شد تا از زوایای مختلف مورد تحلیل قرار بگیرد.

جمشید عیدانی تشریح کرد: سهم کشور ما در خصوص شیرین سازی از آب های بین المللی پیرامونی مان نسبت به سایر کشور های منطقه در خلیج فارس و دریای عمان ناچیز و بسیار اندک است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چارچوب قانونی دقیق یا بررسی های علمی برای موضوع آبشیرینکن ها در کشور وجود ندارد این درحالی است که کشوری مثل عربستان نهایت استفاده را از شیرین سازی به عمل می آورد که تبعات این شیرین سازی ها خودش را در اکوسیستم طبیعی خلیج فارس نشان داده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: کارشناسان ما در شرکت سهامی آب منطقه ای از سال ۱۳۶۱ آب دریا را به طور مداوم و منظم مورد مطالعه قرار داده اند و این بررسی ها نشان می دهد EC آب که نمادی از شوری آب است، طی این سال ها بسیار افزایش پیدا کرده است که یکی از تبعات شیرین سازی آب دریا است.

عیدانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان آب های تولیدی بوسیله آبشیرین کن ها در کل کشور، در بخش شرب و خدمات ۰.۱ میلیارد مترمکعب و در بخش صنعت ۰.۶۴ میلیارد مترمکعب است و از تمام تاسیسات نمک زدایی که در حال بهره برداری هستند ۵۰ درصد متعلق به مناطق ساحلی هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان است و ۵۰ درصد دیگر به شهرهای غیر ساحلی نظیر کرمان و اصفهان انتقال داده می شود.

وی یاد آور شد: میزان آبی که آبشیرین کن ها می توانند تولید کنند عددی برابر با یک به سه است یعنی به عنوان مثال؛ برای تولید ۳ میلیارد مترکعب آب شیرین ، باید ۹ میلیارد مترمکعب از آب شور دریا برداشت شود و در نهایت ۶ میلیارد آب با EC بسیار بالا دوباره به دریا بازگردانده می شود و قطعا عوارضی را برای محیط زیست خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان اضافه کرد: با استفاده از روش هایی این میزان شوری را می توان تا حدودی کاهش داد ولی آن کاری که دقیق و اساسی باشد تاکنون در این زمینه صورت نگرفته و جای کار در این امر برای دانشگاه و دانشجویان وجود دارد تا برای این مسئله راه حلی پیدا کنند.

لازم به ذکر است در این نشست علمی اساتید و کارشناسان حاضر در جلسه پیرامون موضوعاتی نظیر پیامدهای انتقال بین حوضه ای آب ، اثرات تغییر اقلیمی در ایران، بررسی پروژه داپ ترکیه، آینده پژوهی پیامدهای مهاجرت های اقلیمی، شاخص ­های فقر آب در بخش کشاورزی در ایران با تأکید بر چهارچوب ردپای آب و بررسی مناسبات هیدروپلیتیک ایران و افغانستان به ارائه نظرات و دیدگاه های علمی خود پرداختند.