بررسی روند اجرای پروژه فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب تبریز

به‌گزارش روابط‌ عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، مهندس پاکروح معاونت مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در جریان بازدیدی که از پروژه فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز داشت در خصوص روند اجرای پروژه گفت : تصفیه‌خانه فاضلاب مدول دوم تبریز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ایجاد زیرساخت تصفیه فاضلاب در کشور […]

به‌گزارش روابط‌ عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، مهندس پاکروح معاونت مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در جریان بازدیدی که از پروژه فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز داشت در خصوص روند اجرای پروژه گفت : تصفیه‌خانه فاضلاب مدول دوم تبریز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ایجاد زیرساخت تصفیه فاضلاب در کشور تلقی شده و با توجه به مجموعه اقدامات خوب و مؤثری که همکاران ما در آبفای استان در زمینه توسعه شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در شهر تبریز انجام داده اند می توان گفت این پروژه تا افق ۱۴۲۵ قادر خواهد بود شبکه‌های جمع‌آوری داخل شهری و انتقال و تصفیه را در حد مطلوب و بر اساس برنامه ششم محقق نماید.
وی در خصوص اثرگذاری پروژه درموضوع احیای دریاچه ارومیه گفت : این پروژه یکی از موضوعات مهم و اثر گذار در احیای دریاچه ارومیه است و از این بابت که قرار است پساب خروجی این تصفیه‌خانه بر اساس استاندارد های مطلوب به دریاچه ارومیه منتقل نماید، بسیار حائز اهمیت می باشد .
وی ادامه داد : شرکت آب و فاضلاب استان، مجموعه اقدامات مؤثری را در زمینه طراحی و کارهای مهندسی و در زمینه عمرانی و نهایتاً تجهیزات مختلف در بخش‌های الکتریکال، مکانیکال و پایپینگ انجام داده است و برنامه‌ریزی‌ها نشان می‌دهد که ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان تیرماه فاز مایع از تصفیه‌خانه را به بهره‌برداری برسانیم اما طبیعتاً کار مشکل و پیچیده ای خواهد بود.
مهندس پاکروح در خصوص تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل و ادامه اجرای پروژه گفت: منابع مالی این پروژه علاوه بر منابع تخصیصی که از محل پیوست قانون بودجه سنواتی تأمین می‌شود، از محل اعتبارات ستاد احیا و توازن منطقه‌ای هم تأمین شده است. نهایتا برای اینکه این پروژه تکمیل شود در فاز اضطراری بیش از ۱۲۰ میلیارد تومن و در فاز نهایی قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان، نیازاعتباری و مالی خواهد داشت.
خوشبختانه اقدامات خوبی تا به امروز انجام شده است، علیرغم تمام محدودیت منابع مالی و مشکلاتی که به لحاظ تأمین منابع و تخصیص بودجه ی این پروژه بوده است، امروز بر اساس جمع بندی که در جلسه داشتیم، پیشرفت: پیشرفت مناسبی است، اگرچه تاخیراتی هم در روند اجرای پروژه وجود دارد ، طبیعتاً بر اساس تصمیماتی که اتخاذ گردید هم از لحاظ پیگیری اجرای پروژه، وهم از لحاظ تأمین منابع مالی، این امید را داریم که بر اساس برنامه زمانبندی که تعهد گردیده این پروژه را به اتمام برسانیم.
مهندس ایمانلو مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در جلسه بازدید از احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز ضمن خیرمقدم گویی و تشکر و قدردانی از حضور مهندس پاکروح معاونت مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور و هیئت همراه در تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز گزارش کوتاهی از عملکرد و فعالیت‌های این شرکت در خصوص نحوه اجرا و احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز را تشریح نمود .
مهندس ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در این بازدید با خاطر نشان کردن این موضوع که : احداث مدول دوم تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال ۹۵ با قراردادی به مبلغ ۱۸۲ میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شده است تاکید نمود سویل بخش مایع بیش‌از نود درصد پیشرفت فیزیکی دارد. و فرآیند تصفیه فاضلاب مدول دوم از نوع STEP FEED بوده که این نوع فرایند از نوع فرآیندهای لجن فعال با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرایندهای به‌روز تصفیه فاضلاب شهری می‌باشد.
وی ادامه داد جمعیت تحت پوشش این طرح یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز ۲۰۷۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز می‌باشد.
مهندس ایمانلو با اشاره به قابلیت تکمیل و افتتاح فاز مایع و هزینه‌های انجام‌شده و از محل اعتبارات طرح و نحوه اجرای پروژه براساس برنامه زمان‌بندی شده ابراز امیدواری نمودند که بخش مایع مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز در آخرتیرماه سال جاری افتتاح گردد .
وی ادامه داد: با توجه به اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز که استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه می‌باشد با تکمیل و بهره‌برداری فاز دو بالغ‌بر ۷۵ میلیون مترمکعب در سال پساب تصفیه‌شده به دریاچه ارومیه انتقال یابد .