بومی‌ سازی توربین کلاس F

مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: در قالب طرح ۵۰۰۰ مگاواتی بومی‌سازی فناوری توربین کلاس F، برنامه نصب ۱۱ توربین در دستور کار است و همزمان با نصب توربین‌های شماره ۱۰ و ۱۱، میزان ۸۵ درصد از قطعات این توربین پیشرفته بومی‌سازی خواهد شد.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، علیرضا نصرالهی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای بومی‌ سازی فناوری توربین کلاس F در کشور به عنوان بالاترین فناوری توربین‌های تجاری شده در سطح جهان، اظهار داشت: توربین‌های کلاس F، بازدهی یک واحد نیروگاه سیکل ترکیبی را به ۵۸ درصد ارتقا می‌دهد و آلاینده تولیدی را به حداقل می‌رساند، از طرفی مصرف آب در بخش گاز این توربین تقریبا صفر است و در حال حاضر این فناوری یکی از بروزترین توربین‌های تجاری شده در سطح دنیا است.

مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه بومی‌سازی توربین‌های کلاس F در سطح کشور گفت: برنامه انتقال فناوری توربین کلاس F در قالب طرح ۵۰۰۰ مگاواتی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۴ واحد توربین در قالب این طرح در کشور نصب و راه‌اندازی شده است.

جزئیات طرح بومی‌سازی توربین کلاس  F

وی افزود: در قالب طرح ۵۰۰۰ مگاواتی بومی‌سازی فناوری توربین کلاس F، برنامه نصب ۱۱ توربین در دستور کار است و همزمان با نصب توربین‌های شماره ۱۰ و ۱۱، میزان ۸۵ درصد از قطعات این توربین پیشرفته بومی‌سازی خواهد شد.

نصراللهی در تشریح میزان پیشرفت برنامه ۵۰۰۰ مگاواتی بومی‌سازی فناوری توربین کلاس F گفت: در ابتدای این برنامه ۲ توربین در نیروگاه هنگام به طور کامل وارد کشور و نصب شد.

مجری طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی ادامه داد: پس از نیروگاه هنگام یک توربین در نیروگاه دو کوهه وارد کشور شد اما ابعاد آن توسط متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش‌بنیان تنظیم و در محل نیروگاه نصب شد.

وی ادامه داد: اخیرا نیز چهارمین توربین کلاس F در نیروگاه سهند نصب و راه‌اندازی شد که در این بخش از برنامه مونتاژ کامل توربین در ایران انجام شد.

نصراللهی در پاسخ به یک نقد مرتبط با عدم بومی‌سازی سیستم کنترل کلاس F در کشور گفت: سیستم کنترل توربین‌های کلاس F سیستم T۳۰۰۰ است اما ما در حال حاضر برنامه داریم، سیستم کنترل بومی‌سازی شده در کشور را توسعه دهیم تا در تکمیل برنامه بومی‌سازی این توربین، سیستم کنترل نیز توسط متخصصان ایرانی و در داخل کشور طراحی و تولید شود.