برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی

فرماندار نیشابور با هشدار نسبت به برداشت های بی رویه آب از سفره های زیر زمینی این شهرستان گفت:عمق برخی چاه های آب شرب در شهرستان از ۱۸۰متر به ۲۴۰متر افزایش یافته است. “علیرضا قامتی” افزود: در حالیکه بارندگی‌های سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش دارد اما مصرف آب در […]

فرماندار نیشابور با هشدار نسبت به برداشت های بی رویه آب از سفره های زیر زمینی این شهرستان گفت:عمق برخی چاه های آب شرب در شهرستان از ۱۸۰متر به ۲۴۰متر افزایش یافته است.

“علیرضا قامتی” افزود: در حالیکه بارندگی‌های سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش دارد اما مصرف آب در بخش های کشاورزی،  صنعت،  خدمات و شرب کاهش نداشته و عدم تعادل در ورودی و خروجی آب ، باعث افت شدید سفره‌های زیرزمینی شده است.
وی عدم مدیریت صحیح و تغییر کاربری‌های بی‌رویه اراضی در محدوده آبخوان‌ها ، حریم و بستر مسیل‌ها ، رودخانه‌ها وسفره‌های آب زیرزمینی  را علت اصلی مشکل کم آبی دانست و یادآور شد: تغییر کاربری‌ها و ایجاد باغ‌ تالارها ، باغ‌ ویلاها و سایر مستحدثات در حریم آبخوان‌ها ، باعث آسیب جدی به منابع آبی شده است.
وی با بیان این که کسری آب شهرستان با حفر، جابجایی و احیای چندین حلقه چاه ، از ۶۵۰لیتربرثانیه  در سال گذشته به ۳۰۰ لیتر کاهش یافته است افزود: با همراهی دستگاه‌های مختلف و همکاری مردم و مسئولان و مدیریت فشارشبکه های توزیع ، هیچ یک از مجتمع های آبی شهرستان از مدار آبرسانی خارج نشد .

“قامتی” همچنین از ساخت دو مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی برای ذخیره‌ سازی آب در نیشابور و بازسازی بخشی از شبکه و خطوط فرسوده انتقال آب شهرستان با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و یکی از چالش جدی آینده در سطح ملی و منطقه‌ای را بحران آب اعلام و براتخاذ  تدابیر لازم برای مقابله با  اسیب های احتمالی این موضوع در آینده تاکید کرد.