بررسی وضعیت منابع آب سد شهید کاظمی بوکان و توزیع مصارف آب

سی و چهارمین نشست شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانداران شهرستانهای ملکان، شاهیندژ و بوکان و مدیران شرکت های آب منطقه ای آذربایجان شرقی و غربی و سایر اعضای شورا به منظور تبادل نظر پیرامون بررسی آخرین وضعیت منابع آب سد شهید کاظمی بوکان و […]

سی و چهارمین نشست شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانداران شهرستانهای ملکان، شاهیندژ و بوکان و مدیران شرکت های آب منطقه ای آذربایجان شرقی و غربی و سایر اعضای شورا به منظور تبادل نظر پیرامون بررسی آخرین وضعیت منابع آب سد شهید کاظمی بوکان و هماهنگی و برنامه ریزی توزیع مصارف آب در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در این نشست مهندس رهبر دین مدیرعامل این شرکت، گزارشی از منابع آبی استان و بحران کاهش جدی منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ارائه نمود وبه بررسی آخرین وضعیت منابع آب سد شهید کاظمی بوکان پرداخت.

وی ضمن اشاره به وضعیت بارندگی های استان طی سال آبی جاری گفت: متاسفانه محقق نشدن بارندگی های پیش بینی شده و نبود ذخیره برفی مناسب موجب کاهش چشمگیر آب مخازن سدها شد که سد شهید کاظمی نیز در شرایط مشابه قرار گرفته و با توجه به اهمیت این سد به لحاظ تامین آب کشاورزی و شرب منطقه و استان های همجوار نیازمند به اتخاذ تصمیمات راهبردی در جهت گذر از بحران کم آبی می باشد.

رهبردین افزود در بهار امسال با توقف رهاسازی و انتقال برداشت آب شرب شهر سقز به سد چراغ ویس کردستان چالش آبی موجود  تا حدودی مدیریت شد و شرایط برای گذراز فصل تابستان فراهم گردید.

وی بیان داشت:  برای کشت پاییزه مشکل جدی آب بر قوت خود باقی است و لازم است جهاد کشاورزی استان نیز در این خصوص تدابیری اندیشیده و اقداماتی انجام دهد.

در ادامه نشست آیدین رحمانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ضمن اشاره به فعالیتهای خوبی در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی انجام شد افزود علی رغم فشارهای رسانه ای بر رها سازی آب پشت سدها، شرکت آب منطقه ای آب شرب و کشاورزی را در اولویت خود قرار داد و با توجه به حساسیت موضوع توانست حداقل های آب را حفظ کند تا بلکه تنش آبی امسال را بگذرانیم.

وی افزود: آب موضوع فرابخشی بوده و تامین و توزیع آن به صورت عادلانه باید صورت بگیرد و با توجه به کاهش چشمگیر آب باید درایت بیشتری براختصاص حق آبه کشاورزان به کار بسته شود.

رحمانی با انتقاد بر برخی اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیا تغییر الگوی کشت را در برنامه داشت که این امر چندان محقق نشد و امروز شاهد عدم توازن آب مصرفی و الگوی کشت هستیم.

در این نشست همچنین میهمانان و اعضای شورا به بیان نقطه نظرات خود در خصوص موضوع جلسه پرداختند.