برداشت و نمک زدایی از منابع آب دریای عمان جهت تامین نیاز آبی صنعت و گلخانه استان یزد

نشست سرمایه گذاران متقاضی سرمایه گذاری پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به یزد با حضور استاندار، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، معاونین عمرانی و اقتصادی استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و جمعی از مدیران استانی در محل سالن جلسات خلیج فارس شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد. […]

نشست سرمایه گذاران متقاضی سرمایه گذاری پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به یزد با حضور استاندار، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، معاونین عمرانی و اقتصادی استانداری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و جمعی از مدیران استانی در محل سالن جلسات خلیج فارس شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، این جلسه در خصوص برداشت و نمک زدایی از منابع آب دریای عمان به میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب (معادل حدود۷۵۰ میلیون متر مکعب در سال آب دریا) جهت تامین کمبود نیازآبی بخشهای صنعت و گلخانه استان یزد تا افق ۱۴۵۰ برگزار شد.
در این نشست که نمایندگان ۸ شرکت، گروه و موسسه متقاضی سرمایه گذاری حضور داشتند، استانداریزد با اعلام حمایت از سرمایه گذاران در بخش انتقال آب بر مذاکره با وزارت نیرو جهت اصلاح  شیوه قیمت گذاری آب انتقالی  و متناسب با شرایط هزینه های سرمایه گذاری تاکید کرد.
طالبی در ادامه با اشاره به حضور نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، حضور این نماینده را دلیل اهمیت و ارزش بالای موضوع  انتقال آب از دریای عمان به یزد عنوان کرد. در این نشست همچنین ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص ظرفیت های استان یزد از منظر صنعت،معدن،کشاورزی و نیازهای آبی این بخش ها و تعهدات شرکت اشاره کرد.
جوادیان زاده صدورموافقت اصولی برداشت آب برای متقاضی منتخب،معرفی متقاضی به شرکت آب منطقه ای محل برداشت و سایر ارگان ها و نهادها جهت اخذ مجوزهای مورد نیاز، صدور مجوزهای احداث و بهره برداری آب شیرین کن، سامانه های برداشت و انتقال آب دریا و اجازه فروش آب به مصرف کنندگان به متقاضی منتخب را از تعهدات شرکت آب منطقه ای یزد در خصوص این نشست عنوان نمود.
انجام مطالعات، اجرا و بهره برداری بر اساس معیارها و ضوابط نظام فنی و اجرایی کشور،اخذ مجوزهای مورد نیاز از سازمان ها و ارگان های مختلف، فروش آب به مصرف کنندگان به قیمت عادله روز،ارزش گذاری اقتصادی و هزینه های تمام شده طرح،پرداخت آب بها و حق اشتراک بابت خدمات و حق النظاره به شرکت آب منطقه ای محل برداشت و عدم اقدام به فروش موافقت اصولی برداشت آب دریا و امتیازهای ناشی از آن از تعهدات بخش خصوصی در این پروژه می باشد.
همچنین در این گزارش بیان شد که به منظورتعیین ترکیب نهایی سرمایه گذاران این ابرپروژه تاکنون دو مرحله فراخوان و یازده جلسه مذاکره ای با حضور سرمایه گذاران منتخب برگزار گردیده است که در این جلسات نظرات و پیشنهادات همه سرمایه گذاران،جمع بندی و نهایی خواهد شد.
در ادامه نقطه نظرات نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری در خصوص پروژه مطرح و در زمینه حمایت ها و مشوق های بخش دولتی قول های مساعدی توسط استاندار و نماینده مجلس ارائه گردید و در نهایت مقرر شد ظرف دوهفته آینده هر یک از سرمایه گذاران اهم مشارکت و شرایط خود را در اجرای این پروژه اعلام دارند تا نسبت به تشکیل شرکت پروژه با حضور همه سرمایه گذاران نهایی اقدام و پروژه به مرحله اجرا در بیاید.