برداشت بی رویه، آب آران و بیدگل را بی‌کیفیت کرده است

مدیر امور آبفای آران و بیدگل درباره وضعیت منابع آبی منطقه آران و بیدگل گفت: برداشت بی رویه آب در کنار همجواری با دریاچه نمک به مرور زمان سبب پایین رفتن سطح آب شیرین و جلو آمدن آب شور شده است؛ که این مهم منجر به بالارفتن ای سی و پایین آمدن کیفیت آب محدود منطقه شده به گونه‌ای که دیگر آب آران و بیدگل قابل آشامیدن نیست.

به گزارش روابط عمومی آبفای کاشان، حسین میرزائیان در ویژه برنامه رادیویی صدای پای آب به آب و هوای گرم و خشک منطقه و همجواری آن با دریاچه نمک اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب تبخیر بیش از حد آب شده‌است. میانگین جهانی تبخیر آب۷۰۰ میلی متر و در ایران هزار میلی متر است. این درحالی است که این رقم در آران و بیدگل ۲۲۰۰ میلی متر است. یعنی، تبخیر آب در این منطقه سه برابر میانگین جهانی و دوبرابر میانگین کشوری است.

مدیر امور آبفای آران و بیدگل گفت: میزان بارندگی در آران وبیدگل با میانگین ۱۲۵ میلی متر درسال، یعنی یک ششم میانگین جهانی است. همین میزان کم بارندگی در سال اخیر به ۶۸ میلی متر کاهش یافته‌است؛ لذا سه عامل تبخیر زیاد، عدم بارندگی و برداشت بی رویه، کمیت آب در منطقه آران و بیدگل را به نحو تاسف بار و بسیار نگران کننده‌ای پایین آورده‌است.

مدیریت صحیح تنها راه دوام زیست در آران و بیدگل

میرزائیان به تامین حجم زیادی از آب منطقه آران و بیدگل از طریق چاه زیر زمینی اشاره کرد و گفت: رودخانه یا چشمه‌ای در این منطقه وجود ندارد. حدود ۱۵ سال پیش آب آران و بیدگل به طور کامل با ۱۵ حلقه چاه تامین می‌شد. اما، امروز ضمن ثابت ماندن جمعیت؛ شاهد آن هستیم که ۳۵ حلقه چاه به سختی آب مورد نیاز را تامین می‌کند.

وی افزود: آبدهی چاه‌های منطقه آران و بیدگل امروز از ۲۰ لیتر برثانیه به زیر ۱۰ لیتر رسیده‌ است. لذا تنها راه حفظ و دوام زیست در منطقه، مدیریت مصرف از سمت مردم و مدیریت صحیح تامین و توزیع آب از طرف شرکت آبفا است.
میرزائیان با بیان آنکه میزان مصرف آب آران و بیدگل در کشاورزی، صنعت و شرب به ترتیب ۹۰، ۴ و ۶ درصد است تاکید کرد: مدیریت بالادستی اگر می‌خواهد زندگی در شهر دوام داشته باشد؛ باید فکری به حال کشاورزی منطقه کند.

وی یادآور شد: اگر هرخانوار تنها ۱۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی کند؛ روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر آب صرفه جویی می شود. که این رقم معادل تامین آب مورد نیاز برای ۲۷۰۰ خانوار است. در نتیجه با همین اعداد به ظاهر کوچک می شود مانع قطعی آب ۴ روستا در شهر شد.

گذر از تابستان امسال تنها با همراهی مردم و شرکت آبفا ممکن است

مدیر امور آبفای شهرستان آران و بیدگل در توضیح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای عبور از تنش آبی تابستان سال جاری گفت: برای این مهم دو برنامه کوتاه مدت خاص تابستان امسال و سال آینده و بلند مدت در نظر گرفته شده است؛ که هردوی آن‌ها جز با همکاری دوستانه مردم و شرکت آبفای شهرستان میسر نیست.

حسین میرزائیان در مورد برنامه کوتاه مدت تصریح کرد: به یقین مدیریت و مصرف بهینه مردم ۵۰ درصد مسائل را حل می کند. با این همه، امید است با مدیریت صحیح تولید و توزیع شرکت آبفای شهرستان و استفاده از مواردی چون: پاییین آوردن فشار آب و استفاده از مخازن بتوانیم بدون قطعی از تابستان عبور کنیم.

وی درباره برنامه بلند مدت مدیریت آبفای شهرستان آران و بیدگل برای جلوگیری از قطعی آب در این شهرستان گفت: این برنامه‌ها شامل، انتقال آب از حوزه هایی چون زاینده رود، نصب و راه اندازه دستگاه آب شیرین کن که در حال حاضر نیز در دو شهر ابوزیدآباد و نوش آباد دایر است ؛ همچنین ایجاد شبکه بهره برداری از فاضلاب است، که مانع آلودگی منابع زیر زمینی می‌شود و از سوی پساب آن برای صنعت قابل استفاده‌است.