بررسی مسائل مربوط به آب شرب سنندج

چهارمین جلسه کارگروه اجرایی مدیریت کیفیت منابع آب استان با محوریت بررسی مسائل مربوط به آب شرب سنندج با حضور مدیران دستگاه های مرتبط و شرکت مشاور، برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان ، در این جلسه که با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های متولی بخش آب برگزار شد؛ معاون حفاظت […]

چهارمین جلسه کارگروه اجرایی مدیریت کیفیت منابع آب استان با محوریت بررسی مسائل مربوط به آب شرب سنندج با حضور مدیران دستگاه های مرتبط و شرکت مشاور، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان ، در این جلسه که با حضور تعدادی از مدیران دستگاه‌های متولی بخش آب برگزار شد؛ معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت با اشاره به اینکه مجموعه آب منطقه‌ای کردستان در راستای تأمین آب سالم و پایدار نهایت تلاش خود را مبذول داشته، گفت: داشتن آب بهداشتی مستلزم بررسی،  پایش و کنترل مداوم منابع آلاینده در حوضه آبریز، دریاچه سد، تصفیه­‌ خانه آب شرب و همچنین مخازن شرب شهری و چگونگی نگهداری و شستشوی خطوط شبکه آبرسانی در سطح شهر می­باشد که هر کدام از موارد فوق‌­الذکر به نوبه خود سهم بسزایی در تأمین آب سالم و بهداشتی خواهند داشت.

مهندس عرفان مؤمن‌پور ادامه داد: نظر به اینکه تأمین بخش عمده­ای از آب شرب استان از سدها و منابع آب سطحی تأمین می­گردد، صرفاً توجه به مقاصد کمی بدون در نظرگرفتن مسائل کیفی، موجب بروز مشکلات عدیده خواهد گردید که بر همین اساس حفاظت از کیفیت منابع تأمین­‌ کننده آب شرب، مستلزم انجام برنامه­‌ریزی و مدیریت حوضه­‌های آبریز، طی همکاری و هماهنگی­‌های فرابخشی توسط ارگان­های ذیربط و نیز جلب مشارکت مردم و حمایت­ آنان به منظور اجرای برنامه­‌ها و سیاست­گذاری‌ها در این زمینه خواهد بود.

وی افزود: نظر به اهمیت و حساسیت موضوع در خصوص ضرورت انجام مطالعات جامع شناسایی و بررسی علل و عوامل مولد طعم و بو در آب شرب شهر سنندج، این شرکت نسبت به برگزاری جلسه کارگروه اجرایی مدیریت کیفیت منابع آب استان کردستان با دعوت از ارگان­های دولتی ذیربط اقدام نموده که در این جلسه شرح خدمات پیشنهادی توسط شرکت­های مهندسین مشاور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در خاتمه جلسه معاون حفاظت و بهره‌­برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان، ضمن قدردانی از تلاش­های صورت گرفته توسط دستگاه­‌های اجرایی و نیز سازمان بازرسی استان، به لزوم دقت نظر در خصوص شرح خدمات پیشنهادی و بررسی از نظر انجام اقدامات عینی و اجرایی در کوتاه‌­ترین زمان ممکن جهت رفع مشکل طعم و بوی آب شرب شهر سنندج تأکید نمود.

۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار موردنیاز جهت تکمیل پروژه سد عباس آباد بانه

روز پنج شنبه اول مهر ۱۴۰۰ بهمن مرادنیا استاندار کردستان، بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان و برخی از مسئولان متولی حوزه آب از سد عباس آباد بانه بازدید بعمل آوردند

در این بازدید مهندس بهمن مرادنیا به خط انتقال آب سد عباس آباد به تصفیه خانه بوئین اشاره کرد و اظهار داشت:  این خط انتقال در حال انجام است و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ متر از این مسیر لوله گذاری شده است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: امسال ۳۱۸ میلیارد ریال و سال گذشته نیز ۱۱۷ میلیارد ریال اعتبار از منابع مختلف به پروژه خط انتقال آب بانه اختصاص یافته و امیدواریم با اتمام این خط انتقال مشکل آب شرب بانه تا پایان آبان ماه رفع شود.

بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازدید گفت: کاهش بارندگی و نقص در خط انتقال و آب‌گیری سد عباس آباد موجب بروز مشکل کم آبی در بانه شده است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم امسال آخرین سال کم آبی در بانه باشد.

وی افزود: برای پیگیری حل مشکل کم آبی بانه مکاتباتی با وزیر نیرو انجام شده که با اقدامات صورت گرفته مشکل آب بانه تا ۲ ماه دیگر حل می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در حاشیه بازدید استاندار کردستان از سد عباس آباد بانه و تصفیه خانه آب این شهرستان، عنوان کرد: برای بهره برداری کامل از سد عباس آباد ۳۸۰ میلیارد ریال، خط انتقال آب نیز ۱۸۰ میلیارد ریال و تصفیه خانه بانه نیز سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال ( ۳۷۰ میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.

مهندس آرش آریانژاد اضافه کرد: به زودی خط انتقال چهار هزار و ۵۰۰ متری نیز اجرا می شود که با اجرای این پروژه ها مشکل کم آبی شهر بانه برای همیشه حل می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: به واسطه خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال گذشته حجم سدهای عباس آباد و سد بانه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و شرکت آب منطقه ای با کمترین تخصیص اعتبارات خط انتقال ۲ هزار و ۵۰۰ متری انجام داد.

وی با شاره به خط انتقال ۲۲ کیلومتری سد عباس آباد به تصفیه خانه بانه گفت: حدود ۱۷ هزار و۵۰۰ متر از این خط انتقال انجام شده و ادامه خط را نیز با توجه به تمهیدات انجام شده در چند روز آینده اجرا می شود.

مهندس آریانژاد افزود: مشکل اصلی سد عباس آباد عدم تکمیل پرده آب بند است که پیمانکار همچنان در حال تکمیل این بخش است و در آبان ماه به پایان می رسد.

وی اضافه کرد: با اتمام پروژه پرده آب بند سد عباس آباد، عملا نیازی به آب سد بانه نداریم و آب شهر بانه از سد عباس آباد تامین می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار داشت: با اجرای خط انتقال ۲ هزار و ۵۰۰ متری سد عباس آباد به تصفیه خانه شماره ۲ بانه ۵۰ لیتر آب در هر ثانیه به آب شرب بانه اضافه می شود.

شهرستان بانه ۴۳ هزار مشترک آب دارد که شامل ۳۳ هزار مشترک شهری و ۱۰ هزار مشترک روستایی است و تعدادی دیگر از مردم آب مورد نیاز خود را از چاه و منابع دیگر تامین می کنند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.