برقراری و پایداری شبکه توزیع برق استان با وجود خسارت سنگین

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، گفت: طوفان و بارندگی های سامانه بارشی معروف به مونسون، تاکنون بالغ بر 30 میلیارد تومان به شبکه توزیع برق استان خسارت وارد کرده است.
حمیدرضا کریمی فرد، با اعلام این خبراظهار داشت: آسیب دیدگی ۳۰ کیلومتر شبکه فشارمتوسط و ۱۶ کیلومتر شبکه فشارضعیف، شکستگی و تخریب ۷۵عدد پایه و آسیب پذیرشدن حدود ۱۴۰۰پایه فشار متوسط و ضعیف به دلیل شسته شدن  اطراف پایه ها در اثر شدت سیلاب، وارد آمدن خسارت به ۱۰دستگاه تابلوترانس، صدمه به ۲۶۰۰ مترکابل خودنگهدار و معیوب شدن ۵۰ دستگاه ترانسفورماتور از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع نیروی برق استان فارس در جریان این طوفان است.

وی تاکید کرد: با وجود وارد آمدن خسارت‌های سنگین به تاسیسات و تجهیزات برق در جریان طوفان و بارندگی های این سامانه بارشی، تلاش شبانه روزی نیروهای عملیاتی باعث گردید درکوتاه ترین زمان ممکن با اصلاح شبکه یا مانورخطوط توزیع آسیب دیده با خطوط دیگر، شبکه برق احیا و مشترکان برق دار شوند.

کریمی فرد، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمامی پرسنل، پیمانکاران وسیمبانان صنعت برق درخصوص پایداری شبکه در شرایط سخت ناشی از وقوع بحران اخیردر استان فارس، افزود:  همواره  همکاران وگروه‌های عملیاتی به صورت شبانه روزی در حال رصد و پایش شبکه هستند تا در صورت بروز خسارت و آسیب احتمالی به خطوط توزیع برق، موارد را بررسی ودر سریع ترین زمان ممکن اقدام به اصلاح و تامین برق مشترکان نمایند.

معاون بهره برداری ودیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز در ادامه به اقدامات اجرایی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در مواجهه با سامانه بارشی اخیر، پرداخت و گفت: مطابق هشدارهای سازمان  هواشناسی از روزهای قبل از شروع طوفان مونسون، کلیه عوامل اجرایی و عملیاتی این شرکت در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت و  اقدامات در سه بخش قبل، حین و بعد از وقوع بحران، برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

وی گفت: قبل از وقوع این پدیده، اقدامات پیشگیرانه موثری از جمله: جلسات هماهنگی ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درسطح شرکت تشکیل و همه سناریوهای مرتبط با مخاطرات ناشی از بارندگی و سیلاب احتمالی بررسی و اقداماتی برنامه ریزی و مصوب شد. حمیدرضا جلایرادامه داد: مقاوم سازی پایه‌های واقع در مسیل احتمالی سیلاب ها ، ایمن سازی پست‌های توزیع زمینی، بازدید از شبکه، هرس درختان درگیرشبکه ،  بررسی سناریوهای مانور فیدرهای فشار متوسط و …نیز صورت گرفت.

این مقام مسئول یادآورشد:  در زمان وقوع بارندگی و طوفان گروه های عملیات و اتفاقات در محل‌های تعیین شده در مرکز و نواحی مدیریت های تابعه این شرکت، مستقر و با اقدام سریع و به موقع نیروها، مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن رفع و زمینه تامین برق مطمئن و پایدار فراهم شد .

وی تصریح کرد: در هر شیفت کاری ۱۷۶ گروه شامل (گروه اتفاقات ،گروه کمکی بحران، جرثقیل و بالابر و گروه خط گرم) مشغول  بوده و در هر شبانه روز ۵۲۸ گروه نسبت به رفع سریع خاموشی و بحران اقدام کردند.

وی خاموشی های ناشی از شرایط نامساعد جوی را ۱۷۸ مورد عنوان کرد و بیان داشت: با وجود شرایط بد آب و هوایی (بارندگی شدید، باد و طوفان ، رعد و برق ، جاری شدن سیلاب ها و…)، اما خوشبختانه با تلاش جهادی و شبانه روزی همه کارکنان خدوم صنعت برق و تیم‌های عملیاتی و امدادی شرکت مشکلات مناطق آسیب دیده در همان ساعات اولیه رفع و شبکه برق این مناطق پایدار شد.