بد مصرفی عامل افزایش بار شبکه

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با بیان اینکه مشترکان پر مصرف که ۲۰ درصد از مشترکان برق را شامل می شوند عامل اصلی ایجاد کمبود در تامین برق به ویژه در ساعت‌های اوج مصرف هستند گفت: موارد تشویقی برای کاهش مصرف این مشترکان در نظر گرفته شده است. غلامرضا نصیری بیان کرد:‌ امسال […]

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با بیان اینکه مشترکان پر مصرف که ۲۰ درصد از مشترکان برق را شامل می شوند عامل اصلی ایجاد کمبود در تامین برق به ویژه در ساعت‌های اوج مصرف هستند گفت: موارد تشویقی برای کاهش مصرف این مشترکان در نظر گرفته شده است.

غلامرضا نصیری بیان کرد:‌ امسال در کشور ۴۰ درصد افزایش شدت مصرف ثبت شده است و جابه جایی بار و مدیریت مصرف محور اصلی برنامه‌ریزی ها برای عبور از تابستان پر تنش امسال است.

او ادامه داد:‌ برای تامین نیازهای واقعی برق در استان فارس و بسیاری دیگر از مناطق کشور کمبودی وجود ندارد اما بد مصرفی و عدم رعایت الزامات و وجود مشترکان پرمصرف است که بار شبکه را زیاد می کند، ۲۰ درصد از مشترکان در استان فارس و سایر مناطق کشور  پر مصرف هستند که امید است اعمال مدیریت مصرف و توجه به  موارد تشویقی که این مشترکان بیشتر مخاطب آن هستند بتواند مصرف را در روزهای گرم و پرتنش پیش رو متعادل کند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس ، راه اندازی پست ها و ایستگاه‌های جدید در استان فارس را موجب ارتقای زیر ساخت ها برای تامین برق مورد نیاز در این استان دانست و گفت: ظرفیت سازی در مناطقی که چاه‌های کشاورزی جدید ایجاد شده و شبکه موجود نمی توانست برق را برای آن تامین کند ، با این تامین زیر ساخت ها برق مورد نیاز دراین مناطق تامین می شود.

نصیری اضافه کرد : امسال به دلیل کاهش بارش‌ها که ۴۰ درصد از ظرفیت سدها خالی است و گرمای زودرس و استفاده زیاد از دستگاه های استخراج رمزارزها ، مصرف برق افزایش یافته است، انتظار داریم که مردم و مشترکان برق همکاری بیشتری کنند که با توجه به این مشکلات تابستان را پشت سر بگذاریم از این رو مشترکان پر مصرف باید بیشتر رعایت کنند تا برنامه های خاموشی اعمال نشود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس  با بیان اینکه امسال در کل کشور جدای از صرفه جویی های سال قبل حدود ۵ هزار مگاوات در کشور باید صرفه جویی مصرف برق شود گفت: استان  فارس ۱۱ درصد ظرفیت تولید و تامین انرژی برق در کشور را دارد که سهم این استان در صرفه جویی و مدیریت بار شبکه حدود ۶۰۰ مگاوات است.

این مقام مسوول با اشاره به برخی از ظرفیت سازی ها برای ایجاد اطمینان در پایداری شبکه افزود: افزایش ظرفیت ایستگاه ملک مکان شیراز که اخیرا طرح آن در قالب پویش الف – ب- ایران افتتاح شد شامل نصب یک دستگاه ترانس ۱۶۰ مگا ولت آمپر است با هزینه ۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و تا ۵ سال آینده زیر ساخت های فوق توزیع در شهر شیراز اطمینان بخش خواهد بود.

نصیری در ادامه به برخی از طرح های در دست اجرا که تا پایان امسال افتتاح می شود نیز اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال طرح تامین و انتقال برق در استان فارس اکنون در حال اجرا است که به مرور به بهره برداری می رسد و موجب پایداری شبکه خواهد شد ، تا پایان امسال ۳۰۰ میلیارد ریال طرح انتقال و فوق توزیع در این استان به اجرا خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس اضافه کرد : برای آنکه اوج مصرف امسال را بگذرانیم و از هدر رفت انرژی جلوگیری شود با هماهنگی مسوولان استان و شرکت های توزیع برنامه مدیریت مصرف و مدیریت بار اجرا می شود و با جابه جایی مصرف به ساعت هایی که بار شبکه کمتر است از تابستان امسال عبور خواهیم کرد.

مهدی توکلی معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای استان فارس و سخنگوی صنعت برق این استان نیز  وجود مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در شهرها و روستاها و در بخشهای گوناگون مانند کارگاه، کارخانه، مرغداری، دامداری و مطب پزشکی کشف شده را بیشترین عامل افزایش مصرف برق دانست و اظهار داشت :  بیشترین سهم مراکز کشف شده در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی بوده است.

توکلی با بیان اینکه در تابستان امسال به دلیل کمبود ۳۵۰۰  مگاواتی در تولید نیروگاه‌های برقابی و ۲ هزار مگاوات مصارف غیرمجاز استخراج رمزارز، ناترازی تولید و مصرف برق به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰  مگاوات رسیده است  افزود: استان فارس باید بتواند با صرفه جویی حدود ۱۱ درصدی در تامین برق مورد نیاز مشارکت داشته باشد.

سخنگوی برق استان فارس ادامه داد : ما بیش از یک سال است که هر روز کشفیات مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها را داریم که امروزه تعداد کشفیات در کشور به بیش از ۲ هزار و ۶۶۱ مرکز رسیده است که با مصارف غیرمجاز به شبکه برق هم آسیب وارد می کنند. ۲۷ درصد از کشفیات مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزها توسط مردم اطلاع داده شده و پاداش دریافت کرده اند و برآوردها  این است که بیش از ۸۰۰  هزار دستگاه ماینر غیرمجاز هنوز در حال کار و مصرف برق هستند.